//
کدخبر: ۷۸۱۶۱ //

زاینده‌رود در انتظار تدبیر و امید

این روزها آنچه در ذوق مردم اصفهان می‌زند خشکی رودخانه‌ای است که مردم آن را با پرآبی و جاری بودن به یاد می‌آورند.

زاینده‌رود در انتظار تدبیر و امید
به گزارش فرتاک نیوز،

 قرار گرفتن ایران در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک، اهمیت مدیریت منطقی آب را دو چندان کرده تا جایی که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، حل مشکل آب یکی از وعده‌های انتخاباتی نامزدها بود. رفع چالش‌های زیست‌محیطی از جمله حل بحران آب زاینده‌رود یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی قبل از انتخاب او به ریاست جمهوری بود.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم و نگرش مثبت این دولت به مسائل زیست‌محیطی از جمله احیای زاینده‌رود موجی از امید در دل فعالان محیط‌ زیست و مردم ایجاد شد و با جاری شدن آب در زاینده‌رود، نمونه‌ای از مدیریت منطقی آب در دولت یازدهم را دیدیم و وعده‌های رییس جمهور در این مورد به تحقق پیوست. مصوبات 9 گانه‌ شورای عالی آب که به نفع زاینده‌رود به تصویب رسید.، توزیع عادلانه آب، جلوگیری از دست‌اندازی‌های فردی به این رود، بستر سازی رودخانه و جاری شدن آب در زاینده‌رود از جمله اقدامات دولت یازدهم بو، اما با این وجود هم چنان بحران بی‌آبی گریبان گیر این استان است و اقدامات جدی‌تر و مدیریت قوی‌تری را در حل این بحران می‌طلبد. اجرای صحیح و کامل این مصوبات باید در دستور کار قرار گیرد و بسترسازی رودخانه  برای حل مشکلات و اقدامات بعدی دولت در خصوص زاینده‌رود انجام شود تا دولت دوازدهم بتواند اقدامات نیمه‌تمام خود در دولت یازدهم کامل کند.

 

از دست‌اندازی بر زاینده‌رود جلوگیری شد

حیدر علی عابدی با بیان اینکه دولت یازدهم مصوبات خوبی در شورای عالی آب داشت که مهم‌ترین مصوبه آن دهمین و سیزدهمین مصوبه آن بود، گفت: اقدام دوم دولت در این زمینه که اقدام بسیار مناسبی بود این بود که یک شورا برای توزیع عادلانه آب در زاینده‌رود تعیین کرد، بنابراین از دست‌اندازی بر این رودخانه و تصمیمات فردی جلوگیری شد و نگذاشتند که بیش‌تر از این بر زاینده‌رود دست‌اندازی شود.

 

وی ادامه داد: در سیزدهمین مصوبه  شورای عالی آب ذکر شده است که تونل اول و رودخانه زاینده‌رود حق آبه کشاورزان اصفهان است و وزارت نیرو مکلف است از این حق آبه حراست کند. در دهمین مصوبه در سوم دی‌ماه  1392آمده است که هرگونه بارگذاری بر زاینده‌رود ممنوع است و بارگذاری‌هایی که بعد از این تاریخ انجام می‌شود وزارت نیرو مکلف است به دادستانی شکایت و مانع دست‌اندازی بر زاینده‌رود شود.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا این مصوبات در حد مصوبه باقی ‌مانده یا اجرایی شده است؟ اظهار کرد: این مصوبات در حد تکالیف قانونی، وظایف را مشخص کرده و این موضوع به مدیران استانی بستگی دارد که تا چه اندازه خود را موظف به پیگیری آن بدانند. کم‌کاری از سمت مدیران استانی صورت نگرفته است، اما می‌توان گفت پس این مصوبات دیگر اتفاق بدی نیفتاده است و از اتفاقات بدی که بازهم می‌توانسته رخ دهد جلوگیری شده است.

 

بسترسازی زاینده‌رود مشکلات را حل می کند

وی در خصوص شورای آب گفت: نقطه قوت "شورای توزیع عادلانه آب" در این است که یک نماینده از سوی کشاورزان استان اصفهان و یک نماینده از طرف کشاورزان چهار محال و بختیاری در آن حضور دارند و به عنوان صاحبان اصلی آب بر توزیع عادلانه آن نظارت دارند. قدم بعدی که در این راه برداشته شده اجرای بسترسازی و مناسب‌سازی زاینده‌رود است که قسمت‌هایی از آن انجام شده، اما کار به کندی پیش رفته است و امیدواریم در دولت دوازدهم سرعت پیدا کند. اگر زاینده‌رود بسترسازی شود بسیاری از مشکلات نیز حل می‌شود.

 

زاینده‌رود، گردشگری را پشت سر گذاشته است

وی در خصوص گردشگری استان و توسعه آن از راه جاری بودن زاینده‌رود گفت: بحث زاینده‌رود از بحث گردشگری رد شده است و آنچه برای ما مهم است حیات زاینده‌رود و استان اصفهان، تأمین منابع زیرزمینی آب و جلوگیری از مشکلاتی است که در اثر کمبود و نبود آب به وجود می‌آید. وضعیت کشاورزان شرق اصفهان آمار بیکاری را افزایش داده است و این از جمله مسائلی است که برای ما در اولویت قرار دارد.

 

عابدی گفت: روند اجرای مصوبات در خصوص زاینده‌رود بسیار کند پیش رفته است بنابراین نمی‌توان تجزیه و تحلیل درستی ارائه کرد که آیا ضعف مدیریتی وجود دارد یا خیر؟ اما تا آنجایی که می‌دانم در بحث آب در خصوص مصوبات خوب پیش رفته‌ایم، اما در مدیریت آب ضعف داشته‌ایم.

 

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که احیای زاینده‌رود از شعارهای ردیف اول انتخاباتی رییس جمهور در اصفهان بود در مجلس با آقای روحانی صحبت کردم و به ایشان گفتم که آیا وعده انتخاباتی‌تان را به یاد دارید؟ و ایشان رو به آقای واعظی کرد و به ایشان گفت که اگر آقای اردکانی رأی آورد به ایشان بگویید که وعده بنده را عملی کند.

 

تلاشی جدی برای احیای زاینده‌رود ندیدیم

همچنین محمدجواد ابطحی، اظهار کرد: در چهار سال دولت یازدهم تلاش جدی از سوی دولت برای احیای زاینده‌رود ندیدیم. بر اساس قول‌های انتخاباتی که رییس جمهور داده بود پیگیر موضوع هستیم و با استاندار قبلی اصفهان، همین‌طور با سازمان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو جلساتی داشته‌ایم که هم ساماندهی حوزه زاینده‌رود شکل بگیرد و هم جریان آب در رودخانه محقق شود که امری حیاتی برای کشاورزی، باتلاق گاو خونی و محیط زیست اصفهان است.

 

وی با بیان اینکه وزیر نیرو و دیگر دولت‌مردان باید مسئولیت‌پذیر باشند، ادامه داد: امیدواریم با وزیر نیروی جدید پیگیری در خصوص احیای زاینده‌رود را با جدیت بیشتری شاهد باشیم. بزرگ‌ترین دغدغه و موضوعی که نمایندگان استان اصفهان پیگیر آن هستند مسئله آب و احیای زاینده‌رود است. بیشترین جلسات ما نیز در همین مورد بوده است و حتی کمیسیون امنیت مجلس نیز نگران و پیگیر این موضوع است.

 

استانی کردن مدیریت آب، اشتباهی بزرگ بود

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: در سال‌های گذشته مدیریت آب را استانی کردند که این اشتباه بزرگی بود و این موضوع و دیگر مشکلات طبیعی چون کم شدن بارش‌ها باعث شد شاهد چنین مشکل بزرگی باشیم. بحث سوء مدیریت منابع آب در استان نیز از دیگر مسائلی است که به این بحران دامن می‌زند و این یکی از مباحثی است که با وزیر نیرو در میان گذاشتیم.

 

ابطحی ادامه داد: موضوع آب یک بحث ملی است و نگاه کردن سیاسی و منطقه‌ای و جناحی به آن اصلاً درست نیست و می‌طلبد که همه دولت‌مردان، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز به آن ورود کنند. همین که دوستان ما در چهارمحال و بختیاری استفاده از کنترل هوشمند آب را قبول کردند تا برداشت بی‌رویه آب صورت نگیرد قدم مثبتی است که برای تحقق احیای زاینده‌رود بر داشته شده است.

 

وی گفت: جاری بودن زاینده‌رود علاوه بر این که برای کشاورزی ما ضروری است موارد دیگری را نیز در بر می‌گیرد که به آن‌ها نیز باید توجه کرد و بیش از پیش به حیاتی بودن این موضوع پی برد. از جمله این که بسیاری از باغ‌های غرب اصفهان، خمینی‌شهر و فلاورجان که دارای درختان چهل یا پنجاه‌ ساله است خشکیده و از بین رفته است.

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود بسیاری از فرصت‌ها را از استان اصفهان می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات مهمی که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد جذب گردشگر است. یکی از مظاهر زیبایی شهر اصفهان جاری بودن زاینده‌رود است که باید به آن توجه شود. خشک بودن این رود بسیاری از فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی را که از طریق ورود گردشگر به این شهر به دست می‌آید را از دست استان و کشور خارج می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۸۱۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان