//
کدخبر: ۲۸۱۵۵۸ //

بیشتر مرگ ‌و میر بین سالمندان کرونایی در اصفهان بالای ۸۰ سال سن دارند

مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین مرگ ‌و میر در بین سالمندان مبتلا به بیماری کرونا در این استان در افراد بالای ۸۰ سال اتفاق افتاده است.

بیشتر مرگ ‌و میر بین سالمندان کرونایی در اصفهان بالای ۸۰ سال سن دارند

فرزانه‌السادات فُرود روز شنبه افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا حدود ۱۶ هزار و ۷۶۸ سالمند با تست مثبت کرونا در ۲۲ شهرستان استان که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، شناسایی شدند که از این تعداد حدود یکهزار و ۴۷۶ نفر جان باختند.

به گزارش فرتاک نیوز؛ وی با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر در معرض ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارند، اظهارداشت: در زمان حاضر سالمندان نسبت به ماه‌های نخست شیوع بیماری کرونا، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بهتر رعایت می‌کنند و لازم است با همراهی مردم، جلوی ابتلای آنها به کرونا گرفته شود.

فرود از خانواده و اطرافیان افراد سالمند خواست تا هنگام ملاقات با آنها همه دستورهای بهداشتی از جمله زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیدار در فضای باز را رعایت و برای احوال‌پرسی از آنها از تماس تلفنی یا تصویری استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی و مراقبتی مرکز بهداشت اصفهان از سالمندان بویژه در دوران شیوع کرونا، گفت: کارشناسان مراکز بهداشت و خدمات جامع سلامت با تماس تلفنی با سالمندان از وضعیت آنها جویا می‌شوند و ارائه خدمات مراقبتی مانند تست فشار خون همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امسال شعار هفته سالمند که از هفتم تا سیزدهم مهر است، " کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه سالمندان " انتخاب شد، گفت: استان اصفهان دارای حدود ۴۹۶ هزار و ۸۵۴ سالمند یعنی ۱۱ درصد جمعیت و نرخ بالاتر نسبت به میانگین کشوری است.

 

فرود، سالمندان را افراد بالای ۶۰ سال خواند و افزود: سالمندی دارای ۲ بُعد فردی و جمعیتی است بطوریکه از بُعد فردی، افزایش افراد بالای ۶۰ و بالا رفتن امید به زندگی آنها نشانه موفقیت بشریت و پیشرفت و گسترش مراقبت‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: اما از بعد جمعیتی، آنچه پُر خطر است، بهم خوردن تعادل میان گروه‌های سنی بدلیل کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی و از طرف دیگر کاهش باروری و زاد و ولد است.

مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: هرچه سهم جمعیت جوان در کشوری کاهش یابد و سهم جمعیت سالمندان افزایش یابد، جامعه به سمت محافظه کاری و مصرف‌گرایی پیش می‌رود و نیروی کار، نشاط اجتماعی و قدرت سیاسی و امنیتی کاهش می‌یابد.

فرود با اشاره به اینکه ایران یکی از بالاترین شیب‌های افزایش جمعیت سالمندان در جهان را دارد، تصریح کرد: سهم جمعیت سالمندان از سال ۴۲ تا ۹۸ از پنج به ۱۰ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد و ۲ برابر شود.

 

همچنین مسوول سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مراکز بهداشت و خدمات جامع سلامت برای همه گروه‌های سنی مانند کودکان و نوجوانان، مادران باردار، میانسالان و سالمندان برنامه‌های مراقبتی دارند.

فرود افزود: در این برنامه‌ها برای گروه‌های سالمند، شیوه زندگی سالم آموزش داده می‌شود و آنها تحت مراقبت‌های جامع مانند خطرسنجی قلبی عروقی، تست فشار خون، ارائه مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم بصورت رایگان و غربالگری سرطان روده بزرگ و سینه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش تغذیه سالم، ارزیابی سقوط (پوکی استخوان) و مشاوره سلامت روانی و پیشگیری از افسردگی نیز برای این قشر از جامعه در مراکز خدمات جامع سلامت در سراسر استان انجام می‌شود.

فرود با بیان اینکه تا کنون حدود ۵۰ درصد از سالمندان استان اصفهان زیر پوشش این خدمات قرار گرفتند و برای دریافت آن به مراکز بهداشت و جامع سلامت مراجعه می‌کنند، تاکید کرد: با وجودیکه پرونده سلامت الکترونیک برای همه آنها تشکیل شده است اما عده ای از آنها مراجعه فعال برای دریافت خدمات ندارند.

وی از سالمندانی که تا کنون برای دریافت خدمات مراقبتی به مراکز بهداشت مراجعه نکردند خواست تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا زیر پوشش این حمایت‌ها قرار گیرند.

مسوول سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: اگر درصد بالایی از سالمندان برای دریافت این خدمات مراجعه کنند، خطر و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف برای آنها کاهش می‌یابد.

وی هدف از برنامه‌های مراکز بهداشت را سوق دادن سالمندان به سمت توانمندتر شدن و سالم و فعال بودن عنوان و اضافه کرد: برنامه‌ریزی این کار باید از دوران کودکی و میانسالی صورت گیرد زیرا اگر کودکان سالم داشته باشیم در آینده نیز سالمندان سالمی خواهیم داشت.

فُرود با اشاره به آموزش‌های خاصی که توسط مراکز بهداشت به سالمندان ارایه می‌شود، افزود: هدف از آموزش‌ها این است که سالمندان علاقه‌مندی‌های خود را پیگیری و توانایی استفاده از فناوری‌های جدید مانند گوشی هوشمند و رایانه را بویژه با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، کسب کنند.

وی با تاکید بر اهمیت تکریم سالمندان و از بین بردن شکاف بین نسلی در این زمینه، تصریح کرد: لازم است زیرساخت‌هایی مانند مسکن، حمل و نقل و ارتباطات مناسب سالمندان نیز توسعه یابد.

وی درباره چگونگی توزیع واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان نیز توضیح داد: این واکسن در مرحله نخست به سالمندان زیر پوشش مراکز بهزیستی تزریق می شود و برنامه مربوط به سایر سالمندان از جمله افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در مراحل بعد اعلام خواهد شد.

هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمند نام دارد؛ بر پایه آخرین آمار سال ۱۳۹۵، ۹.۳۷ درصد از جمعیت کشور در مرحله سالمندی قرار دارند که این نرخ در استان اصفهان حدود ۱۱ درصد است.

از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، مسوولیت خدمات بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به عهده دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۴۶۴ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و  بیش از ۲۶ هزار نفر بدلیل ابتلا به این ویروس فوت کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۵۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان