//
کدخبر: ۴۱۷۴۵۷ //
کمر درد

اگر کمردرد دارید حتما بخوانید!

کمردرد یکی از شایع ترین دردهایی است که حتی بسیاری از جوانان در جامعه امروزی از آن رنج می برند. بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی و اشتباه، نداشتن حرکت کافی و همچنین سبک زندگی اشتباه و ضعف عمومی عضلات باعث کمردرد می شود. البته سوءتغذیه، یعنی نرسیدن برخی مواد مغذی به بدنمان، می تواند یکی از دلایل مهم کمردرد باشد.

اگر کمردرد دارید حتما بخوانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

در واقع تغذیه نامناسب می تواند علت کمردرد به خصوص در جوانان باشد. زیرا باعث ضعف عضلانی در ناحیه کمر و اطراف ستون فقرات خواهد شد. قدرت عضلات برای مقاومت در برابر تغییرات ناگهانی و تحمل آنها کافی نیست. به این ترتیب می توان گفت که غذا رابطه مستقیمی در تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و ناحیه کمر دارد.

رژیم غذایی سالم

نقش انتخاب نوع تغذیه در عملکرد بدن بسیار مهم است. این بدان معناست که بدن ما زمانی می تواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد که ترکیبی از تمام مواد مغذی لازم را داشته باشد. به این ترتیب داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه ها و سبزیجات تازه، غلات و غذاهای کم چرب، کم نمک و کم قند و همچنین مصرف مایعات می تواند سطح انرژی و تعادل وزنی بالاتری را فراهم کند. حال مردم را بهتر کنید. البته در صورت بروز هر گونه بیماری; قبل از تغییر رژیم غذایی، باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است کاهش برخی مواد مغذی ضروری و یا افزایش آنها منجر به تداخل دارویی یا شیمیایی در بدن بیمار شود.

کمردرد حاد و مزمن

کمردرد در افراد به اشکال مختلف دیده می شود. گاهی به صورت گرفتگی ناگهانی یا دردهای شدید و زودگذر که ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اما درد آن اغلب به گونه ای است که فرد را از انجام فعالیت باز می دارد.

این نوع گرفتگی ها معمولاً با مراقبت شخصی و استراحت کافی بهبود می یابند و باعث ناتوانی طولانی مدت نمی شوند. اما کمردردهای شدید معمولاً دردهای مکانیکی هستند. یعنی عملکرد و حرکت اجزای کمر از جمله ستون فقرات، عضلات، دیسک های بین مهره ای و اعصاب را مختل می کنند. زمانی که کمردرد بین چهار تا دوازده هفته طول بکشد، به آن کمردرد حاد می گویند. کمردرد مزمن نیز به دردی گفته می‌شود که پس از رفع علل اصلی درد ادامه می‌یابد.

گاهی اوقات افراد مبتلا به کمردرد حاد از دردهای مزمن نیز رنج می برند که علائم آن ممکن است چندین سال طول بکشد، اگرچه برخی از این بیماری ها با دارو و برخی دیگر با جراحی قابل درمان هستند. بیشتر کمردردها تنها با رعایت چند تغییر ساده در سبک زندگی، افزایش تحرک و فعالیت قابل درمان هستند. علاوه بر این، با رعایت یک رژیم غذایی مغذی، ساده، سالم و متعادل می توان از برخی کمردردها پیشگیری کرد.

یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از کمردرد باید سرشار از مواد مغذی برای تقویت عضلات و تقویت استخوان ها باشد. یعنی غذاهایی که می توانند بدن را تقویت کنند. علاوه بر این می توانند مشکل استخوان ها و عضلات و در نتیجه کمردرد را کاهش دهند. بنابراین، آنها باید حاوی پروتئین، ویتامین، چربی، قند، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و امگا 3 باشند.

نکته مهم در مورد مواد غذایی توجه به این نکته است که مصرف آنها با توجه به ویژگی های هر فرد باید برای بدن کافی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، چربی یا شکر در صورت استفاده بیش از حد می تواند مضر باشد. در صورتی که وجود آنها برای متابولیسم بدن بسیار لازم و ضروری است.

همانطور که پروتئین ها نقش بسیار موثری در تقویت و تقویت عضلات دارند. به همین دلیل افرادی که از منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و به خصوص حبوبات استفاده نمی کنند، ظرفیت عضلانی آنها بسیار پایین است. در واقع استفاده از مواد مغذی و عدم اضافه وزن از جمله موارد بسیار مهمی است که تاثیر زیادی در بروز کمردرد خواهد داشت. منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و A نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از اسپاسم عضلانی و عملکرد عضلات دارند.

نکته مهم در مورد چربی ها نوع آنهاست که می تواند در پیشگیری یا تشدید کمردرد موثر باشد. یعنی هر چه چربی های اشباع شده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، عضلات ما نسبت به اکسیداسیون حساس تر و در نتیجه در برابر حرکات ناگهانی ضعیف تر می شوند. به همین دلیل بهتر است به جای گوشت قرمز پرچرب از گوشت سفید استفاده کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده و انواع فست فودها می توانند باعث ضعف عضلانی شوند.

پتاسیم و منیزیم نیز در رژیم غذایی بسیار مهم هستند. زیرا از اسپاسم ناگهانی عضلانی به خصوص در ناحیه پشت و کمر که در بیشتر سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری وجود دارد، جلوگیری خواهند کرد. امگا 3 همچنین یک اسید چرب ضد التهابی است که می تواند نقش مهمی در پیشگیری و کاهش کمردرد داشته باشد که در بیشتر ماهی ها و سبزیجات و همچنین آجیل های گیاهی وجود دارد.

در مورد مصرف قندها نیز باید بدانیم که در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد زیرا هر چه میزان قندهای ساده بیشتر باشد احتمال ابتلا به کمردرد بیشتر می شود. زیرا وقتی وارد بدن می شوند ذخایر گلیکوژن ماهیچه ای را تامین می کنند و مازاد آنها به چربی تبدیل می شود. یعنی به جای اینکه ماهیچه های ما منبع پروتئین باشند. مقدار زیادی چربی در داخل آنها قرار می گیرد که می تواند قدرت عضلانی را افزایش دهد و باعث شود عضله در شرایط مختلف رفلکس خوبی از خود نشان ندهد. به همین دلیل مصرف زیاد قندهای ساده برای دردهای عضلانی مانند کمردرد مضر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۴۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان