//
کدخبر: ۳۸۴۸۹۳ //

۶ روش برای درمان‌ خانگی اسهال

درمان‌ خانگی اسهال به شما کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی یک بیماری خفیف اما خطرناک را هر چه سریع‌تر متوقف کنید.

 6 روش برای درمان‌ خانگی اسهال
به گزارش فرتاک نیوز،

اسهال یک بیماری شایع است که در صورت عدم انجام اقدامات صحیح در مراحل اولیه ممکن است به سرعت تشدید شود. در بیشتر موارد اسهال را می‌توان با درمان‌ خانگی در عرض چند روز برطرف کرد، مگر اینکه درد شدید یا کم آبی زیاد داشته باشید که در این صورت حتما باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. هیدراته ماندن و خوردن غذاهای مناسب به شما کمک می‌کند تا این بیماری ناخوشایند را پشت سر بگذارید. در این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر، ضمن بررسی ماهیت این بیماری، 6 روش برای درمان‌ خانگی اسهال را به شما معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

درمان خانگی اسهال چگونه ممکن است؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) و یونیسف، سالانه حدود دو میلیارد مورد اسهال (Diarrhea) در سراسر جهان گزارش می‌شود. اسهال وضعیتی است که منجر به مدفوع شل، آبکی و مکرر می‌شود. برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند راهی عالی برای مدیریت علائم در هنگام تشدید اسهال باشند. هدف این درمان‌ها ترویج تغذیه و هیدراتاسیون کافی برای حمایت از بدن در خلاص شدن سریع از اسهال است.

برخی از داروهای خانگی وجود دارند که می‌توانند به حجیم شدن مدفوع و کاهش حرکات روده کمک کنند. اما آنها باید فقط پس از دو روز اسهال مداوم و در حالت ایده آل با تأیید پزشک استفاده شوند. اسهال یک مکانیسم دفاعی طبیعی است که بدن برای از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند باعث عفونت شوند، استفاده می‌کند. به همین دلیل، ابتدا نباید سعی کنید اسهال را بدون ارزیابی متوقف کنید. درباره اسهال و راه‌های مختلف درمان آن در مقاله‌ای مجزا کامل برایتان توضیح داده‌ایم؛ مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

اسهال خفیف و حاد معمولاً در خانه قابل درمان است با این حال اگر اسهال دارید یا متوجه خون و مخاط در مدفوع شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه چند راه برای تسهیل بهبودی اسهال در خانه را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

هیدراته بمانید

مهم‌ترین و موثرترین راه برای بهبودی از اسهال، هیدراته نگه داشتن بدن است. هر بار که مدفوع می‌کنید، باید به طور مداوم و منظم مایعات و مواد مغذی را که از بدن شما دفع شده جایگزین کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب، آب‌میوه‌های تازه، نوشابه بدون قند و نوشیدنی‌های انرژی‌زا که سرشار از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند به شما کمک خواهد کرد. یادتان باشد که در دوران بهبودی از نوشیدنی‌های حاوی کافئین، الکل، شکر و لبنیات خودداری کنید.

رژیم BRAT

رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست) معمولا برای کودکان و کسانی که از معده حساس رنج می‌برند توصیه می‌شود. این غذاهای ملایم و کم فیبر به دلیل خاصیت احتباس مایعات و هضم راحت در معده و دستگاه گوارش شما نسبت به سایرین شناخته شده‌اند. همچنین زنجبیل، لیمو و سایر مواد تسکین دهنده به آرامش معده شما کمک می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها

منظور از پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های زنده‌ای است که برای سیستم گوارش و روده مفید هستند؛ آنها به مبارزه با عفونت و بهبود اسهال کمک می‌کنند. افزودن باکتری‌های خوب به سیستم گوارش به مقابله با اثرات منفی باکتری‌های بد کمک می‌کند. انواع کپسول و قرص پروبیوتیک نیز در داروخانه‌ها موجود است اما قبل از مصرف آنها باید با یک پزشک مشورت کنید. هچنین غذاهایی مثل ترشی، کلم ترش، ماست‌های خاص و سایر غذاهای تخمیری مثل کامبوچا و میسو غذاهای حاوی پروبیوتیک هستند.

استراحت کنید و از ورزش بپرهیزید

به همان اندازه که دوست دارید به روال روزانه خود بازگردید، بهترین راه برای بهبودی از هر بیماری این است که مطمئن شوید بدن شما با استراحت کافی زمان لازم برای بهبودی را دارد. بنابراین بهتر است که هیچ فعالیت یا ورزش شدیدی که به معده شما فشار می‌آورد یا حتی بیشتر شما را کم آب می‌کند، نداشته باشید.

6 خوراکی برای درمان خانگی اسهال

راه‌های طبیعی درمان خانگی اسهال به خصوص برای نوزادان و کودکان نسبت به درمان‌های دارویی ارجحیت دارد. برخی از درمان‌های خانگی برای اسهال که تغذیه و هیدراتاسیون کافی را تقویت می‌کنند عبارتند از:

1. آب طعم‌دار

آب طعم‌دار یک راه عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن در هنگام تشدید اسهال است. شما می‌توانید به این روش در منزل آب طعم‌دار تهیه کنید: 1 لیتر یا حدود 4 فنجان آب سرد را با 5 برگ نعنا، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو یا ¼ لیموی تازه، 2 برش هندوانه سایز متوسط بدون پوست در ظرفی ریخته و مخلوط کنید.

2. سوپ هویج

هویج برای درمان اسهال بسیار توصیه می‌شود زیرا سرشار از مواد مغذی مانند سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی برای بهبود بیماری مهم بوده و به حفظ تغذیه و هیدراتاسیون کمک می‌کنند. برای تهیه سوپ هویج ابتدا 5 عدد هویج سایز متوسط، 1 عدد سیب زمینی سایز متوسط و ¼ کدو پوست کنده را به قطعات کوچک خرد کنید و در قابلمه‌ای با حدود 1 لیتر آب و کمی نمک به دلخواه بریزید.

پس از پخته شدن، سبزیجات و آب را با استفاده از مخلوط کن یا مخلوط کن دستی تا زمانی که مخلوط به قوام خامه‌ای برسد مخلوط کنید. اگر خیلی غلیظ بود می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید تا به غلظت دلخواه خود برسید. سپس 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را اضافه کرده، هم بزنید و سرو کنید.

3. شربت هویج و سیب

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کاهش سرعت اسهال استفاده از سیب و هویج رنده شده است؛ زیرا اینها غذاهای سبکی هستند که به راحتی هضم می‌شوند. نصف هویج رنده شده، نصف سیب رنده شده و ¼ فنجان عسل را به مدت 30 دقیقه روی حرارت کم بپزید. سپس اجازه دهید خنک شود و در یک ظرف شیشه ای در بسته قرار دهید. در صورت ابتلا به اسهال می‌توانید روزانه 2 قاشق چایخوری از آن میل کنید. این شربت را می‌توان به مدت 1 ماه در یخچال نگهداری کرد.

4. دم‌نوش چای بابونه

چای بابونه با برگ‌های گواوا یک گزینه طبیعی عالی برای درمان اسهال است. برگ‌های گواوا و بابونه حاوی خواص ضد اسپاسم هستند که حرکات روده را کاهش داده و مدفوع را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. در واقع این دمنوش به حجیم‌تر شدن مدفوع کمک کرده و باعث جذب بیشتر آب در روده می‌شود.

یک مشت گل بابونه، 10 برگ گواوا و 250 میلی‌لیتر (1 فنجان) آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید، در قابلمه را بپوشانید و بگذارید خنک شود. چای آماده شده را صاف کرده و جرعه‌های کوچکی از آن را چند بار در طول روز بنوشید. این چای باید بدون شکر مصرف شود، زیرا شکر می‌تواند اسهال را بدتر کند. بنابراین بهتر است چای را با عسل شیرین کنید.

5. چای برگ گواوا و آووکادو

یک راه عالی دیگر برای کاهش حرکات مکرر روده، نوشیدن چای برگ گواوا است. افزودن یک دانه آووکادوی برشته شده نیز به کاهش اسهال و جلوگیری از عفونت‌های احتمالی روده کمک می‌کند. 40 گرم برگ گواوا و 1 لیتر (حدود 4 فنجان) آب را در قابلمه‌ای بریزید و بگذارید بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید، اجازه دهید خنک شود، و بعد 1 قاشق غذاخوری پودر آووکادوی برشته شده یا پودر هسته آووکادو را اضافه کنید، خوب به‌هم بزنید و بنوشید. این چای را هم بهتر است به جای شکر با عسل شیرین کنید.

برای تهیه پودر هسته آووکادو، هسته آووکادو را در سینی بچینید و در فر کاملا بپزید. سپس آن را در مخلوط کن یا غذاساز پودر کنید. این پودر را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید.

6. پنکیک موز نارس

موز نارس به دلیل داشتن مقادیر زیادی پکتین برای درمان اسهال بسیار مفید است. پکتین ماده ای است که به طور طبیعی جذب آب را در روده‌ها افزایش داده و باعث می‌شود مدفوع مایع کمتری داشته باشد. 2 عدد موز کوچک و نارس و 2 عدد تخم مرغ متوسط را در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را در ظرفی بریزید و 100 گرم آرد و 1 قاشق چایخوری دارچین را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا خمیر خامه‌ای شکل شود.

مقداری از این خمیر را در یک ماهیتابه نچسب بریزید. اجازه دهید 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد. سپس آن را برگردانید و صبر کنید تا طرف دیگر پنکیک‌ها هم بپزد. آنقدر این کار را تکرار کنید تا از تمام خمیر استفاده کنید. در انتها روی پنکیک‌ها را عسل بریزید و سرو کنید.

در زمان اسهال از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

اگر می‌دانید که برخی غذاها یا مواد باعث اسهال شما می‌شوند، بهتر است از مصرف مکرر آن خودداری کنید. برخی افراد متوجه می‌شوند که غذاهای تند، روغنی و سرخ شده باعث اسهال می‌شوند. برخی دیگر زمانی که غذاهای با قند زیاد مصرف می‌کنند دچار اسهال یا ناراحتی معده می‌شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که الکل، کافئین، لبنیات و برخی سبزیجات مانند آلو و خرما باعث می‌شوند که فوراً یا بیشتر به دستشویی بروید.

حبوبات، لوبیا و آجیل باعث ایجاد احساس نفخ و سنگینی در برخی افراد می‌شود و همچنین ممکن است باعث سوء هاضمه و اسهال شود. به طور کلی، ایده خوب این است که همیشه یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.

اسهال می‌تواند خطرناک باشد؛ هوشیار باشید!

اگر احساس کم آبی دارید یا اگر اسهال شما بیش از سه روز طول کشیده است، باید از یک پزشک کمک بگیرید. اگر درد شدیدی دارید که کاهش نمی‌یابد یا اگر علائم همراه ادامه دارد، با یک متخصص گوارش مشورت کنید. اگر احساس سرگیجه دارید، نمی‌توانید دستشویی رفتن را متوقف کنید، و در تنفس یا نگه داشتن غذا یا مایعات در معده خود مشکل دارید، با اورژانس تماس بگیرید.

کسانی که از بیماری‌های مزمن، همراه با اختلالات خودایمنی رنج می‌برند، مسن، نوزاد یا کودک هستند قبل از بدتر شدن وضعیت به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. پزشک چند آزمایش برای تعیین علت اسهال انجام می‌دهد و بهترین گزینه‌های درمانی را برای وضعیت شما توصیه می‌کند. آنها همچنین معمولا یک معاینه فیزیکی برای بررسی چشم‌ها، دهان، ادرار و مدفوع برای رسیدن به تشخیص دقیق انجام می‌دهند. گاهی اوقات، ممکن است پزشک بخواهد نمونه‌هایی از خون، ادرار و مدفوع را برای پاتوژن‌های دستگاه گوارش آزمایش کند و گاهی آندوسکوپی، کولونوسکوپی یا آنتروسکوپی را انجام دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۴۸۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان