//
کدخبر: ۱۳۱۹۲۲ //

آیا برنامه غذایی بدون شیر برای استخوان هایمان بد است؟

بسیاری از ما شیر گاو را کنار گذاشته ایم و جایگزین هایی مانند بادام و سویا را مصرف می کنیم. اما این تغییر، بعدها می تواند باعث بروز مشکل شود. محققان بر این عقیده هستند که عادات غذایی نوجوانان و جوانان امروز برای استخوان هایشان مانند یک بمب ساعاتی است. متاسفانه جوانان ما در حال از دست دادن زمان هستند و در صورت عدم تجدید نظر در نحوه تغذیه ممکن است نتوانند جلوی آسیب های دائمی که انتظارشان را می کشد بگیرند.

آیا برنامه غذایی بدون شیر برای استخوان هایمان بد است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 بسیاری از افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله، سابقه گرفتن رژیم را دارند و متاسفانه یکی از چیزهایی که در بسیاری از رژیم ها رعایت نمی شود استفاده از لبنیات است.

خطر کنار گذاشتن لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و کره برای بدن کلسیم تهیه می کنند. زمانی که جوان هستید، کلسیم برای تقویت قوای استخوان حیاتی است. پایه های ساختار استخوانی قوی و سالم در دوران بلوغ ریخته می شود که معمولا تا قبل از ۲۵ سالگی است. کنار گذاشتن گروه های غذایی در این سن می تواند سلامت استخوانی آینده را در خطری بزرگ قرار دهد و مخصوصا احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها شکننده می شوند و به سادگی آسیب می بینند.

پروفسور سوزان لنهام متخصص مواد غذایی می گوید:

” نوع برنامه غذایی در اوایل دوران جوانی اهمیت زیادی دارد، چون زمانی که به بیست سال دوم زندگی خود برسیم دیگر نمی توانیم آسیبی که به دلیل برنامه غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی ایجاد شده است را جبران کنیم. ”

پوکی استخوان چیست؟

نیمی از خانم ها و از هر پنج مرد یکی بعد از ۵۰ سالگی دچار پوکی استخوان می شوند. شکستگی استخوان ها که به واسطه پوکی استخوان پیش می آید بسیار دردناک است و ریکاوری از این آسیب نیز بسیار کند پیش می رود. برنامه غذایی ضعیف در دوران نوجوانی و جوانی می تواند باعث افزایش چشمگیر افراد مبتلا به پوکی استخوان و مشکلات مربوط به آن در آینده شود.

نظر یک متخصص چیست؟

نظر متخصص تغذیه لن ماربر را در رابطه با موضوع اهمیت لبنیات پرسیدیم. او می گوید با وجود اینکه حذف لبنیات از برنامه غذایی کاری جدید نیست اما امروزه افرادی با دلایل کاملا غیر علمی و ثابت نشده، شیر و لبنیات را تبدیل به چیزی مضر در برنامه غذایی مردم کرده اند. مردم دیگر لبنیات نمی خورند چون فکر می کنند برایشان خوب نیست، نه اینکه مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشند.

کسانی که به قول خودشان غذا خوردن پاک را انتخاب کرده اند آن قدرها هم آگاه نیستند. آنها می گویند می توانید از اسفناج و دانه ها به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید اما مردم باید این را بدانند که جذب این نوع از کلسیم در مقایسه با شیر گاو برای بدن بسیار دشوار است. بنابراین اگر می خواهید به همان اندازه شیر گاو کلسیم دریافت کنید مجبورید مقدار زیادی از این جایگزین ها را مصرف کنید. ”

این وضعیت بسیار نگران کننده است چون مردم این ادعاها را باور می کنند. به خصوص دختران جوانی که از حالا باید به فکر قوی کردن و افزایش تراکم استخوانی خود باشند. هیچکدام از ما به اینکه سنمان بالا می رود فکر نمی کنیم. هیچکداممان به اینکه برایمان مشکل پیش خواهد آمد فکر نمی کنیم و این نا آگاهی برای زندگی آینده مان مشکل ساز خواهد شد.

از همین حالا باید به فکر نوجوانان و جوانان باشیم. با آنها درباره عواقب پوکی استخوان صحبت کنیم و به استفاده از کلسیم و ویتامین D تشویقشان کنیم.

نکاتی برای داشتن استخوان های قوی

اینکه لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کنید ضرورتا خطرناک نیست. این کمبود کلسیم است که می تواند برایتان مشکل ساز شود. بنابراین باید مطمئن شوید کلسیم کافی از دیگر منابع دریافت می کنید. غذاهایی مانند نان، غلات، کنسرو ماهی، آجیل ها، دانه ها و سبزیجات دارای برگ سبز حاوی کلسیم هستند. بنابراین مقدار زیادی از این غذاها را وارد برنامه خود کنید. بسیاری از جایگزین های لبنیات، امروزه با کلسیم و ویتامین D غنی سازی شده اند، بنابراین اگر می توانید از این موارد استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۹۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان