//
کدخبر: ۳۹۲۸۶۹ //

یکی از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا/ ترایپوفوبیا چیست؟

. برای اینکه بیشتر بدانید ترایپوفوبیا چیست تا انتهای این مطلب جالب و خواندنی با ما همراه باشید.

 یکی از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا/ ترایپوفوبیا چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تاکنون با فردی که با دیدن تعداد زیادی حفره در کنار یکدیگر دچار حالت ترس و انزجار شده باشد، برخورد کرده‌اید؟ این افراد توان این را ندارند که به طور مستقیم به کندوی زنبور عسل یا گل آفتابگردان نگاه کنند زیرا دچار هراس شدیدی می‌شوند. در این حالت گفته می‌شود که فرد ترایپوفوبیا دارد. برای اینکه بیشتر بدانید ترایپوفوبیا چیست تا انتهای این مطلب جالب و خواندنی با ما همراه باشید.

ترایپوفوبیا چیست؟

افراد مبتلا به ترایپوفوبیا از سوراخ‌های کوچکی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، برجستگی‌ها، حفره‌ها یا الگوهای نامنظم احساس انزجار می‌کنند. این حس انزجار می‌تواند با ترس همراه باشد اما لزوما فرد دچار واهمه نخواهد شد. در بیشتر موارد وقتی می‌پرسید ترایپوفوبیا چیست به شما گفته می‌شود ترس از سوراخ‌ها. اما حقیقت این است که تریپوفوبیا فقط به ترس از سوراخ‌ها محدود نمی‌شود. احتمال دارد که فرد از برآمدگی‌ها یا الگوهایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند نیز احساس ترس و انزجار داشته باشد.

ترایپوفوبیا

علت ترایپوفوبیا چیست؟

دانشمندان نمی‌دانند دقیقا چه چیزی باعث می‌شود تا افراد به ترایپوفوبیا مبتلا شوند. یک نظریه این است که وقتی مغز این افراد با سوراخ‌ها یا حفره‌های در کنار هم قرار گرفته مواجه می‌شود، آن را با خطر مرتبط می‌کند. یعنی مثلا در همان لحظه پوست مار یا چشم رتیل در ذهن وی تداعی می‌شود یا به یاد یک بیماری پوستی خاص می‌افتد.

نظریه دیگر در مورد اینکه علت ترایپوفوبیا چیست این است که مغز انرژی و اکسیژن بیشتری برای تشخیص الگوهای سوراخ‌های در کنار هم قرار گرفته صرف نموده و به همین دلیل احساس پریشانی به وجود می‌آید. ترایپوفوبیا همچنین ممکن است یکی از ویژگی‌های اختلال وسواس اجباری (OCD) باشد.

چند درصد از مردم دنیا ترایپوفوبیا دارند؟

برایتان گفتیم که ترایپوفوبیا چیست. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ۱۷ درصد از کودکان و بزرگسالان درجاتی از تریپوفوبیا را در وجود خود دارند. یعنی از هر ۶ نفر، تقریبا یکی از آنها به بی نظمی هراسی یا ترایپوفوبیا مبتلا است.

دقت داشته باشید که ترایپوفوبیا به عنوان یک اختلال روانی شناخته نمی‌شود اما اگر ترس و انزجار ناشی از آن بیش از حد آزاردهنده باشد می‌توان آن را در دسته فوبیاهای خاص یا هراس‌های ویژه قرار داد.

ترایپوفوبیا

علائم ترایپوفوبیا چیست؟

اگر سوالتان این است که علائم ترایپوفوبیا چیست باید نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید:

    واکنش‌های شناختی مثل: ناراحتی، اضطراب، انزجار یا ترس.

    واکنش‌های پوستی مثل: خارش یا حس اینکه چیزی روی پوست در حال خزیدن است.

    واکنش‌های فیزیولوژیکی مثل: سرگیجه، لرزش، تنگی نفس، تعریق، لرزش بدن، ضربان سریع قلب، سردرد، حالت تهوع و استفراغ.

لرز، خشکی دهان و پوست رنگ‌پریده از دیگر علائم تریپوفوبیا می‌تواند باشد.

بیشتر چه افرادی دچار ترایپوفوبیا می‌شوند؟

گفتیم که ترایپوفوبیا در جمعیت زنان بیشتر از مردان است. همچنین اگر شما علائم زیر را داشته باشید، احتمال ترایپوفوبیا در شما بیشتر است:

    اضطراب

    افسردگی

    وسواس فکری-عملی

از کجا بفهمیم ترایپوفوبیا داریم یا نه؟

با اینکه حالا دیگر خوب می‌دانید که ترایپوفوبیا چیست اما ممکن است بپرسید چگونه می‌توانید مطمئن شوید که به آن مبتلا هستید یا خیر! گفتیم که trypophobia یک اختلال روانی به حساب نمی‌آید زیرا اگرچه ناراحت کننده است اما باعث نمی‌شود که فرد توانایی عملکرد خود را از دست داده و ناتوان بشود. از آنجایی که ترایپوفوبیا یک اختلال نیست، به همین دلیل معیارهای مشخصی جهت تشخیص آن وجود ندارد.

اما شما می‌توانید در گوگل از تست‌های آنلاینی که تریپوفوبیا را بررسی می‌کنند استفاده نمایید. در این تست‌ها معمولا فرد باید تصاویر مختلف را به مدت ۱ تا ۸ ثانیه نگاه کند. برخی از این تصاویر دارای حفره‌ها یا الگوهای خاص هستند. از فرد درخواست می‌شود که تخمین بزند هر عکس را چه مدت توانسته‌ نگاه کند. در پایان تست مشخص خواهد شد که آیا وی به تریپوفوبیا مبتلا است یا خیر.

ترایپوفوبیا

عوارض ترایپوفوبیا چیست؟

در مواردی که شدت ترایپوفوبیا در فرد زیاد باشد ممکن است بر توانایی‌های وی اثر نامطلوب بر جای بگذارد. مثلا فرد برای رفتن به محل کار، مدرسه یا دانشگاه مشکل داشته باشد. در این صورت عوارض زیر پدید می‌آید:

    افسردگی

    افزایش استرس و تحریک‌پذیری

    بی‌خوابی یا اختلال در خواب

    وحشت‌زدگی

جالب است بدانید که ترایپوفوبیا یک حشره بسیار خطرناک است که حتی لمس آن باعث سوختگی پوست شده و حتی می‌تواند در عرض چند روز به مرگ منتهی شود. این حشره نخستین بار در کشور هند مشاهده شد.

آیا درمانی برای ترایپوفوبیا وجود دارد؟

درمان ترایپوفوبیا چیست؟ اگر trypophobia روی توانایی شما برای شرکت در فعالیت‌های مربوط به زندگی تاثیر بگذارد؛ در این صورت حتما باید به فکر درمان باشید و در جلسات روان‌درمانی شرکت کنید. درمان به این صورت است که روان‌درمانگر شما را در معرض محرک‌های تریپوفوبیا قرار داده و به شما کمک می‌کند تا واکنش‌های خود را مدیریت کنید. در طول تراپی، رواندرمانگر در این موارد روی شما کار می‌کند:

    به شما تکنیک‌های تنفس و تمدد اعصاب را می‌آموزد که قبل و در حین قرار گرفتن در معرض محرک استفاده کنید.

    تصاویر یا ویدیوهایی از سوراخ‌ها یا حفره‌های در کنار هم قرار گرفته را به شما نشان می‌دهد و در عین حال به شما کمک می‌کند تا پاسخ خود را مدیریت کنید.

    درمان را تا جایی پیش می‌برد که دیگر بتوانید اشیائی را که قبلا با دیدن آنها دچار ترایپوفوبیا می‌شدید، خوب لمس کنید.

روان‌درمانگر همچنین ممکن است از درمان شناختی رفتاری یا CBT استفاده کند. این درمان به تغییر ادراکات و پاسخ‌های شما به موقعیت‌هایی که باعث تریپوفوبیا می‌شود کمک می‌کند.

داروهای ضد اضطراب معمولا برای ترایپوفوبیا تجویز نمی‌شوند. اما اگر شدت ترایپوفوبیا در فرد زیاد باشد، ممکن است روان‌پزشک در یک دوره کوتاه مصرف داروهای ضد اضطراب را هم توصیه نماید.

ترایپوفوبیا

چگونه از ترایپوفوبیا جلوگیری کنیم؟

راه رهایی از ترایپوفوبیا چیست؟ می‌توانید از تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، تمرکز حواس یا تجسم تصاویر آرامش‌بخش استفاده کنید. ورزش یوگا نیز برای ایجاد حس آرامش در شما بسیار مناسب می‌تواند باشد.

دیگر فوبیاهای عجیب جهان کدامند؟

بعد از اینکه برایتان شرح دادیم ترایپوفوبیا چیست حالا وقت آن است که با چند مورد از دیگر فوبیاهای عجیب دنیا هم آشنا شوید:

    فالاکروفوبیا (ترس از ریزش مو و طاسی)

    پلادوفوبیا (ترس از افراد کچل و طاس)

    کالجینفوبیا (ترس از خانم‌های زیبا)

    کلروفوبیا (ترس از دلقک‌ها)

    پدوفوبیا (ترس از کودکان)

    گاموفوبیا (ترس از تعهد و ازدواج)

    هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا (ترس از عدد ۶۶۶)

البته فوبیاهای عجیب و غریب به همینجا ختم نمی‌شوند. ممکن است با عجیب‌تر از موارد بالا نیز مواجه شوید.

کلام پایانی

ترایپوفوبیا چیست؟ ترس از حفره‌ها یا برآمدگی‌های در کنار هم قرار گرفته را ترایپوفوبیا می‌نامند. تریپوفوبیا یک اختلال روانی نیست اما اگر شدت داشته باشد می‌تواند حتی ادامه زندگی را برای فرد دشوار سازد. اگر به ترایپوفوبیا مبتلا هستید و این مشکل شما را آزار می‌دهد، بهتر است به یک روان‌شناس مراجعه کنید. نگران نباشید با تکنیک‌هایی که کاملا اثبات شده هستند می‌توانید برای همیشه از ترایپوفوبیا خلاص شوید. در بیشتر موارد این مشکل بدون نیاز به دارو برطرف می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۸۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان