کاهش شیرینی در رژیم غذایی تأثیری بر میل به طعم شیرین ندارد
تحقیقات جدید نشان میدهد که حذف غذاهای شیرین از رژیم غذایی تأثیری بر میل به طعم شیرین نداشته و تغییر ذائقه افراد را به دنبال ندارد. این یافتهها اهمیت بازنگری توصیههای تغذیهای را مطرح میکند.
به گزارش فرتاک نیوز؛ به گزارش سلامتنیوز به نقل از sciencedaily، یک مطالعه اخیر نشان میدهد که کاهش مصرف غذاهای شیرین لزوماً میل افراد به طعم شیرین را تغییر نمیدهد و ممکن است تأثیر قابلتوجهی بر وزن بدن یا شاخصهای مرتبط با خطر دیابت و بیماریهای قلبی نداشته باشد.
پژوهشگران در این کارآزمایی ششماهه دریافتند که افرادی که در رژیم غذایی خود میزان زیادی، کمی یا متوسطی از طعم شیرین را مصرف میکردند، تفاوت معناداری در علاقه به غذاهای شیرین، وزن بدن یا شاخصهای سلامت قلب و خطر دیابت نشان ندادند. بسیاری از شرکتکنندگان نیز پس از پایان مطالعه به الگوی قبلی مصرف شیرینیها بازگشتند.
این نتایج این سؤال را به وجود میآورد که آیا توصیههای عمومی برای کاهش مصرف تمام غذاهای شیرین به منظور کنترل اضافهوزن باید بازنگری شود یا خیر. پژوهشگران بر این باورند که تمرکز باید بیشتر بر میزان مصرف قند و غذاهای پرکالری باشد، نه صرفاً طعم شیرین.
این مطالعه توسط پژوهشگرانی از دانشگاه و تحقیقات واخنینگن در هلند و دانشگاه بورنموث در انگلیس انجام شده و نتایج آن در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.
کاترین اپلتون، استاد روانشناسی دانشگاه بورنموث و نویسنده مسئول پژوهش، بیان کرد: «انسانها بهطور طبیعی به طعم شیرین علاقه دارند و بسیاری از سازمانها، از جمله سازمان جهانی بهداشت، کاهش طعم شیرین را توصیه میکنند.»
او ادامه داد: «نتایج ما از این توصیهها حمایت نمیکند؛ زیرا این توصیهها بین شیرینی ناشی از قند، شیرینکنندههای کمکالری و منابع طبیعی تمایزی قائل نمیشوند.»
در این پژوهش، ۱۸۰ نفر به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه رژیم غذایی با میزان بالایی از غذاهای شیرین، دیگری با میزان پایین و گروه سوم با سطح متوسطی از طعم شیرین داشتند. طعم شیرین مواد غذایی از منابع مختلفی مانند قند، شیرینی طبیعی و شیرینکنندههای کمکالری تأمین میشد.
پژوهشگران در طول یک، سه و شش ماه بررسی کردند که آیا علاقه شرکتکنندگان به غذاهای شیرین یا درک آنها از شدت طعم شیرین تغییر کرده است یا خیر. همچنین وزن بدن و نمونههای خون و ادرار آنها برای بررسی شاخصهای مرتبط با خطر دیابت و سلامت قلب و عروق مورد آزمایش قرار گرفت.
در پایان دوره ششماهه، پژوهشگران هیچ تفاوت معناداری میان سه گروه در هیچیک از شاخصهای بررسیشده مشاهده نکردند.
افراد با مصرف بیشتر غذاهای شیرین، علاقه بیشتری به طعم شیرین پیدا نکردند و کسانی که مصرف شیرینیها را کاهش داده بودند نیز علاقه خود به این طعم را از دست ندادند. بسیاری از شرکتکنندگان پس از پایان مطالعه بهطور طبیعی به میزان قبلی مصرف شیرینیها بازگشتند.
بر اساس نتایج این پژوهش، تیم تحقیقاتی معتقد است که شاید لازم باشد توصیههای عمومی که بر کاهش غذاهای شیرین برای مقابله با اضافهوزن تأکید دارند، دوباره بررسی شوند. پژوهشگران تأکید میکنند که «طعم شیرین» و «قند» یک مفهوم نیستند و باید بر کیفیت تغذیهای مواد غذایی، میزان قند و کالری آنها تمرکز کرد، نه صرفاً بر شیرینی یا عدم شیرینی طعم.