//
کدخبر: ۷۸۱۷۶ //

سفر به آینالو | نگین سبز جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

ایران زیبای ما، مناطق حفاظت شده ی زیادی (حدود 93 منطقه) دارد که هر کدام، گنجینه ای ارزشمند برای طبیعت ایران به شمار می روند. این مناطق بکر، به دلیل جذابیت های خاص طبیعی خود، همواره از سوی گردشگران مورد توجه قرار می گیرند، اما متاسفانه، دست اندازی و حس سلطه جویی برخی انسان ها بر طبیعت، موجب شده است تا این موجود طمع کار، دست به تخریب بخش عظیمی از زیستگاه های گیاهی و جانوری بزند و امروزه شاهد آن هستیم که این روند مخرب همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، لازم است تا استفاده از منابع مالی و انسانی، مناطق در معرض خطر و گونه های با ارزش گیاهی و جانوری در معرض انقراض را از دسترس شکارچیان غیر مجاز و کسانی که تنها به دنبال منافع شخصی هستند، حفظ کرد. منطقه حفاظت شده آینالو، از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی، یکی از این نقاط حفاظت شده است که پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی و منحصر بفردی دارد و از این حیث، یکی از مناطق ممتاز کشور به شمار می رود. در سفر به آذربایجان شرقی، بازدید از این مکان را در کنار دیگر جاهای دیدنی آذربایجان شرقی از دست ندهید.

 سفر به آینالو | نگین سبز جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
به گزارش فرتاک نیوز،

آینالو، منطقه ای حفاظت شده در شمال غرب کشور و از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی می باشد. این منطقه، جزو شهرستان کلیبر و بخش خداآفرین بوده که در 45 کیلومتری شهر کلیبر و 15 کیلومتری روستای عاشقلو در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده و تحت نظارت سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر محافظت می شود. منطقه گردشگری آینالو، خود بخش کوچکی از منطقه حفاظت شده ارسباران به شمار می رود.

 

"آینالو" به چه معناست؟؟

نام آینالو، از نام روستایی در آذربایجان شرقی گرفته شده است که در همین منطقه قرار دارد. آینالو، عمارت آینالو، نام بنایی دو طبقه در روستا است که از بخش هایی مانند ایوان سراسری و شش برج، تشکیل شده و سبک معماری آن، همانند قلعه های قدیمی فرانسه وعمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه است. این بنا در گذشته دارای سقفی فلزی بود، که نور را مانند آینه منعکس می کرد. از این رو مردم بومی، آن را آیینه لو می نامیدند. امروزه از این اثر تنها دیواره هایی به یادگار مانده اند. این بنا، توسط تاجر معروف ارمنی (طومانیاس) در زمان قاجار و در این روستا ساخته شد.

 

اقلیم آینالو

اقلیم این منطقه که از بکرترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است، معتدل و کوهستانی بوده و در اغلب روزها، هوایی مه آلود در آن به چشم می خورد. آینالو، در هر کدام از فصول سال، دارای زیبایی های خاص خود است. اگر در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، می توانید از سرسبزی و طراوت ناحیه لذت ببرید. با این حال پاییز و زمستان نیز زیبایی های خاصی به این منطقه می بخشند.

 

گونه های گیاهی و جانوری منطقه آینالو

حدود 17 گونه ی حیوانی کمیاب و در خطر انقراض در این منطقه زیبا زندگی می کنند که در سفر به آذربایجان شرقی و آینالو، می توان آن ها را مشاهده کرد. از جمله آنها می توان به اردک سر سفید، میش، مرغ، قره قشلاق، پلنگ، مارال و سیاه خروس قفقازی اشاره کرد. از این میان، سیاه خروس قفقازی تقریبا کمیاب ترین گونه جانوری موجود در آینالو محسوب می شود. شهرت عمده منطقه ی آینالو به دلیل احیای نسل مارال است که خوشبختانه در حال حاضر تعداد این گونه ی جانوری زیبا، به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. علاوه بر این، پوشش گیاهی بسیار غنی منطقه نیز از دیگر ویژگی هایی است که آینالو را به نگینی سبز و ارزشمند در شمال غرب کشور تبدیل کرده است. آینالو، خطه ای سبز و مملو از درخت های بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک و انار است که اینها، تنها بخشی از گنجینه گیاهی با ارزش این منطقه هستند.

 

چگونه به آینالو برویم؟؟

آینالو در بکرترین نقطه ی منطقه حفاظت شده ی ارسباران قرار گرفته است. برای رسیدن به آینالو ابتدا باید به کلیبر سفر کنید. اگر مبدا سفر شما از سمت تهران و با خودروی شخصی است، پس از گذشتن از کرج، وارد اتوبان زنجان شوید و پس طی مسافتی حدود 620 کیلومتر خود را به تبریز برسانید. در ابتدای ورودی تبریز، تابلویی قرار دارد که مسیر کلیبر را مشخص می کند. فاصله تبریز تا کلیبر حدود 210 کیلومتر است. پس از رسیدن به کلیبر، به سمت جاده ی منتهی به قلعه بابک حرکت کنید. پس از طی حدود 55 کیلومتر در سمت چپ جاده، یک مسیر فرعی مشاهده خواهید کرد که تابلویی که در ابتدای آن نصب شده است. این مسیر، راهی  است که شما را در سفر به آذربایجان شرقی به آینالو می رساند. اگر هم از سمت جلفا سفر می کنید، در جلفا به سمت سیه رود و نوردوز حرکت کرده و پس از روستاهای کردشت و اشتبین به عشاقلو خواهید رسید. در اینجا به سمت راست حرکت کنید تا وارد جاده ی ارسبارن شوید. از جاده های آسفالته تا روستای آینالو حدود 2 کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد. اگر بخواهید مارال های زیبای این منطقه را تماشا کنید، باید از روستا، حدود 2 کیلومتر دیگر را طی کنید. توصیه ما به شما این است که این مسیر را پیاده طی کنید تا تماشای محیط زیبای اطراف، لذت سفرتان را دو چندان کند.

 

اقامت در آینالو

برای ماندن در آینالو، از سرسبزترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی، امکان اجاره اتاق وجود ندارد، اما مکان هایی برای کمپ زدن در کنار عمارت طومانیاس تعبیه شده است. آینالو، فاقد هر گونه امکانات خدماتی برای تهیه خوراکی و مواد غذایی است، پس فراموش نکنید که هر آنچه را که نیاز دارید در کلیبر تهیه کنید. زیبایی منطقه گردشگری آینالو، مرهون بکر بودن آن است، اما متاسفانه برخی از گردشگران، با بی توجهی به طبیعت ارزشمند این ناحیه، زباله های خود را در میان گونه های ارزشمند گیاهی رها می کنند و باعث آسیب جدی به طبیعت گیاهی و جانوری منطقه می شوند، پس فراموش نکنید که زباله های خود را از این منطقه خارج کنید

1__hamgardi_Capture

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۸۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان