//
کدخبر: ۱۰۰۱۹۹ //

خبری نگران‌کننده درباره ۳ مدل از نان‌ها

یک مسئول حوزه سلامت به سفیدترشدن آردها انتقاد کرد و به تشریح علت بیماریها و متعاقباً خطر سرطان‌زایی آرد نان لواش، تافتون و سنگک پرداخت.

خبری نگران‌کننده درباره ۳ مدل از نان‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر زهرا عبداللهی درخصوص آرد سفید مصرفی در نان‌ها اظهار داشت: آردهای سفید مصرفی در نان‌ها که در اختیار نانواها قرار می‌گیرد، باید مورد بازنگری قرار گیرد، چرا که این آردها فاقد سبوس هستند و نانواها سبوس را به‌صورت فله‌ای خریداری کرده و به نان می‌افزایند.

وی با تأکید بر اینکه استاندارد سبوس در آرد باید بازنگری شود، افزود: هر گونه افزودنی به‌غیراز افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است و برای تولید نان سبوس‌دار استاندارد در کشور، باید سبوس آن در کارخانه به آرد اضافه شود.

ارتباط کپک نان با سرطان کبد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه افزودن سبوس‌های اضافی به نان برای سلامت مردم مضر بوده و خطر سرطان‌زایی را در پی دارد، تصریح کرد: بازنگری میزان سبوس آرد نانوایی‌ها مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است و بر این اساس مقرر است میزان سبوس‌گیری آرد نان لواش، تافتون و سنگک کاهش پیدا کند.

عبداللهی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مقدار بیشتری از  آردها، سبوس‌گیری می‌شود، گفت: با سبوس‌گیری بیشتر، آردها سفیدتر شده‌اند و مردم نان کاملاً سفید مصرف می‌کنند، این اقدام می‌تواند به مشکلاتی مانند اضافه‌وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی دامن بزند، سبوس باید طبق استانداردهای مشخص‌شده در نان‌ها وجود داشته باشد، زیرا یکی از دلایل بیماری‌هایی مثل دیابت، چاقی و سرطان‌ها این است که فیبر دریافتی مردم کم است و نان سفید یکی از همان منابع غذایی بدون فیبر است.

وی با بیان اینکه در این زمینه با سازمان استاندارد، پژوهشکده غله و سایر سازمان‌های ذی‌ربط مکاتباتی صورت گرفته است، عنوان کرد: سبوسی که به‌صورت فله‌ای خریداری و به نان افزوده می‌شود، فرآیندشده و سالم نیست و حاوی انواع آلودگی‌ها است، از طرفی، میزان فیتات موجود در سبوس‌های اضافی، می‌تواند در جذب ریزمغذی‌ها مشکل ایجاد کند و عوارضی مانند کمبود آهن و روی در پی داشته باشد، از سوی دیگر سبوس فله‌ای که به نان اضافه می‌شود، اگر تخمیر در نان خوب انجام نگیرد، ضررش بیشتر است، چون از جذب ریزمغذی‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین به‌دلیل آنکه سبوس به‌صورت فله‌ای استفاده می‌شود، گاهی آلودگی‌های قارچی و میکروبی دارد که در نان باقی می‌ماند، بنابراین راه درست این است که در کارخانه به‌میزان معین سبوس به آرد اضافه شود تا نان باکیفیت و سالم به دست مردم برسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین هشدار داد: مردم  از خرید سبوس‌های فله‌ای از دستفروشان و مغازه‌ها خودداری کنند و از سبوس‌های صنعتی و بسته‌بندی‌شده که در کارخانه‌ها تهیه می‌شوند، استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۰۱۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان