//
کدخبر: ۴۱۸۸۹۲ //

بیماری شاخک بینی چیست؟ مشکلات و بیماری‌های مرتبط با شاخک‌ بینی را بشناسید

بیماری‌های مرتبط با شاخک بینی انواع مختلفی دارد.

بیماری شاخک بینی چیست؟ مشکلات و بیماری‌های مرتبط با شاخک‌ بینی را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

بیماری‌های مرتبط با شاخک بینی انواع مختلفی دارد. این مشکلات تحت اثر علائمی همچون التهاب شاخک‌های بینی، بزرگ شدن شاخک‌‌های بینی، ورم شاخک‌‌های بینی، کج شدن تیغه‌ی مابین شاخک‌های بینی و… ایجاد شود. هر یک از مشکلات گفته شده را می‌توان با روش‌های مخصوص خود درمان کرد. برخی از آن‌ها با مصرف دارو و برخی دیگر نیز با جراحی‌های بسیار کم خطر و اثربخش به طور کامل بهبود می‌یابند.

در حالت کلی، رایج‌ترین مشکلی که افراد در رابطه با شاخک بینی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند بزرگ شدن شاخک بینی است که دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، حساسیت‌های فصلی یا ورود بعضی ویروس‌ها مانند ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی به بدن باعث می‌شود تا مجاری تنفس فرد گرفته و بسته شود همان‌طور که پیش‌تر شرح دادیم علت این مسئله، واردشدن بیشترین جریان خون جهت رفع آلودگی‌های احتمالی هوای تنفس شده است. در این حالت، کیپ و بسته بودن مجاری تنفسی، پس از اینکه فرد بهبود یافت و بیماری و ویروس از بدنش خارج شد، رفع می‌شود. باید توجه داشت که در صورتی که کیپ بودن مجاری تنفسی و سخت بودن نفس کشیدن زمان زیادی مثل ۱ الی ۲ هفته طول کشید فرد بهتر است سریعاً نزد متخصص رفته و علت این مسئله را جویا شود.

علاوه بر بیماری یا حساسیت، فرد ممکن است در موقعیت‌های خاصی نیز دچار گرفتگی، کیپ شدن و بزرگ‌تر شدن شاخک‌های بینی شود. از این موقعیت‌های ویژه می‌توان به داشتن فعالیت و تحرک بدنی مثل انواع ورزش‌ها و یا حتی خواب، اشاره کرد. در این موارد نیز فرد باید نزد پزشک مراجعه و پیگیر مشکل ایجاد شده شود. تقریباً اکثر این مشکلات با اصلاحات رفتاری و یا مصرف دارو قابل درمان است اما بهتر است مصرف دارویتان سرخود نبوده و فقط با تجویز پزشک باشد. اما خود درمانی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

رگ‌های خونی بسیار زیادی در قسمت مخاطی شاخک‌ها وجود دارد چنانچه گردش و خون رسانی در این بخش افزایش یابد شاخک‌های بینی نیز بزرگ‌تر می‌شوند. این بزرگی موجب افزایش سطح تماس مژه‌ها با هوای داخل بینی شده و در نتیجه پروسه‌ی تصفیه هوا به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

به طور طبیعی در اغلب افراد به‌صورت دوره‌های سه الی چهار ساعته شاخک‌های یک حفره بزرگ و متورم می‌شود و در همین حین شاخک‌های حفره‌ی دیگر در حالت جمع و بسته شده قرار می‌گیرد. این موضوع نقش بسزایی در بهبود و تغییر جهت در خواب و همچنین جلوگیری از زخم بستر دارد.

برخی زمان‌ها این دوره‌ها از حالت نرمال خارج گشته و سبب بزرگی و گرفتگی بیش از حد شاخک‌ها می‌شود.

از علائم بزرگی شاخک‌ های بینی می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

– داشتن آلرژی

– پولیپ بینی

– سرماخوردگی

این عوامل می‌تواند موجب بزرگ شد غیرمعمول شاخک‌های بینی شوند. اغلب افرادی که تیغه میانی بینی‌شان دارای انحراف است دچار مشکل بزرگی شاخک بینی می‌شوند که گاهی ممکن است با مشکلات تنفسی و یا خون دماغ بینی متورم، ملتهب و بزرگ تراز حد معمول شود که این مسئله موجب ناراحتی و آزار افراد می‌شود. همچنین شما می‌توانید از طریق مراجعه حضوری به یک پزشک و یا ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین از مبتلا شدن به این بیماری اطمینان حاصل کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۸۸۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان