//
کدخبر: ۳۹۶۸۶۵ //

بلایی که آلودگی هوا سر خواب شما می آورد

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تازه‌ترین مطالعات خود عوامل موثر بر کاهش میزان خواب افراد را کشف و بررسی کردند.

بلایی که آلودگی هوا سر خواب شما می آورد
به گزارش فرتاک نیوز،

لز مدیکال اکسپرس مطالعه محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه لوئیزویل نشان می‌دهد آلودگی هوا، اتاق خواب گرم و سطوح بالای دی اکسید کربن و سر و صدای محیط ممکن است بر توانایی ما برای داشتن یک خواب خوب در شب تاثیر منفی بگذارد.

این مطالعه که در Sleep Health منتشر شد، یکی از اولین مطالعاتی است که چندین متغیر محیطی را در اتاق خواب اندازه‌گیری کرده و ارتباط آن‌ها را با کارآیی خواب یعنی زمان صرف شده برای خواب نسبت به زمان در دسترس برای خواب، تحلیل می‌کند. تجزیه و تحلیل نشان داد در گروهی متشکل از ۶۲ شرکت‌کننده که به مدت دو هفته با مانیتورهای فعالیت و ثبت‌های خواب ردیابی شدند، سطوح بالاتر آلودگی هوا در اتاق خواب (ذرات کمتر از ۲.۵ میکرومتر یا PM۲.۵)، دی اکسید کربن، صدا و دما همه به طور مستقل با کاهش بازده خواب مرتبط بودند.

ماتیاس باسنر، سرپرست تیم تحقیق، پروفسور و مدیر بخش خواب و کرونوبیولوژی در بخش روانپزشکی در پن مدیسین، گفت: «این یافته‌ها اهمیت محیط اتاق خواب را برای خواب باکیفیت نشان می‌دهد».

علاوه بر تعهدات کاری و خانوادگی که با خواب برای زمان رقابت می‌کند، به نظر می‌رسد تغییرات سریع محیط به دلیل شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، خواب راحت شبانه را سخت‌تر کرده است. خوابی که مدت زمان نامناسبی دارد، یا بازدهی ناکافی به دلیل اختلالات مکرر بر بهره وری کار و کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد؛ همچنین با خطر بالای بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، افسردگی و زوال عقل مرتبط است. این تحقیق در میان تعداد محدودی از مطالعات است که به ارتباط بین عوامل متعدد اندازه‌گیری شده در محیط خواب مانند سر و صدا و دما و خواب اندازه‌گیری شده به طور عینی پرداخته است.

از طریق تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند سر و صدای زیاد با کاهش ۴.۷ درصدی راندمان خواب در مقایسه با سر و صدای کم، دی اکسید کربن بالا با کاهش ۴.۰ درصدی نسبت به سطوح پایین، دمای بالا با کاهش ۳.۴ درصدی نسبت به دمای پایین همراه است.

جالب توجه است که رطوبت بالا در اتاق خواب با کیفیت خواب کمتر و خواب آلودگی بیشتر در طول روز مرتبط بود. اکثر شرکت‌کنندگان در مطالعه، رطوبت، دما و سطح سر و صدای اتاق خواب را بدون توجه به سطوح واقعی قرار گرفتن در معرض، «درست درست» ارزیابی کردند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که اکنون تحقیقات بیشتری در مورد مداخلاتی مورد نیاز است که می‌توانند کارآیی خواب را با کاهش قرار گرفتن در معرض این عوامل مختل کننده خواب بهبود بخشند. به گفته آن‌ها این کار می‌تواند به سادگی باز گذاشتن در اتاق خواب برای کاهش سطح دی اکسید کربن و استفاده از پنجره‌های سه جداره برای کاهش صدا باشد.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۸۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان