//
کدخبر: ۳۷۲۷۳۶ //

بدنتان نیاز به مصرف ویتامین‌های K ،E ،D و مولتی ویتامین دارد؟ بهترین زمان مصرف را بدانید

برای عملکرد صحیح، بدن ما به ۱۳ ویتامین نیاز دارد که ۹ مورد آن محلول در آب و ۴ مورد نیز محلول در چربی است.

بدنتان نیاز به مصرف ویتامین‌های K ،E ،D و مولتی ویتامین دارد؟ بهترین زمان مصرف را بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

در بخش نخست این مطلب به زمان مناسب برای مصرف ویتامین های محلول در آب، ویتامین C، ویتامین های گروه B، وینامین های محلول در چربی و ویتامین Aآشنا شدیم.

در ادامه با شرایط مرتبط با مصرف دیگر مکمل های غذایی آشنا می شویم:

ویتامین D

ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان و رشد سلولی موردنیاز است. برخی یافته ها نشان می دهد بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود این ماده مغذی مهم هستند.

ویتامین D را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، اما بیشتر این مکمل ها باید همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی مصرف شود تا از جذب بهینه آن اطمینان حاصل شود.

توجه به این نکته مهم است که فعال شدن ویتامین D به داشتن سطوح کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین، برای حفظ سطح ویتامین D، باید مطمئن شویم که منیزیم کافی نیز دریافت می کنیم.

همچنین، به خاطر داشته باشیم که برخی از ویتامین های محلول در چربی، از جمله ویتامین E، ممکن است بر جذب ویتامین D تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، مصرف ویتامین K در کنار ویتامین D ممکن است برای تراکم مواد معدنی استخوان مفید باشد.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن عمل می کند و برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

ویتامین E یک مکمل غذایی محبوب است. حتی با اینکه این ماده مغذی در بسیاری از غذاها یافت می شود و کمبود آن نادر است با این حال، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، از جمله سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک و بیماری کرون، ممکن است نیاز به مصرف ویتامین E داشته باشند.

اغلب توصیه می شود که مکمل های ویتامین E همراه با غذا مصرف شوند. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد تا زمانی که چربی در طول روز مصرف شود، ویتامین E به طور موثر جذب می شود. این بدان معناست که ممکن است نیازی به مصرف ویتامین E با یک وعده غذایی حاوی چربی نباشد، تا زمانی که در وعده های بعدی چربی کافی مصرف شود.

به خاطر داشته باشیم که حتی اگر ویتامین E برای سلامتی ضروری است، مصرف بیش از حد آن به شکل مکمل می‌تواند آسیب زا باشد، همچنین مکمل های ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سالم شود.

ویتامین K

ویتامین K به خانواده ای از ترکیبات محلول در چربی اطلاق می شود که شامل ویتامین K۱  و ویتامین K۲ است. ویتامین K برای لخته شدن خون، سلامت استخوان و قلب موردنیاز است.

کمبود قابل توجه ویتامین K در بزرگسالان نادر است، اگرچه در افرادی که دارای اختلالات خونریزی دهنده و سوء جذب هستند، همچنین در افرادی که داروهایی مصرف می کنند که با جذب ویتامین K تداخل دارند، شایع تر است.

می توانیم مکمل های ویتامین K را در هر زمانی از روز همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنیم.

از آنجایی که اکثر مردم از طریق رژیم غذایی خود ویتامین K کافی دریافت می کنند، مصرف مکمل های با دوز بالا توصیه نمی شود، مگر اینکه پزشک یا متخصص تغذیه آن را توصیه کند.

با این وجود، مکمل های ویتامین K ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد. اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت امکان، توصیه می شود ویتامین K را جدا از ویتامین های محلول در چربی E و A مصرف کنیم. از سوی دیگر، مصرف ویتامین های D و K با هم می تواند مفید باشد، زیرا این مواد مغذی به طور هم افزایی برای ارتقای سلامت استخوان ها و سطح کلسیم سالم در بدن موثر است.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها اغلب حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. برخی از افراد، مولتی ویتامین ها را به مکمل های تک مغذی ترجیح می دهند زیرا مصرف آنها راحت هست و ممکن است هزینه کمتری داشته باشند.

اگرچه داده‌های مربوط به فواید طولانی ‌مدت مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها برای سلامتی متناقض است، اما مشخص است که مصرف آنها می‌تواند به جبران کمبودهای غذایی کمک کند، به‌ویژه در جمعیت‌ های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن و باردار.

از آنجایی که این مکمل‌ها اغلب حاوی ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب هستند، مصرف آن‌ها همراه با وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. پس ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را افزایش دهد و در عین حال خطر ناراحتی های گوارشی را کاهش دهد که در غیر این صورت مصرف مولتی ویتامین می تواند با معده خالی صورت گیرد.

اگر دو یا چند قرص در روز مصرف می‌کنید، دوز آن را تقسیم کنید تا به بدنتان کمک کند تا مواد مغذی خاصی را به طور مؤثرتر جذب کند. به عنوان مثال، یک قرص با صبحانه و یکی با ناهار مصرف کنید.

توصیه می شود اگر در مورد دوز یا نحوه مصرف مکمل های خود پرسش دارید، برای مشاوره به پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه خود مراجعه کنید.

«سحر نعمتی»، کارشناس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۷۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان