//
کدخبر: ۴۱۷۴۵۵ //
رژیم لاغری| کلیه

خبر دارید این رژیم لاغری چه بلایی سر کلیه هایتان می آورد؟

پروتئین ها برای بدن ضروری هستند و وجود آنها برای بازسازی فیبرهای عضلانی و سلول های بدن و به طور کلی برای اطمینان از عملکرد صحیح بدن حیاتی است. گاهی اوقات برخی افراد رژیم غذایی حاوی پروتئین بیش از حد (یعنی رژیمی حاوی بیش از 15 درصد پروتئین) را انتخاب می کنند، در اغلب موارد هدف از انتخاب چنین رژیم هایی کاهش وزن است. در واقع، کارایی قابل توجه رژیم های غذایی با پروتئین بالا (زمانی که حداقل 30 درصد انرژی دریافتی از پروتئین تامین می شود) و کاهش وزن سریع، علاقه به چنین برنامه هایی را برانگیخته است. اما باید بدانید که روی آوردن به چنین رژیم هایی بدون خطر نیست.

خبر دارید این رژیم لاغری چه بلایی سر کلیه هایتان می آورد؟

اگر رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند برای کلیه ها خطرناک باشد، به این دلیل است که غذاهای پر پروتئین به طور طبیعی تمایل به افزایش کلسیم در ادرار دارند. اما چرا؟ زیرا پروتئین اضافی باعث اسیدیته می شود که بدن با استفاده از ذخایر خود یعنی استخوان ها و تاندون ها به دنبال جبران آن است (اسیدیتی وضعیتی است که در آن سطح اسید در بدن بسیار بالاست).بنابراین از این مفاصل، دندان ها و زائده ها (ناخن و مو) برای ایجاد تعادل در وضعیت بدن استفاده می شود. علاوه بر این، مصرف زیاد پروتئین منجر به کم آبی قابل توجهی می شود و بنابراین نوشیدن مقادیر زیادی آب ضروری خواهد بود.

در غیر این صورت، نه تنها پدیده کم آبی رخ می دهد، بلکه بدن نمی تواند به طور موثر نیتروژن و آمونیاک (بسیار سمی) را که بیش از حد در بدن وجود دارد، از بین ببرد. با این حال، نوشیدن بیش از حد آب باعث مشکلات دیگری مانند کاهش قابل توجه نمک های معدنی ضروری می شود. در هر صورت، کلیه ها بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند که در نهایت ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود.

کلیه ها تنها اندامی نیستند که می توانند تحت تأثیر رژیم غذایی پر پروتئین قرار بگیرند و آسیب ببینند. در واقع، این نوع رژیم می تواند باعث مشکلات کبدی نیز شود، زیرا این کبد است که مسئول تبدیل پروتئین ها به کربوهیدرات ها و لیپیدها است. بنابراین، مصرف بیش از حد پروتئین نیز بار اضافی بر روی کبد ایجاد می کند. اندامی که بسیاری از وظایف اساسی بدن را انجام می دهد.

اختلالات کبد و کلیه به نوبه خود می توانند باعث مشکلات قلبی شوند، زیرا این دو اندام بسیار عروقی هستند (تامین خون). به این ترتیب، قلب باید بیشتر کار کند تا کلیه ها و کبد بیش از حد کار کنند (در نتیجه خطر مرگ بر اثر حمله قلبی 14 درصد افزایش می یابد). اختلالات گوارشی (یبوست) و مفاصل نیز ممکن است به دلیل اسیدی شدن بدن ظاهر شوند که به طور کلی باعث التهاب (تضعیف سیستم ایمنی) و درد روماتیسمی می شود. مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین خطر مرگ زودرس را تا 23 درصد و سرطان را تا 28 درصد افزایش می دهد.

برای حفظ سلامت کلیه ها، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، کم چرب، کم قند و کم نمک ضروری است. علاوه بر این، مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات تازه نیز بسیار مهم است.

در عین حال غذاهایی که خیلی شور هستند مانند بادام زمینی، چیپس، پفک و … را تا حد امکان کاهش دهید. در عین حال، غذاهای غنی از فسفر و پتاسیم (مانند شکلات، مارچوبه، رازیانه و غیره) را محدود کنید. و به یاد داشته باشید که هر دو افراط می تواند اثرات جبران ناپذیری بر سلامت بدن داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۴۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان