//
کدخبر: ۱۴۳۲۴۵ //

علت کاهش وزن ناخواسته چیست؟

کاهش وزن ناخواسته دلایل متفاوتی دارد از جمله پرکاری تیروئید، از دست دادن ماهیچه و ... که مفصل تر با آن ها در این مقاله آشنا خواهید شد.

علت کاهش وزن ناخواسته چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 کاهش وزن همیشه هم مطلوب همه کس نیست و دسته ای از افراد علاقه ای به کاهش وزن ندارند به خصوص افراد لاغر. در این مقاله علت کاهش وزن ناخواسته را بیابید.

از دست دادن ماهیچه

از دست دادن ماهیچه می تواند به کاهش وزن غیر منتظره منجر شود. نشانه اصلی این شرایط ضعف ماهیچه ای است. همچنین، ممکن است یکی از اندام های شما کوچکتر از دیگری به نظر برسد.

بدن انسان از توده چربی و توده بدون چربی، که شامل ماهیچه، استخوان، و آب می شود، تشکیل شده است. اگر ماهیچه از دست دهید، کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد.

عدم استفاده از ماهیچه ها برای مدت طولانی می تواند موجب این شرایط شود. از دست دادن ماهیچه بین افرادی که ورزش نمی کنند، به واسطه کار خود ساعت ها پشت میز می نشینند، یا نمی توانند از تختخواب خارج شوند، شایع‌تر است. به طور کلی، ورزش و تغذیه مناسب از این شرایط پیشگیری می کند.

از دیگر دلایل زوال ماهیچه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب دیدگی ها مانند شکستگی های استخوان

افزایش سن

سوختگی ها

سکته مغزی

استئوآرتریت (آرتروز)

آرتریت روماتوئید

پوکی استخوان

بیماری ام‌اس

آسیب عصبی

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یا تیروئید بیش فعال زمانی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید ترشح می کند، شکل می گیرد. این هورمون ها بسیاری از عملکردها در بدن، از جمله سوخت و ساز را کنترل می کنند.

اگر به پرکاری تیروئید مبتلا باشید، سریع‌تر کالری می سوزانید، حتی اگر اشتهای خوبی داشته باشید. نتیجه نهایی می تواند کاهش وزن ناخواسته باشد.

از دیگر دلایل پرکاری تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربان قلب سریع و نامنظم

اضطراب

خستگی

عدم تحمل گرما

مشکلات خواب

لرزش دست

پریودهای سبک در زنان

از دلایل احتمالی پرکاری تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری گریوز

تیروئیدیت (التهاب تیروئید)

مصرف بیش از حد ید

مصرف بیش از حد داروی تیروئید

درمان پرکاری تیروئید به سن و شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی، این شرایط با تجویز داروهای ضد تیروئید، ید رادیواکتیو، مسدودکننده های بتا، یا عمل جراحی درمان می شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که موجب حمله سیستم ایمنی به دیواره داخلی مفاصل می شود که بروز التهاب را در پی دارد. التهاب مزمن می تواند سوخت و ساز را تسریع کرده و وزن را کاهش دهد.

علائم آرتریت روماتوئید شامل تورم و درد مفصل می شوند. این بیماری به طور معمول مفاصل مشابه در هر دو سمت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به آرتریت روماتویئد مبتلا هستید، در صورت حرکت ندادن مفاصل برای یک ساعت یا بیشتر ممکن است با احساس سفتی در آنها مواجه شوید.

دلیل دقیق آرتریت روماتوئید مشخص نیست، اما ممکن است با موارد زیر در ارتباط باشد:

سن

ژن ها

تغییرات هورمونی

سیگار کشیدن

دود سیگار

چاقی

دیابت

دیابت و به خصوص دیابت نوع 1 نیز می‌تواند یکی از عوامل کاهش وزن غیر منتظره و ناگهانی باشد. دیابت نوع 1 در بین کودکان، نوجوانان و افراد بزرگسال کمتر از سی سال دیده می‌شود. این بیماری زمانی بروز می‌کند که بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند تا گلوکزهای ساخته‌ شده را به سمت سلول‌ها ببرد. گلوکز اصلی‌ترین عامل انرژی‌ رسان به بدن است. زمانی که سلول‌ها، گلوکز دریافت نکنند این ترکیب در خون آزاد می‌شود و فرد را به دیابت دچار می‌کند. از آنجایی که بدن به اندازه‌ی کافی انرژی دریافت نمی‌کند لاغر و لاغرتر می‌شود.

عوامل دیگر لاغری ناگهانی

عوامل و بیماری‌های دیگری در کاهش ناگهانی وزن موثرند مانند:

بیماری ایدز

اعتیاد

پرکاری تیروئید

آرتریت

بیماری زوال عقل

کلسیم بیش از اندازه‌ی بدن

اولسر یا زخم‌های گوارشی

سل

کولیت یا ورم معده

مشکلات ریوی

نارسایی کلیوی

توجه داشته باشید که افزایش سن و سالمندی نیز با کاهش وزن در ارتباط است. باید بدانید که در برخی افراد لاغری یک مسئله‌ی ژنتیکی است. اگر لاغری شما ارثی است و با وجود وزن کم احساس سلامتی و شادابی دارید جای نگرانی نیست. می‌توانید با در پیش گرفتن تغذیه‌ی مناسب و افزایش میزان کالری‌های دریافتی وزن خود را افزایش دهید.

توجه داشته باشید که عوامل دیگری مانند مصرف بیش از اندازه‌ی ملین، سوءتغذیه، بیماری پارکینسون و انسداد روده نیز می‌تواند باعث کاهش وزن ناگهانی شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۲۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان