//
کدخبر: ۱۱۴۸۹۷ //

خواص باور نکردنی پیاز

اگر شما هم از طرفداران پیاز هستید حتما این مطلب را بخوانید تا هیچ گاه پیاز را از سفره ی غذاییتان جدا نکنید.

خواص باور نکردنی پیاز
به گزارش فرتاک نیوز،

پیاز یکی از پرمصرف ترین سبزیجات در خانواده های ایرانی است. هر غذای ایرانی ابتدا با آماده کردن پیاز داغ شروع می شود. همچنین پیاز در کنار بسیاری از غذا ها به صورت خام مصرف می شود. همه ما همواره می دانستیم که پیاز خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما شاید از خواص بی نظیر آن برای درمان انواع بیماری ها بی اطلاع باشیم. در ادامه این مطلب شما را با خواص باور نکردنی پیاز آشنا می کنیم.

خواص پیاز برای دیابت

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که پیاز دارای ماده‌ای به نام آلل پروپیل است که با افزایش انسولین موجب کاهش قند خون می‌شود. پیاز همچنین منبع خوبی از کرومیوم، یک ماده معدنی مفید است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا به انسولین پاسخ بدهند. یک فنجان پیاز خام حاوی بیش از ۲۰ درصد مواد معدنی مفید و مهم برای بدن است.

پیاز و سرطان

سبزیجاتی که در خانواده آلیوم قرار دارند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده را کاهش دهند. مزایای این گیاهان معمولا به خاطر وجود ترکیبات سولفوری است. اگرچه مکانیسم دقیق این ترکیبات هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌ها بر این است که پیاز حاوی موادی است که مانع از رشد تومورها می‌شود. پیاز همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به بدن کمک می‌کند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

سرطان روده

مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کمتر کند.

سرطان پروستات

در یک مطالعه منتشر شده توسط مجله موسسه ملی سرطان ،رابطه بین سبزیجات قرار گرفته در خانواده آلیوم و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات این گروه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

سرطان معده و مری

مصرف مکرر سبزیجات خانواده آلیوم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و مری را کاهش دهد.مطالعات مختلف نشان می‌دهد مصرف این سبزیجات تاثیر بسیار موثری بر روی سرطان دارد.

پیاز ضد کلسترول

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی اکسیدانی و امگا ۳های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا۳های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می کند.

تری گلیسیریدها چربی هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن ها استفاده می کند. هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می رود میزان کلسترول خوب کاهش می یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک تر شده منجر به بسته شدن رگ های خونی می شود.

خواص پیاز برای قلب

مصرف منظم پیاز، همانند سیر میزان کلسترول و فشارخون بالا را کاهش داده و از بیماری آترواسکلروز یا سختی عروقی و دیابت و بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. این اثرات پیاز به دلیل وجود مواد سولفور، کرومیوم و ویتامین ۶B موجود در آن است که با کاهش میزان ماده‌ای به نام هموسیستئین از خطر سکته و حملات قلبی کم می‌کند تحقیقات دانشمندان روی افرادی که از پیاز بیشتری استفاده می‌کردند نشان می‌دهد پیاز، چای، سیب و کلم بروکلی که سرشار از فلاونوئیدها هستند تا ۲۰ درصد از خطرات بیماری‌های قلبی کم می‌کند.

خواص پیاز برای خواب و خلق وخو

فولاتی که در پیاز یافت می‌شود می‌تواند در درمان و پیشگیری افسردگی موثر باشد. اینکار معمولا از طریق جلوگیری از تشکیل هموسیستئین اضافی در بدن انجام می‌شود. هموسیستئین اضافی با تولید هورمون‌های خوب همچون سروتونین ، دوپامین و نوراپی نفرین تداخل ایجاد می‌کند.

پیاز ضد فشار خون

پیاز مانند سیب دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام کرکتین است. تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

خواص پیاز برای استخوان‌ ها

شیر تنها ماده غذایی موثر در تقویت سلامت استخوان‌ها نیست. پیاز هم مانند شیر می‌تواند در نگهداری سلامت استخوان‌ها موثر باشد. به نوشته مجله غذای آمریکا، پیاز فعالیت استئوکلاست‌ ها (سلول‌ هایی که باعث از بین رفتن استخوان) می‌شود را مهار می‌کند. پیاز اثرات سودمندی هم برای زنان دارد. زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند و یا در دوران یائسگی قرار دارند می‌توانند علاوه بر شیر از پیاز هم کمک بگیرند.

داروی آلندرونات که توسط پزشک برای پیشگیری از کاهش توده استخوانی تجویز می‌شود مانند پیاز فعالیت استئوکلاست را کاهش می‌دهد. با این تفاوت که این دارو ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد اما عارضه جانبی پیاز تنها بوی پیاز در تنفس است. البته دقت کنید که هیچگاه نباید بدون نظر پزشک دارویی را مصرف و یا آن را قطع کنید.

خواص پیاز برای رگ های خونی

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ های خونی شان می شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ ها مفید است.

خاصیت پیاز ضد درد

براساس تحقیقی کلینیکی که در سال ۱۹۹۰ در داکوتای شمالی انجام شد، زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی می شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می کند.

خواص پیاز در هضم غذا

خوردن پیاز خام به همراه غذا ، مخصوصا برنج. پیاز برای هضم غذا بسیار مفید است و بدن را قوی میکند. برای همین سعی کنید حتما در غذا های دیر هضم از این گیاه استفاده کنید. پیازخاصیت ضد باکتری دارد پس سعی کنید در حین مسافرت حتما پیاز بخورید. کسانی که سنگ کلیه دارند میتوانند طبق توضیحاتی که در مطلب خواهیم داد از شربت پیاز استفاده کنند.

خواص پیاز و تقویت کلاژن سازی

پیاز هم مانند سیر بر فعالیت ۲ نوع آنزیم که سبب ایجاد التهاب و تحریک پذیری پوست می شود، تاثیر گذاشته و با کاهش یا متوقف کردن فعالیت این دو آنزیم می تواند پوستی زیبا و بدون چین و چروک به ما هدیه دهد. پیاز علاوه بر دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان، حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب تقویت کلاژن سازی در پوست شده و در نتیجه از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری و آن را سفت می کند.

پیاز ضد چین و چروک

یکی از خواص پیاز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است .همانطور که می دانید ،آنتی اکسیدان ها تاثیر بسزایی در مراقبت از پوست دارند. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند مقابله کرده و پوست شما را از چین و چروک محافظت می کنند.

پیاز ضد آکنه

یکی دیگر از ترکیبات پیاز کرومیم (chromium) است. یکی از عوامل مهم در بروز آکنه وجودباکتری است که کرومیم می تواند میزان آلودگی های باکتریایی را کم کرده و به کمتر شدن آکنه کمک کند. بنابراین، با وارد کردن این ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه خود می توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۸۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان