//
کدخبر: ۳۹۲۸۰۵ //

می‌خوای پیری زودرس نگیری؟ بیا تا بهت بهترین روش‌های آبرسانی پوست رو بگم!

آبرسانی پوست کمک می‌کند تا پوست خشک نماند و دچار چین و چروک و پیری زودرس نشود.

می‌خوای پیری زودرس نگیری؟ بیا تا بهت بهترین روش‌های آبرسانی پوست رو بگم!
به گزارش فرتاک نیوز،

روش‌های آبرسانی پوست انواع مختلفی دارند. آبرسانی پوست کمک می‌کند تا پوست خشک نماند و دچار چین و چروک و پیری زودرس نشود. همانطور که می‌دانید پوست اولین و مهمترین عضو دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها و ویروس‌ها است. بنابراین حفظ سلامتی و شادابی آن با آبرسانی عمیق پوست اهمیت فراوانی دارد. پوست یک عضو زنده است که سطح آن را لایه شاخی و لایه خارجی(اپیدرم) تشکیل داده و متشکل از سلول‌های زنده و مرده است. درم لایه دیگری از پوست است که در زیر اپیدرم قرار گرفته و شامل عروق خونی، پایانه‌های عصبی و غدد است. در زیر درم لایه‌ای از چربی قرار دارد که منبع انرژی است. پوست انسان‌ها در طی زندگی بارها و بارها عوض شده و پوست قدیمی جای خود را به پوست جدید می‌دهد.

اهمیت محافظت از پوست

پوست سد محافظتی عضلات، اعضای درونی، رگ‌های خونی و اعصاب بدن است. بنابراین محافظت و آبرسانی پوست برای حفظ سلامت و شادابی آن اهمیت زیادی دارد. نوشیدن آب به میزان کافی، دوش گرفتن با آب ولرم و استفاده حداقلی از صابون به دلیل اینکه روغن‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد؛ می‌تواند از اقدامات مناسب و پایه‌ای برای حفظ سلامت و شادابی پوست باشد. خشک شدن پوست و از دست دادن رطوبت آن می‌تواند پوست شما را مستعد بیماری‌هایی چون اگزما کند. اگر فردی به مدت طولانی بدون استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید که دارای رادیکال‌های آزاد هستند؛ قرار بگیرد، امکان دارد مبتلا به سرطان پوست شود. رادیکال‌های آزاد با نفوذ به لایه‌های درونی پوست مانع ساخت کلاژن توسط پوست می‌شوند. کلاژن یک ماده پروتئینی است که باعث حفظ حالت ارتجاعی پوست و حفظ جوانی و شادابی آن می‌شود.

روش های آبرسانی پوست

در ادامه مقاله با بررسی و ارائه روش های آبرسانی پوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید:

برای حمام کردن از آب گرم و داغ استفاده نکنید

همانطور که اشاره شد یکی از اولین و ابتدایی‌ترین روش‌‌های جلوگیری از خشکی پوست استفاده از آب ولرم برای حمام کردن و کوتاه کردن مدت زمان دوش گرفتن است. دوش آب گرم باعث می‌شود تا آب بیشتری از پوست شما در مدت استحمام تبخیر شده و پوست خشک شود. استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های دارای اسید هیالورونیک باعث می‌شود تا آب کمتری از پوست شما در زمان حمام کردن تبخیر شده و پوست مرطوب و شاداب بماند.

از بخور برای آبرسانی پوست استفاده کنید

استفاده از بخور برای آبرسانی به پوست به ویژه در زمستان که هوا به واسطه روشن بودن بخاری و شوفاژ گرم و خشک‌تر است، توسط متخصصین پوست توصیه می‌شود. دستگاه بخور می‌تواند یک روش آبرسانی پوست صورت به روش خانگی باشد چرا که رطوبت هوا را حفظ کرده و از خشکی پوست ممانعت می‌کند.

از صابون‌های ملایم و طبیعی استفاده کنید

صابون‌های قلیایی چربی طبیعی پوست را از بین برده و ممکن است در لایه‌های بالایی پوست آسیب دیدگی ایجاد کنند. استفاده از صابون می‌تواند منجر به خشکی، ترک خوردن، قرمزی و حتی اگزما در پوست شود. بنابراین متخصصین پوست توصیه می‌کنند از صابون‌های دارای روغن‌های طبیعی و مفید مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید یا شوینده غیر صابونی را جایگزین صابون نمایید. برای خرید شوینده صورت و بدن می‌توانید به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

از پاک کننده های پوست بیش از حد استفاده نکنید

هنگامی که پوست خود را آرایش می‌کنید باید برای پاک کردن مواد آرایشی از دستمال‌های مرطوب که  دارای مواد شیمیایی هستند استفاده کنید. استفاده از این مواد به طور مکرر پوست را از میکروبیوم طبیعی و عوامل مرطوب کننده پاک می‌کند. برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست پس از استفاده از این مواد پاکسازی کننده از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ترکیبات و مواد طبیعی استفاده کنید.

 بهترین روش ‌های آبرسانی پوست کدامند؟

از کرم‌ های مرطوب کننده برای مراقبت از پوست استفاده کنید

سه نوع ماده آبرسان وجود دارد که باید به صورت مرتب و روتین در برنامه مراقبت از پوست شما گنجانده شود: مرطوب کننده‌ها، نرم کننده‌ها و مسدود کننده‌ها. مهم این است که به دنبال محصولاتی باشید که حاوی هر سه باشند، زیرا در کنار هم عملکرد خود را انجام داده و پوست را مرطوب می‌کنند:

    مرطوب کننده‌ها (اسید هیالورونیک، گلیسیرین): موادی هستند که آب را به لایه بیرونی پوست متصل می‌کنند و برای حفظ آبی که فراهم می‌کنند باید همراه با سایر اجزاء استفاده شوند.

    نرم کننده‌ها (اسکوالان، سرامیدها، اسیدهای چرب): به مقاوم کردن پوست در برابر ورود اشعه‌های مضر و میکروب‌ها‌ و ویروس‌ها کمک می کنند و منجر به بهبود کلی در بافت و ظاهر پوست می‌شوند.

    مسدود کننده‌ها (پترولاتوم، موم زنبور عسل، روغن معدنی): روغن‌ها و موم‌هایی هستند که یک لایه روی پوست تشکیل می‌دهند و از نظر فیزیکی جلوگیری می‌کنند که آب درون پوست از بین برود.

همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید

رادیکال‌های آزاد که ناشی از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید هستند به سد پوست آسیب می‌رسانند و منجر به خشکی و تحریک‌پذیری پوست می‌شوند. به مرور زمان اشعه‌های فرابنفش، ماتریکس خارج سلولی (الیاف داخل پوست) را می‌شکنند و پوست نمی‌تواند به اندازه قبل هیدراته، آبرسان و مرطوب بماند. پوست علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین سپر شما در برابر خورشید است، استفاده روزانه از کرم‌ ضد آفتاب به مقدار مناسب روی پوست به حفظ رطوبت و ایجاد یک مانع فیزیکی کمک می‌کند. هنگام خرید کرم ضدآفتاب و محصولات زیبایی حاوی SPF، به دنبال موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشید که یک مانع فیزیکی روی پوست ایجاد کنند.

شب ‌ها از یک مرطوب کننده قوی‌تر استفاده کنید

توصیه می‌شود مرطوب کننده‌ای که در شب استفاده می‌شود نسبت به روز قوی‌تر باشد. انجام این کار باعث حمایت از پوست شده و از خشک شدن پوست ممانعت می‌کند. به دنبال یک مرطوب کننده حاوی موادی مانند سرامید، اسکوالن و پترولاتوم باشید.

به صورت هفتگی پوست خود را لایه برداری کنید

استفاده از محصولات لایه برداری پوست که دارای اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند به صورت هفتگی باعث از بین بردن دوره‌ای سلول‌های مرده پوست شده و به جذب بهتر ترکیبات و مواد مرطوب‌کننده‌هایی که استفاده می‌کنید، کمک می‌کند.

 از ماسک آبرسان بر روی پوست خود استفاده کنید

یک روش آبرسانی پوست در منزل استفاده از ماسک‌های میوه‌ای طبیعی یا خریداری شده از داروخانه‌ها است. افزودن ماسک صورت مرطوب‌کننده به روتین مراقبت از پوست (به طور ایده‌آل، هفته‌ای یک‌بار) راهی مناسب برای افزایش محتوای آب پوست به‌صورت متمرکز است. برای برخورداری از خواص آبرسانی و تسکین دهنده، به دنبال ماسک‌های ورقه‌ای باشید که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، چای سبز، ویتامین‌های A، E، و C و عصاره جو دوسر هستند

از اسپری آب معدنی آبرسان و التیام بخش استفاده کنید

برای اینکه پوست خشک خود را به حالت اولیه برگردانید، از اسپری آب معدنی آبرسان و التیام بخش استفاده کنید. آاین اسپری‌ها دارای مواد معدنی با غلظت سنگین هستند که آبرسانی به پوست را انجام داده، تحریک و قرمزی پوست را کاهش می‌دهند و از میکروبیوم پوستی سالم حمایت می‌نمایند.

روتین استفاده از مواد آرایشی خود را اصلاح کنید

می توانید موادی را در روتین لوازم آرایش روزانه خود بگنجانید که به بازگرداندن رطوبت پوست کمک کنند. برای پوست‌های کم‌آب و خشک، باید به سمت استفاده از مواد آرایشی‌ای بروید که دارای مواد جذب‌کننده رطوبت هستند، مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و اسکوالان.

آب بیشتری بنوشید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که فقط نوشیدن مقدار زیادی آب، پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد. در حالی‌که تنها نوشیدن آب کافی نیست و روشن های آبرسانی پوست متفاوت هستند. آبرسانی پوست شما تحت تاثیر رژیم غذایی، سبک زندگی، محیط و روتین مراقبت از پوست شما نیز قرار می‌گیرد. بنابراین آب بیشتری بنوشید، اما مطمئن شوید که به عوامل دیگر نیز توجه دارید.

 بهترین روش ‌های آبرسانی پوست کدامند؟

بیشتر از غذاهای غنی از آب و آنتی اکسیدان استفاده کنید

میوه ها و سبزیجات نه تنها برای سلامتی شما مفید هستند، بلکه برای پوست شما نیز عالی هستند. غذاهای غنی از آب و آنتی اکسیدان، محتوای کل آب بدن شما را افزایش می‌دهند و همراه با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده روزانه، پوست شما را انعطاف پذیر و سالم نگه می‌دارند. برخی از مواد غذایی سرشار از آب و آنتی اکسیدان عبارتند از چغندر، اسفناج و قارچ.

از نوشیدنی ها و غذاهای کم آب کننده خودداری کنید

الکل، قهوه زیاد و رژیم غذایی نامناسب – غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از سدیم و قند – همگی به کم‌آبی سیستماتیک بدن کمک می‌کنند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد پوستی خشک، تیره و ناسالم شود. تمام تلاش خود را برای محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و همچنین عدم مصرف مقادیر بیش از حد کافئین و الکل انجام دهید.

غذاها و تنقلات داری چربی ‌های سالم بیشتری بخورید

چربی‌های سالم بلوک‌های سازنده سلول‌های پوست هستند. آنها برای پوست ما لازمند تا به درستی عمل کرده و به عنوان یک مانع مناسب از ورود مواد مخرب از محیط بیرون جلوگیری کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون یافت می‌شود.

کلام آخر

در مقاله بررسی روش های آبرسانی پوست ابتدا به اهمیت حفظ سلامت پوست پرداختیم. پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر نفوذ عوامل بیماری‌زا از محیط بیرون و یکی از بزرگترین اعضای بدن است. پوست کاملا زنده است و مرتب روند جایگزینی سلول‌های زنده به جای سلول‌های مرده تا پایان عمر در آن انجام می‌شود. از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامات حفظ رطوبت پوست و آبرسانی به آن می‌توان به استفاده از آب ولرم به هنگام استحمام و کوتاه کردن مدت آن، استفاده از شوینده‌های ملایم، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده، نرم کننده و آبرسان، نوشیدن آب به میزان کافی و رعایت یک سبک زندگی همراه با مواد غذایی ارگانیک اشاره کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۸۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان