//
کدخبر: ۴۲۵۰۲۹ //
مغز سالم

حفظ سلامت مغز با تمرین هایی ساده

تمرین های ساده زیر به شما کمک می کند از سلامت مغز خود اطمینان حاصل کنید و آن را چابک و کارآمد نگه دارید.

حفظ سلامت مغز با تمرین هایی ساده
به گزارش فرتاک نیوز،

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که در واقع راه هایی برای تمرین مغز شما وجود دارد! مغز شما به «تحریک های جدید» پاسخ می دهد. با بالا رفتن سن افراد، از لحاظ روحی و جسمی بدتر می‌شوند اگر فعال نباشید مغز شما نیز به مرور زمان توانایی خودش را از دست می دهد و به همان اندازه که ایجاد عادات تناسب اندام سالم است، مهم است که ذهن خود را مشغول نگه دارید تا در بهترین حالت باقی بمانید.

همانطور که تمرینات بدنی برای یک بدن سالم ضروری است، تمرینات مغز نیز نقش مهمی در حفظ چابکی ذهنی و عملکرد شناختی با افزایش سن ایفا می‌کنند. دکتر برت آزبورن،جراح مغز و اعصاب معتقد است که اگر مغز شما با سرعتی شتابان پیر می شود، بدن شما نیز پیر می شود.

تمرین های ساده زیر به شما کمک می کند از سلامت مغز خود مراقبت کنید و آن را چابک نگه دارید.

حس بویایی خود را تحریک کنید

احتمالاً حس بویایی خود را با تیزی مغز و عملکرد بهتر آن مرتبط نمی دانید. واقعیت این است که تحریک بویایی یک تمرین مغزی شگفت انگیز است.

حس بویایی شما مستقیماً با مراکز عاطفی و مراکز حافظه مغز شما ادغام می شود. بنابراین، با تحریک حس بویایی خود، با بوهای جدید یا مخلوطی از آنها، شما نه تنها احساسات خود را برانگیخته اید، بلکه مسیرهای عصبی را تقویت می کنید که خاطرات را می سازند و در نتیجه التهاب عصبی را کاهش می دهد که زیربنای بیماری های عصبی است.

شما به راحتی می توانید این کار را با ترکیب اسانس ها در یک اتومایزر انجام دهید.

برای مسواک زدن از دست غیر غالب خود استفاده کنید

یک راه عالی برای به چالش کشیدن طرف مقابل مغز (سمت راست برای اکثر افراد) این است که دندان های خود را با استفاده از دست غیر غالب خود مسواک بزنید! این امر سنتز فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را تقویت می‌کند که تشکیل سیناپس (اتصال نورون به نورون) را نه تنها به صورت موضعی، بلکه در سراسر مغز تسهیل می‌کند.

به مدت 30 ثانیه روی یک پا تعادل داشته باشید

با ایستادن روی یک پا فقط به مدت 30 ثانیه تعادل خود را به چالش بکشید. این تمرین را روی هر پا به مدت 30 ثانیه در روز انجام دهید.

این کار مراکز دهلیزی (تعادل) مغز را تمرین می دهد. چرا انجام این تمرین مهم است؟ توانایی فرد در انجام این کار با خطر زمین خوردن، چه برسد به مرگ، رابطه معکوس دارد. به یاد داشته باشید، علت اصلی آسیب مغزی تروماتیک در افراد مسن، زمین خوردن است. این تمرین به شما کمک می کند تا مغزتان درگیر بشود و سعی در کنترل تعادل شما داشته باشد.

تمرینات قدرتی انجام بدهید

تمرینات قدرتی به دلایل زیادی برای سلامتی شما مفید است، آنها می توانند مغز شما را قوی تر کنند.

بلند کردن وزنه مسیرهای حرکتی بزرگی را در مغز و نخاع "فعال" می کند. همچنین سنتز BDNF را تقویت می کند و کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد و در نتیجه خواب را تسهیل می کند. فراموش نکنید که خواب برای عملکرد بهینه مغز بسیار مهم است.

تمرینات استقامتی را فراموش نکنید

تمرینات استقامتی به سلامت کلی شما می افزاید و هم برای قلب شما و هم مغزتان مفید است. به طور خاص، ورزش استقامتی به حفظ حجم هیپوکامپی، مراکز اصلی حافظه مغز شما، کمک می کند.

"برای تولید "سیگنال" قوی تر برای مغز، تمرینات جدیدی را برای بالا بردن ضربان قلب خود آزمایش کنید. سعی کنید کاری تحریک کننده تر انجام دهید و با انجام تمرینات استقامنی جدید مغزتان را ب چالش بکشید. ذهن را تقویت کنید، مثلاً با وزنه های سبک در دستانتان پارو زدن یا پیاده روی در بیرون از خانه را امتحان کنید.

با جدول کلمات متقاطع سرگرم شوید

بازی های کلمات راهی فوق العاده برای به چالش کشیدن توجه، حافظه و توانایی حل مسئله شما هستند. آنها همچنین تفکر انتزاعی را تقویت می کنند.

حل جدول کلمات متقاطع، لوب های جداری را تحریک می کند، جایی که لذت بردن از هنر و موسیقی به طور مشابه درآنجا قرار دارد.در یک زمینه مشابه، مطالعه در اوقات فراغت برای مغز بسیار مفید است. سعی کنید با خواندن چیزی جدید به مغز خود تمرین بدهید.

آفتاب بگیرید

قرار گرفتن در نور خورشید برای مغز شما مفید است! در واقع، قرار گرفتن در مقابل نور خورشید به چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند. نور خورشید همچنین از سنتز ویتامین D در بدن شما پشتیبانی می کند که هم به مغز و هم به استخوان های شما کمک می کند!

دکتر آزبورن توضیح می دهد: «ویتامین D یک آنتی اکسیدان قوی و محافظ عصبی است. خلق و خوی ما را بالا می برد و بهبودی ما را از بیماری و سایر آسیب‌های بدنی تسریع می بخشد.»

اجتماعی باشید

همراهی با دوستان و محافل اجتماعی با برنامه ها و گفتگوهای معنادار به کارکردن ذهن شما کمک می کند. در واقع، معاشرت مستقیماً با کیفیت بالای زندگی و افزایش رفاه مرتبط است؛ همچنین می تواند در پیشگیری از افسردگی موثر باشد.

دکتر آزبورن خاطرنشان می کند : «در مکان هایی مانند ایکاریا، یونان و اوکیناوا و ژاپن، که در آن تعداد نامتناسبی از افراد 90 ساله وجود دارد، شهروندان مسن تا دیروقت معاشرت می کنند، می رقصند و به سادگی از زندگی لذت می برند. بسیاری نیز در خانه های چند نسلی زندگی می کنند تا انسان ها را تشویق کنند.» علت آن تعامل با انسان ها است اما چرا؟ اجتماعی شدن بخشی از انسانیت ماست. به ما احساس خوبی می دهد و برای مغز ما نیز خوب است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۰۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان