//
کدخبر: ۲۷۷۱۰۹ //

چرا می خواهید به لاغری برسید؟

در گذشته تاریخی ایران، دوره قاجاریه مشهور است که افراد چاق بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. اما این یک فریب تاریخی بیش نیست.

چرا می خواهید به لاغری برسید؟

در واقع در هیچ کتاب تاریخی موثق و در هیچ تاریخ نگاری دقیقی از این موضوع گفته نشده است که جامعه آن روزگار به این افراد علاقه ای خاص تر نسبت به دیگران داشته اند. اما نکته جالب این است که خود ناصرالدین شاه این علاقه را داشته است.

به گزارش فرتاک نیوز، امروز در دنیایی زندگی می کنیم که زیبایی در آن حرف اول را می زند. این موضوع را شاید بتوان حصب تحولات فرهنگی و حتی اقتصادی بدانیم.

دنیای امروز کیفیت خدمات و محصولات افزایش چشمگیری داشته است و باعث شده است که تقریباً کیفیت حد نیاز انسانی در همه موارد رعایت شود.

لاغری

این موضوع کم کم باعث شد تا کیفیت اولویت خود را از دست بدهد و رفته رفته به رده های پایین تر برود. امروز برای خرید یک محصول زیبایی آن درجه اهمیت بالایی دارد. این زیبایی است که حتی می تواند تعیین کند قیمت یک جنس نسبت به جنس دیگر به چه میزانی باشد. در این دنیا که تنها زیبایی می تواند قیمت ها را تغییر دهد رسیدن به لاغری نیز جزئی از خواسته مردمانش می شود.

در دوره های مختلف تاریخی به خصوص تاریخ شرق به واسطه احساساتی که در مردمان این ناحیه جریان داشته، مبحث زیبایی اهمیت خاصی داشته است. شعرا و فیلسوفان گذشته که از ادبا و بزرگان تاریخی نیز محسوب می شوند همه به این موضوع معترفند که زیبایی را می پرستیدند و بر اساس آن تصمیم می گرفتند. از این رو به راحتی می توان گفت که زیبایی پرستی چیزی است که در خون ما جریان دارد و نمی توان آن را مدیون اتفاقی خاص دانست.

اما نکته جالب این است که زیبایی یک امر احساسی می باشد و احساس انسان نه ثابت است و نه یکسان. یعنی هیچ دو انسانی را نمی توان پیدا کرد که احساساتی دقیقاً برابر در باب یک موضوع داشته باشند. این در حالی است که ممکن است این دو انسان در یک موضوع خاص از راه منطق نظری واحد داشته باشند.

از این رو نمی توان گفت لاغری امروز یک حسن یا عیب محسوب می شود. این خود شما هستید که می تواند این موضوع را روشن کنید و آن را برای خود حل کنید. اما از نظر جامعه هر چیزی می تواند در آن واحد زیبا و زشت باشد.

لاغری از دید جامعه

اما نکته مهم این است که جامعه امروزی ما چه دیدی نسبت به لاغری دارد. در گذشته تاریخی ایران، دوره قاجاریه مشهور است که افراد چاق بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. اما این یک فریب تاریخی بیش نیست. در واقع در هیچ کتاب تاریخی موثق و در هیچ تاریخ نگاری دقیقی از این موضوع گفته نشده است که جامعه آن روزگار به این افراد علاقه ای خاص تر نسبت به دیگران داشته اند. اما نکته جالب این است که خود ناصرالدین شاه این علاقه را داشته است.

در واقع طولانی ترین حکومت دوره قاجاریه برای ناصرالدین شاه بوده است. از این رو اعمال این شاه به عنوان نمونه ای از این دوره تاریخی مطرح می شود. از طرفی دیگر اصولاً تاریخ نگاران و وصف کنندگان اوضاع درباری بوده و بیشتر از حال و احوال دربار سخن می گفتند.

اما مهمتر از همه این ها این است که در دوره ناصرالدین شاه برای اولین بار دوربین عکاسی وارد ایران شد و این تنها خود شاه بود که از این وسیله می توانست استفاده کند. از این رو تنها علایق شاه بود که در تاریخ ثبت و ماندگار شد.

بنابراین عملاً تصور ما نسبت به دختران قجر، تصوری است که شاه قاجار آن را دوست داشت. حال به صرف علاقه یک نفر، تصور تاریخ نسبت به کل جامعه عوض شده است.

در واقع منظور از این سخنان این است که در هیچ دوره ای از تاریخ نمی توان علاقه ای شاخص برای کل جامعه مشخص کرد. گاهی علاقه ای مطابق میل حکومت قرار می گیرد. این باعث می شود که آن علاقه بیشتر دیده شود. بنابراین عملا جامعه امروز ما نیز لاغری را نه زیبایی می داند و نه زشتی. بنابراین سوالی که پیش می آید این است که چرا اقبال به سوی لاغری بسیار زیاد است؟

مفهومی که اشتباه شد

لاغری در حالت کلی یک مزیت سلامتی برای انسان محسوب می شود. یعنی یک فرد اگر در حالت وزن متعادل یا کمی کمتر از آن قرار داشته باشد سلامتی بسیار بهترین نسبت به فردی دارد که وزن بالاتر از حد نرمال دارد. از طرفی دیگر سبک زندگی امروز ما که بیشتر به یک جا نشینی و خوردن غذای فست فودی خلاصه شده، باعث شد که غالبیت جامعه به سمت چاقی پیش بروند.

لاغری 2

حال اینجاست که لاغری با لباس سلامتی وارد علایق مردم شد و باعث شد که بسیاری در ابتدا با دید سلامتی سراغ این موضوع بروند. اما رفته رفته به سبب اختلاط مفهوم و یا هر اتفاق دیگری لاغری تبدیل به یک ارزش زیبایی شد.

این جا بود که دیگر وزن متعادل و مناسب از یاد همه رفت و فقط ظاهر لاغری بود که معمولاً مشتکل از اندامی باریک و ... است در ذهن ها جا افتاد. از این رو امروزه لاغری درست به اندازه چاقی در جامعه خطرآفرین شده است. این جاست که خود شما باید تصمیم بگیرید که سلامتی خودتان را فدای زیبایی بکنید یا نه؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۱۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان