//
کدخبر: ۱۲۴۵۳۴ //

علائمی اضافه بر مشکلات ام اس در زنان مبتلا و درمان آن

اگر حس خستگی بیش از اندازه دارید، لطفا آن را جدی بگیرید و از علائم ام اس در زنان که فکرش را هم نمی کردید آگاه شوید. شاید خستگی شما دلایل مهمی داشته باشد.

علائمی اضافه بر مشکلات ام اس در زنان مبتلا و درمان آن
به گزارش فرتاک نیوز،

 ام اس بیماری است که به تازگی در حال گسترش در جهان است و علائم بسیار ساده ای دارد که در طول شبانه روز ممکن است با این علائم در خود رو به رو شده باشیم. پس بهتر است با علائم ام اس در زنان که فکرش را هم نمی کردید آشنا شوید تا قبل از آنکه دیر شود به درمان این بیماری بپردازید.

شایع ترین علائم ام اس در زنان

کاهش حافظه

کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در نتیجه ی پیشرفتMSاست که البته خیلی وقت ها می تواند از علائم شروع این بیماری باشد.

  اختلالات جنسی

در بیماران مبتلا به ام اس در مراحل شدید، اختلالات جنسی یکی از شایع ترین اختلالات در نظر گرفته می شود. این وضعیت که در بیشتر اوقات عارضه ای غیر قابل پیشگیری است، خیلی وقت ها یکی از علائم ابتلا بهMSدر نظر گرفته می شود.

  سرگیجه

 این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند. در واقع این عدم تعادل در کنترل حرکات معمولا با پیشرفت تخریب سلول های عصبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از مبتلایان بهMSبرای راه رفتن نیاز به عصا دارند.

 دوبینی

دوبینی یا همان اختلالات بینایی به دلیل حمله ی بیماری ام اس به سیستم عصبی و تاثیر بر روی عصب بینایی به وجود می آید و به طور شایع در مبتلایان به بیماری ام اس دیده می شود.

 مورمور شدن انگشتان بی حسی

بی حسی و مورمور شدن مداوم که معمولا صورت و دست ها و پاها را درگیر می کند، عارضه ی شایع بیماران مبتلا بهMSاست که به علت آسیب و تخریب سلول ها عصبی در مغز و نخاع ایجاد می شود. اما این وضعیت برای فردی که هنوز به بیماری مبتلا نشده و یا برای اولین بار است که آن را تجربه می کند، بسیار عجیب به نظر می رسد. در واقع بی حسی و مورمور شدن می تواند در ابتدا به صورت حمله ای فرد را مورد آسیب قرار دهد. پاها شایع ترین بخش بدن برای بروز این عارضه اند.

  ضعف و گرفتگی عضلات

اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای یکی از علائم آزاردهنده ی ام اس است. این اسپاسم ها معمولا شدیدا دردناک هستند، در بخش های انتهایی بدن نظیر دست ها و پاها  ایجاد می شوند و بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.

  اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماریMSدور از انتظار نیست.  تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا بهMSدر کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارند. این افراد معمولا از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است. اگر این برای شما یک مشکل شده است، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را بازگو کنید.

 بی حالی و  افسردگی

ابتلا به بیماری آزاردهنده ای نظیر  MS، علاوه بر آسیب جسمی می تواند ابزاری برای شکنجه روحی فرد باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات رایج خود بیان می کنند.

ناتوانی در احساس تغییرات دما:

این علامت نیز نشانه دیگری از آسیب های عصبی ناشی از ام اس است به طوری که حتی با گرفتن یک لیوان داغ قهوه یا چای نیز، فرد ممکن است تغییر دمای آن را حس نکند.

مشکل در صحبت کردن و بلع

هر دو زن و مرد مبتلا به ام اس ممکن است مشکل در صحبت کردن یا بلع را تجربه کنند. برخی از مشکلات تکلم شامل تکلم غیرفصیح، از دست دادن کنترل بر روی بلندی صدا یا کنترل کم کردن سرعت تلکم‌شان است. برخی از افراد همچنین متوجه تغییر در کیفیت تکلم‎شان نیز می‌شوند.

ضایعه ام اس همچنین می‌تواند بر روی بلع تأثیر بگذارد، که می‌توان منجر به مشکل در جویدن و انتقال دادن غذا به انتهای دهان و همچنین توانایی بدن برای انتقال غذا در طی مری و به داخل شکم شود.

همچنین از علائم شایع بیماری ام اس می توان به این علائم اشاره کرد:

عدم هماهنگی بین کلمات در سخن گفتن, سنگینی سر و بدن, دفع بیش از حد ادرار نسبت به دیگران, دیر هضم شدن غذا, حساس و زود رنج شدن, یبوست مزاج, دیدن کابوس در بعضی افراد, علاقه به خوردن غذاهای سردی بخش (اسیدی) مانند لبنیات مخصوصا ماست و بستنی, در صورت پیشرفت بیماری عدم کنترل ادرار, یا از دست دادن کامل بینایی, عدم تحمل هوای گرم و آب گرم, عدم تحمل آب سرد و هوای سرد , زود انزالی در آقایان, افسردگی و خودخوری, انزوا طلبی و گوشه گیری, نداشن تعادل, داشتن لرزش هنگام حرکت, یاری نکردن ماهیچه های پا هنگام راه رفتن, سرما سرما شدن استخوانهای بدن خصوصا پاها.

 چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند؟

به طور کلی دو گروه اشخاص با رفتارهای غلط خود را در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار می دهند که شامل:

1- افراد حساس و زودرنج

این نوع افراد عموما اشخاصی هستند فوق العاده حساس, زودرنج و عصبی و با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خود را از دست می دهند و ساعت ها فکر خود را مشغول کرده و به خود و دیگران پیله می کنند.

2- افراد با طبع سردی

افرادی هستند که از نظر ژنتیک دارای طبع سردی بوده و مدام از غذاهای سردی بخش (غذاهائی با pH اسیدی) به حد وفور استفاده می کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی, سرکه, تمبر هندی, ماست, قره قورت و امثالهم دارند.

درمان بیماری ام اس با روش های نوین

بیماری ام اس یکی از مشکلاتی است که در سال های اخیر بیشتر به گوش می خورد. علت این بیماری هنوز به درستی شناخته شده نیست. ولی علم پزشکی سعی در کاهش علائم و پیشرفت آن دارد. در حال حاضر درمان قطعی و حتمی برای ام اس وجود ندارد. اما طب سنتی و طب فیزیکی با ارائه روش های درمانی جدید سعی در بهبود روند بیماری، و کاهش صدمات ناشی از آن دارد. شیوه های درمانی زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب درمان ام اس با بهترین روش ممکن مورد بررسی است.

درمان با طب سنتی

در طب سنتی بیماری ام اس قابل درمان است و روش های ساده ای برای جلوگیری و درمان آن تعریف شده است. طب سنتی علت این بیماری را سردی حاصله در مغز و اعصاب می داند. طول دوره درمان 5-7 ماه است و پیشرفت های زیادی در روند بهبود بیماری دیده می شود.

در طول درمان طب سنتی و گیاهی به مصرف غذاهای گرم اهمیت به سزایی می دهد. مواد غذایی مانند انجیر، زیتون، آناناس در رژیم غذایی در رژیم غذایی گنجانده می شود.

خستگی عضلانی و گرفتگی ماهیچه ها از جمله علامت های مهم ام اس است. با روغن زیتون مواضع بی حس ماساژ داده شود.

استشمام بوهای گرم مانند عطر گل محمدی

رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم حاوی ملین و هضم بهتر غذا

زعفران حاوی ماده کروسین است. کروسین در حفظ سلول های مغزی نقش به سزایی دارد. مصرف زعفران تا حد زیادی خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد. در بیماران ام اسی نیز با حفظ پوشش عایق اطراف سلول های عصبی به بهبود کمک می کند.

گیاه جینسینگ به دلیل داشتن ماده گلوکوزیدهای استروئیدی، ویتامین D، ترکیبات روغنی فرا، ویتامین A و B6 فلز روی، در طب سنتی به عنوان گیاهی مهم در درمان ام اس به شمار می رود.

گیاه گزنه، خرفه، به دلیل داشتن منیزم بیماری را درمان می کند.

گیاه شاهدانه با کاهش لرزش های ایجاد شده توسط بیماری به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.

طب سنتی علاوه بر موارد فوق، پرهیزهای غذایی را در نظر گرفته است:

به منظور افزایش احتمال درمان از غذاهای سرد مزاج خودداری شود. تخم مرغ، لبنیات، فلفل، چای و قهوه، بادمجان و ... از جمله موادی است که باید در رژیم غذایی کمتر استفاده شوند.

در این روش بیشتر رژیم غذایی بیمار مد نظر است و سعی شده است که با گیاه درمانی در درمان موثر باشند. نتایج حاصل از این درمان، نشان می دهد که افراد بهبود زیادی در روند راه رفتن، تعادل به دست آورده اند.

 درمان با سلول های بنیادی

روش های دارویی استفاده شده در درمان سعی در سرکوب سیستم ایمنی بدن دارند. اما در حال حاضر روش های جدید با امکان ترمیم نسبی سلول های عصبی نسبت به درمان اقدام می کنند. تحقیقات نشان می دهد در دارو درمانی امکان عود بیماری نسبت به درمان جدید بیشتر است. درمان جدید با سلول های بنیادی انجام می شود. مراحلی که در این روش طی می شود به قرار زیر است:

ابتدا شیمی درمانی به منظور از بین بردن سیستم ایمنی معیوب انجام می شود. می توان گفت این مرحله سخت ترین و ناخوشایند ترین زمانی است که بیمار طی می کند.

در مرحله بعد سلول های بنیادی را که از مغز استخوان و خون بیمار گرفته اند به تدریج تزریق می کنند. سلول های بنیادی حاوی سلول ها و ایمنی سالم است. پس از طی این مراحل بهبود نسبی در روند بیماری دیده می شود.

 درمان با روش اکسیژن تراپی و اوزون تراپی

اکسیژن و اوزون یکی از عناصر فعال طبیعت می باشند. انرژی خاصی دارند و با تولید اشعه گاما از طریق تحریک سلول های تخریبی، ترمیم بافت و ارتقا سیستم ایمنی بدن در بهبود بیماری ایفای نقش می کنند.

پیشرفت بیماری ام اس با اختلال در حرکت و رفتار زندگی عادی را به مخاطره می اندازد. سبک زندگی سالم بدون استرس کاذب، شاید بهترین روش برای پیشگیری از بروز چنین بیماری هایی باشد. همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است. امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد درمان بیماری های مختلف باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان