//
کدخبر: ۳۶۰۳۳۸ //

تست جدید کرونا که از طریق پوست گرفته می شود/ چگونه کووید-۱۹ را در پوست افراد شناسایی کنیم؟

پژوهشگران انگلیسی در جدیدترین یافته‌های خود اظهار کرده‌اند که در آینده‌ای نزدیک، دیگر نیازی به انجام آزمایش دردناک سواب بینی برای تشخیص کرونا نیست، چرا که با یک آزمایش سواب پوستی می‌توان بیماری کووید-۱۹ را تشخیص داد.

تست جدید کرونا که از طریق پوست گرفته می شود/ چگونه کووید-۱۹ را در پوست افراد شناسایی کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سواب‌های پوستی می‌توانند به زودی نقطه پایانی در استفاده از  سواب بینی آزاردهنده و گاهی دردناک برای تشخیص کووید-۱۹  باشند. محققان دانشگاه ساری (University of Surrey) انگلیس اخیرا دریافته‌اند که آزمایش و شناسایی تغییرات رخ‌داده در چربی‌ها و روغن‌های پوست بیمار به طرز شگفت‌آوری در غربالگری کرونا موثر است.

نویسندگان مطالعه مذکور اظهار کردند که یک سواب غیرتهاجمی می‌تواند سبوم (چربی طبیعی که در سرتاسر بدن از جمله پوست وجود دارد) را از پوست فرد جمع‌آوری کند و بیماری کووید-۱۹ را با دقتی نزدیک به ۹۰ درصد تشخیص دهد و به طور بالقوه افراد را از دست آزمایش درناک سواب بینی خلاص کند.

در این مطالعه، پژوهشگران آزمایش‌هایی را بر روی ۸۳ بیمار بستری در بیمارستان که برخی از آنها مبتلا به کووید-۱۹ بودند، انجام دادند و نمونه‌های خون، بزاق و پوست آنها را برای بررسی و مقایسه، جمع‌آوری کردند.

پروفسور ملانی بیلی (Melanie Bailey) گفت: کووید-۱۹ به ما نشان داده است که آزمایش سریع در پایش و شناسایی بیماری‌های جدید حیاتی است. در تحقیقات خود، روابط بین مایعات مختلف بدن و اینکه چه تغییراتی در یک قسمت از بدن انسان می‌تواند در مورد سلامت کلی بیمار به ما بگوید را بررسی کردیم. نتایج ما نشان می‌دهد در حالی که آزمایش خون دقیق‌ترین روش برای شناسایی این ویروس است، سواب‌های پوستی هم عملکرد خوبی دارند و در واقع، نتایج سواب پوستی به طرز شگفت‌آوری دقیق است.

چگونه کووید-۱۹ را در پوست افراد شناسایی کنیم؟

سبوم (Sebum) یک ماده روغنی و مومی‌شکل است که توسط غدد چربی بدن تولید می‌شود. این ویروس به طور قابل توجهی ساختار لیپیدهای بیمار را در تعدادی از مایعات مختلف بدن از جمله خون و سبوم تغییر می‌دهد.

پس از اندازه‌گیری تغییرات لیپیدها و سایر متابولیت‌ها در این نمونه‌ها، نتایج نشان می‌دهد که سواب‌های پوستی هنگام آزمایش دقت کووید-۱۹، دقتی در حدود ۰.۸۸ دارند. امتیاز ۱.۰ دقیق‌ترین و حساس‌ترین امتیاز در شناسایی ویروس است. دقت آزمایش خون ۰.۹۷ و دقت آزمایش بزاق ۰.۸۰ بود که در واقع کمتر از یک سواب پوستی بود.

مت اسپیک (Matt Spick) از محققان این مطالعه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که سبوم پوست به تغییرات سیستم ایمنی در بیماران کووید-۱۹ پاسخ می‌دهد. در واقع، ما معتقدیم که این بیماری می‌تواند تعادل طبیعی بدن در سراسر طیف وسیعی از سیستم‌های بیولوژیکی از جمله پوست، سلامت گوارش و غیره را تغییر دهد.

پروفسور دبرا اسکن (Debra Skene)، یکی از نویسندگان مطالعه گفت: وعده آزمایش غیرتهاجمی برای تشخیص کووید-۱۹ دلیلی برای شادی بسیاری از افراد جامعه است.

یافته‌های این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۳۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان