//
کدخبر: ۳۸۳۳۹۱ //

دلیل پیشروی خاموش کرونا

حدود سه سال از شیوع همه‌گیری کرونا در کشور می گذرد، ویروسی که با زیرسویه‌های جدید بار دیگر با چراغ خاموش برگشته است و در نبود ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی پیشروی می کند.


دلیل پیشروی خاموش کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

هر موج از کرونا با خود نگرانی‌هایی به همراه داشت، بیماری ناشناخته‌ای که به یک باره دنیا را درگیر کرد و موج به موج افراد بسیاری را با خود به کام مرگ کشاند.

عادی شدن کرونا و همزیستی با آن مختص این ویروس نیست و بعد از هر همه گیری در دنیا، مردم با آن ویروس و میکروب همراه می شوند ولی این به معنای گذر کامل از همه گیری ها نیست و هر بیماری راه چاره ای به نام واکسن و دستورالعملهای بهداشتی دارد، مانند وبا که هنوز که هنوز است اگر راهش باز باشد، جان می گیرد.

این روزها دیگر کمتر کسی است که ماسک داشته باشد و همه به امید کنترل کرونا، بی خیال بیماری شده اند ولی واقعیت در دنیا چیز دیگری است، روند ابتلای به اومیکرون اگرچه نزولی شده است ولی تنها در ژاپن طی یک هفته ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در موج جدید جان خود را از دست دادند و این یعنی کرونا با زیرسویه‌های جدید خود باز هم چهره دیگری به نمایش گذاشته است.

قرنطینه بیماران و استفاده از ماسک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست به برخی خصوصیات اومیکرون، اظهار کرد: از زمان شیوع این ویروس شاهد جهش های متعدد آن بودیم که بنا بر برخی اظهارات بیش از ۱۰۰ جهش در ویروس کرونا صورت گرفته است.

دکتر فرزام بیدارپور افزود: اومیکرون از ویروسهای جهش یافته‌ای است که زیرسویه‌های بسیاری ایجاد می کند و سرعت انتقال بالا، امکان جهشهای این ویروس را در کشورمان را هم قابل انتظار کرده است.

سرایت‌پذیری بالا از ویژگیهایی بود که وی به آن اشاره و اضافه کرد: زیرسویه های جدید اومیکرون، ۱۴ درصد نسبت به ویروسهای اولیه سرایت بیشتری دارد.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، واکسن گریزی از دیگر خصوصیات این ویروس است که در ژاپن با وجود پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد، ۲ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر در هفته ثبت شد.

دکتر بیدارپور گفت: این زیرسویه از سیستم ایمنی هم فرار می کند و قدرت اتصال به سلول در این ویروس بالا و دوره کمون بیماری پایینی دارد که به سرعت انتشار آن کمک می کند.

وی به ویژگی‎های مثبت این زیرسویه هم اشاره کرد و گفت: از جمله ویژگیهای مثبت آن این است که وارد ریه نمی‌شود و بر خلاف ویروسهای قبلی بافت ریه را تخریب نمی کند ولی با قطعیت درباره مرگ و میر اومیکرون نمی شود قضاوت کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خطر ابتلای مجدد اومیکرون بالا است و افراد ناایمن مهمترین قشر در معرض خطر این بیماری هستند، از افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون آنها گذشته است و بیماری زمینه‌ای دارند، خواست تا نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

قرنطینه افراد دارای علائم بیماری، استفاده از ماسک در فضای عمومی، استفاده از تهویه مناسب، و مراجعه افراد پرخطر همانند سالمندان، مادران باردار و بیماران زمینه‌ای در صورت داشتن علائم به پزشک از توصیه‌هایی بود که دکتر بیدارپور داشت.

افزایش ۲.۵ برابری موارد مثبت کرونا

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست اظهار کرد: از سه هفته قبل آنفلوآنزا روند نزولی در دنیا گرفته است و در ایران هم چهار درصد تست‌ها مثبت بود.

جهانبخش یوسفی افزود: طی هفته اخیر در کردستان کرونا ۱۹ مورد مثبت کرونا ثبت شد که ۲.۵ برابر بیشتر از هفته قبل از آن است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۳۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان