//
کدخبر: ۱۳۶۴۹۶ //

بهترین شیوه‌های درمانی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

استفاده از وسایل مکمل درمانی می‌تواند ابتلا به یکی از مرگبارترین بیماری‌ها را کاهش دهد و به سالمندان در بهبود زندگی کمک کند.

بهترین شیوه‌های درمانی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر
به گزارش فرتاک نیوز،

 کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند سالمندانی که دچارمشکل کم‌شنوایی هستند یا چشمان آن‌ها در اثر افزایش سن و سایر عامل‌ها دچار ابتلا به بیماری آب مروارید شده است با انجام راهکار‌های درمانی، چون استفاده از سمعک یا جراحی به موقع مشکل آب مروارید چشم می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۷۵ درصد کاهش دهند.

کم‌شنوایی و مشکل آب مروارید چشمی می‌تواند خطر افزایش اختلال در حافظه و ابتلا به ضعف قدرت شناختی درمبتلایان را افزایش دهد.

پژوهش درباره اثرگذاری انجام درمان جراحی آب مروارید چشمی و استفاده از سمعک (در صورت افت توان شنوایی) بر جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر به وسیله محققان دانشگاه منچستر انگلستان انجام شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند بهبود توان بینایی وشنوایی می‌تواند سبب افزایش میزان فعالیت جسمی و روانی افراد و ارتباط بهتر آن‌ها با محیط اطراف شود و به این ترتیب ابتلا به آلزایمر در آن‌ها کاهش می‌یابد.

در جریان این پژوهش دانشمندان به بررسی اثر جراحی آب مروارید بر ۲۱۶۸ نفر درفاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ پرداختند و آن را با حدود ۳۶۳۶ نفر که سابقه جراحی آب مروارید چشمی نداشتند، اما به آلزایمر مبتلا شده بودند مقایسه کردند.

افزون بر تست بینایی سنجی سالمندان، دانشمندان به بررسی اثر‌های استفاده از سمعک بر بهبود قدرت شنوایی و شناختی افراد سالمند نیز پرداخته‌اند.

در این بررسی از داوطلبان خواسته شد پس از دیدن ۱۰ کلمه، بلافاصله آن‌ها را به یاد آورند و سپس در یک بازه زمانی یک ساعته دوباره کلمه‌ها از آن‌ها پرسیده شد، در این مطالعه آن دسته از داوطلبان که تحت جراحی درمانی آب مروارید و استفاده از سمعک برای بهبود قدرت شنوایی پیش‌تر قرار گرفته بودند امتیاز‌های بیشتری به دست آوردند.

عوامل ابتلا به بیماری آلزایمر

ابتلا به بیماری آلزایمر دلیل‌های مختلفی از جمله زمینه‌های ژنتیکی، سبک و محیط زندگی دارد. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر معمولاً دچار انزوا، گوشه گیری، افت قدرت شنوایی، بینایی و چشایی می‌شوند، پرخاشگری، فراموش کردن خاطرات و زمان مصرف دارو‌های بیماری ها، گیجی، ناتوانی در داشتن زندگی به شیوه مستقل همگی از عارضه‌های ناشی ازابتلا به بیماری آلزایمر است.

کارشناسان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر و کند شدن روند ابتلا به این بیماری به افراد سالمند و میانسال توصیه می‌کنند توجه ویژه‌ای به حفظ سلامت خود به ویژه قدرت بینایی و شنوایی داشته باشند و در بازه‌های زمانی منظم به پزشک مراجعه کنند و در صورت نیاز به استفاده از سمعک یا جراحی چشم به دلیل ابتلا به آب مروارید آن‌ها را به تعویق نیندازند.

آمار‌ها نشان می‌دهند نرخ ابتلا به بیماری آلزایمر روندی افزایشی در کشور‌های مختلف دنیا دارد و محققان بیم از آن دارند که در سال‌های آینده تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا شوند. آلزایمر هنوز راهکار درمانی خاصی ندارد و تنها برخی دارو‌ها از مرگ سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مصرف مواد خوراکی سالم شامل میوه و سبزیجات تازه، چای سبز، شکلات تلخ، پرهیز از مصرف مواد دخانی، کنترل فشارخون، انجام تمرین‌های ذهنی از جمله یادگیری زبان خارجی یا حل جدول و پازل توصیه می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۶۴۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان