//
کدخبر: ۴۲۸۴۶۱ //

علائم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان با توجه به سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گازسوز در خصوص علائم گاز گرفتگی و نحوه صحیح برخورد با فرد مسموم توضیحاتی ارائه کرد.

علائم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن
به گزارش فرتاک نیوز،

موسی الرضا صفری صبح جمعه ۲۸ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز شهروندان باید برخی نکات ایمنی مرتبط با وسایل گرمایشی را رعایت کنند تا از وقوع حوادث و اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه با آغاز وزش بادهای موسمی در این فصل استحکام سازه‌های موقت در منازل و همه محیط‌های شهری باید افزایش یابد، افزود: سایبان‌های ایجاد شده احتمالی در فصل تابستان برای کولرها باید جمع‌آوری یا مستحکم شود و گلدان‌های گل قرار گرفته بر روی بالکن منازل یا مجموعه‌های اداری و تجاری باید برداشته شود، چرا که احتمال سقوط آن‌ها بر اثر وزش باد وجود دارد.

صفری وجود هوای کافی در منزل برای تنفس افراد و سوختن بخاری گازسوز را یکی از نکات اساسی دانست و گفت: وجود روزنه‌های زیر درب‌ها برای این منظور مفید هستند، بنابراین روزنه‌های زیر درب‌ها و به ویژه دریچه‌های تهویه هوا نباید با اشیاء همچون پارچه، پتو مسدود شود و در صورتی که احساس شد سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی‌سوزد نباید به آن بی‌تفاوت شد، زیرا ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان ادامه داد: چنانچه دودکش سرد باشد نشان دهنده عدم عبور گازهای سمی است و باید سریعا دستگاه گاز سوز خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد و استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است.

صفری ضمن تاکید بر اینکه باید از سلامت دودکش‌ها اطمینان داشت، افزود: این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشیم، چرا که اشکالات دودکش می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی غیر قابل بازگشت شود و نصب دودکش در فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است، همچنین هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به "کلاهک اچ (H)" باشد.

وی برای پیشگیری از آتش سوزی منازل در فصل سرما به شهروندان توصیه کرد: از قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیاء قابل اشتعال در مجاورت بخاری پرهیز کنند، زیرا سبب وقوع آتش سوزی در منزل می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان افزود: طول شیلنگ گاز نباید حداکثر از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر بوده و فقط از شیلنگ‌های سالم و فشار قوی که به وسیله بست مناسب محکم شده است باید استفاده شود و همچنین آبگرمکن و وسایل گازسوز هرگز در حمام نصب نشود.

صفری با بیان اینکه علائم مسمومیت با مونو اکسیدکربن حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌رود، گفت: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی اقداماتی را برای افزایش آگاهی شهروندان در قالب توزیع بروشور در سطح شهر، آموزش و آگاهی شهروندان از مخاطرات لوازم گازسوز در محلات، خانه‌های فرهنگ و مدارس انجام می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۴۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان