//
کدخبر: ۸۸۱۸۴ //

چگونه بوی بد دهان در صبح را رفع کنیم

چه کسی از بیدار شدن با دهانی بدبو نفرت ندارد؟ بوی بد دهان در صبح حاصل کاهش بزاق در حین خواب و رشد باکتری ها در دهان است. اغلب افراد دچار بوی بد دهان در صبح هستند. هر چند بعید به نظر می رسد که بتوان صبح با دهانی به خوشبویی گل های بهاری از خواب بیدار شد، اما با چند گام ساده می توان مقداری با این مشکل مبارزه کنید.

چگونه بوی بد دهان در صبح را رفع کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

شما باید هر روز صبح بلافاصله بعد از برخواستن از خواب و بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید. مسواکی با برس نرم، خمیردندان حاوی فلوراید و دو دقیقه وقت همه ی کاری است که باید انجام دهید.

زبان را فراموش نکنید

پس از مسواک زدن دندان ها با استفاده از مسواک مخصوص زبان، یا پد پشت مسواک زبان را برس بکشید تا باکتری های نهفته در آن از بین بروند.

هر روز نخ دندان بکشید

بهتر است هر وعده ی غذایی از نخ دندان استفاده کنید. در این صورت مواد غذایی باقی مانده در دهان را از لای دندان ها بیرون می کشید و جلو رشد باکتری ها را می گیرید.

با دهان شویه دهان خود را بشویید

دهان شویه می تواند مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد، مانند پشت گلو و داخل گونه، را تمیز کند. در این صورت از شر همه ی باکتری ها خلاص می شوید و عامل بوی بد دهان را از بین می برید. با توجه به مقدار مشخص شده روی برچسب محصول، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دهان شویه را در دهان قرقره کنید. با توجه به اینکه الکل باعث خشکی دهان و خشکی دهان باعث بوی بد آن می شود، از دهان شویه های حاوی الکل استفاده نکنید. با این حال، اگر یک مشکل دندان پزشکی عامل بوی بد دهان باشد، دهان شویه به جای درمان فقط مشکل را پنهان می کند. بنابراین معاینه توسط دندان پزشک برای یافتن علت بوی بد دهان اهمیت زیادی دارد.

از خمیر دندان و دهان شویه ی ضدمیکروب استفاده کنید

اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم مشکل را حل نمی کند، احتمالا می توانید با استفاده از محصولات دندان پزشکی مخصوص از بین بردن جرم و میکروب مشکل شبانه ی خود را حل کنید.   

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

معاینات منظم دندانپزشکی، بخش مهمی از روال بهداشت دهان و دندان است و اگر شما با مشکل تنفس بدبو در صبح سروکار دارید، درصدی احتمال وجود دارد که این مشکل مربوط به پوسیدگی دندانی باشد. دندان پزشک می تواند دندان ها را ترمیم و مشکل شما را تا حد زیادی برطرف کند.

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

مواد غذایی تاثیر قابل توجهی در نفس شما دارند: وقتی غذا هضم می شود، وارد جریان خون می شود و در نهایت وارد ریه می شود، که این یعنی بوی مواد غذایی از دهان شما خارج می شود. غذاهایی مانند سیر، پیاز و غذاهای پرادویه می توانند به نفس بد بوی صبحگاهی منجر شوند. میوه و سبزیجات بخش ضروری رژیم غذایی فرد هستند که بوی بد دهان را از بین می برند. جویدن جعفری به حل این مشکل کمک می کند. این گیاه حاوی کلروفیل است که به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و روزه ی شدید دوری کنید

این حالت از غذا خوردن اصلا برای تنفس خوشبو خوب نیست. وقتی شما کربوهیدرات کمی مصرف می کند، بدن شروع به شکستن چربی ها می کند که این امر منجر به تولید کتون و پدیده ای به نام «تنفس کتونی» می شود. همه ی اینها به طور خلاصه یعنی نفس بدبو.

صبحانه بخورید

خوردن موجب تحریک تولید بزاق می شود که به نوبه ی خود دهان را خیس می کند و محیط را برای رشد باکتری ها نامساعد می کند. برای مبارزه با نفس بدبو، صبح ها اولین کاری که بعد از مسواک زدن باید انجام دهید، خوردن صبحانه است.

از قهوه به چای رو بیاورید

قهوه عطری بسیار قوی دارد که مدت طولانی در دهان باقی می ماند. از آنجا که مسواک زدن پشت زبان سخت است این بو در دهان می ماند. برای کاهش بوی دهان به جای قهوه چای یا چای سبز بنوشید.

سیگار نکشید

توتون و تنباکو دهان را خشک می کنند و دمای دهان را بالا می برند، که هر دو در تسریع رشد باکتری ها نقش بزرگی دارند. برای حل این مشکل از دخانیات دوری کنید. علاوه بر خشکی دهان، سیگار کشیدن باعث افزایش احتمال بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود.

آب بنوشید

باکتری ها در محیط خشک رشد می کنند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز به حل این مشکل در طول شب کمک شایانی می کند. به ویژه مهم است که قبل از رفتن به رخت خواب یک لیوان آب بنوشید. از سوی دیگر نوشیدن حدود ۸ لیوان آب و مصرف مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات به تامین آب بدن در شبانه روز کمک می کند.

آدامس بدون قند بجوید

زایلیتول، شیرین کننده ای است که در اکثر آدامس های بدون قند به کار می رود و می تواند مقدار باکتری های عامل پوسیدگی دندان و تنفس بدبو را کاهش دهد. به علاوه به دهان شما عطر مورد نظر شما را می دهد.

به مصرف داروهای خود دقت کنید

برخی از داروها، مانند انسولین، به خودی خود عامل بدبو شدن دهان هستند. برخی دیگر مانند آنتی هیستامین ها، باعث خشک شدن دهان در طول خواب می شوند. قبل از مصرف دارو به این نکات توجه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۱۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان