//
کدخبر: ۳۶۹۶۱۴ //

غذاها و نوشیدنی هایی که باعث کدر شدن ادرار می شوند

ادرار کدر به ادراری اشاره دارد که ابری و مه آلود است و دیگر شفاف به نظر نمی رسد. این می تواند ناشی از بسیاری از علل زمینه ای از جمله برخی غذاها و نوشیدنی ها باشد.

غذاها و نوشیدنی هایی که باعث کدر شدن ادرار می شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی از علل کدر شدن ادرار بی ضرر هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

1. شیر و لبنیات

برخی از افراد ممکن است پس از خوردن مقادیر زیادی از غذاهای سرشار از فسفر و پورین مانند شیر و محصولات لبنی، ادرارشان کدر شود.

فسفر یک ماده معدنی است که برای سلامت بهینه استخوان و بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است.

هنگامی که مقدار زیادی فسفر مصرف می کنید، بدن شما ممکن است آن را در ادرار آزاد کند و باعث کدر شدن ادرار شود. با این حال این اثر در میان افراد سالم غیر معمول است.

لبنیات سرشار از کلسیم استخوان ساز هستند. برای اکثر مردم خوردن شیر و محصولات لبنی در حد اعتدال نگران کننده نیست. در واقع آن ها می توانند یک مکمل مغذی به رژیم غذایی شما باشند.

بیشتر اوقات ادراری که دارای فسفر زیاد است ممکن است نشانه بیماری کلیوی، سطح بالای ویتامین D یا مشکل تیروئید ناشی از مقادیر بالای هورمون پاراتیروئید در بدن باشد.

این بیماری ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

2. گوشت

گوشت از جمله گوشت مرغ و گاو نیز سرشار از فسفر هستند.

مانند محصولات لبنی مصرف بیش از حد گوشت ممکن است باعث شود بدن شما فسفر اضافی را از طریق ادرار دفع کند. در نتیجه ادرار شما ممکن است از شفاف به کدر تبدیل شود.

با این حال ادرار ابری و کدر در نتیجه داشتن یک رژیم غذایی با فسفر بالا غیر معمول است.

این احتمال وجود دارد که خوردن بیش از حد انواع خاصی از گوشت باعث ایجاد سایر علل کدر شدن ادرار شود.

گوشت های بسیار فرآوری شده یا پخته شده مانند بیکن، سوسیس، سالامی و پپرونی ممکن است سرشار از نمک باشند.

مصرف بیش از حد نمک می تواند تشنگی را افزایش دهد و به کم آبی بدن منجر شود که به نوبه خود ممکن است باعث تیره شدن، غلیظ تر و کدر شدن ادرار شما شود.

برای بهره مندی از مزایای گوشت بدون عوارض جانبی ناخواسته از جمله ادرار کدر، گوشت را در حد اعتدال مصرف کنید و به ویژه انواع پر نمک را محدود کنید.

3. غذاهای دریایی

برخی از انواع غذاهای دریایی به ویژه آنچوی، صدف و ساردین سرشار از پورین هستند – گروهی از ترکیبات که در بدن به اوریک اسید تبدیل می شوند.

وقتی برخی از افراد غذاهای غنی از پورین زیاد مصرف می کنند، می تواند منجر به سطوح بالای اوریک اسید در ادرار آن ها شود. این به عنوان هایپراوریکوزوری نیز شناخته می شود. در نتیجه ادرار ممکن است کدر به نظر برسد.

با این حال غذاهای دریایی فواید زیادی برای سلامتی دارند. سرشار از پروتئین بدون چربی، چندین ماده معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با التهاب مبارزه می کنند و سلامت قلب را بهبود می بخشند.

برای اکثر مردم مزایای مصرف غذاهای دریایی بیشتر از مضرات احتمالی آن است. اگر در مورد مصرف پورین خود نگران هستید یا یک متخصص مراقبت های بهداشتی به شما توصیه کرده است که پورین را محدود کنید، غذاهای دریایی را انتخاب کنید که پورین کمتری دارند مانند ماهی سالمون، کفشک و هالیبوت.

سایر غذاهای با پورین بالا که باید محدود شوند عبارتند از : گوشت قرمز، آب گوشت، گوشت اعضای بدن، الکل و غذاهایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

علاوه بر رژیم غذایی با پورین بالا، برخی بیماری ها می توانند منجر به اوریک اسید اضافی در ادرار شوند. این شرایط شامل نقرس، مقاومت به انسولین و برخی بیماری های ژنتیکی هستند.

4. غذاها و نوشیدنی های شیرین

ادرار کدر می تواند ناشی از مصرف زیاد قند باشد.

به طور خاص مصرف زیاد فروکتوز با هایپراوریکوزوری مرتبط است. متابولیسم فروکتوز در بدن شما باعث تشکیل اوریک اسید می شود.

به این ترتیب خوردن مقدار زیادی فروکتوز می تواند منجر به اوریک اسید اضافی در ادرار و در نتیجه کدر شدن ادرار شود.

فروکتوز به طور طبیعی در میوه، عسل و ملاس یافت می شود. همچنین جزء اصلی شربت ذرت با فروکتوز بالاست که در نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین، آب نبات و دسرهای بسته بندی شده، سس سالاد و چاشنی ها، گرانولاهای خاص و برخی نان ها و کراکرها استفاده می شود.

اگر فروکتوز زیاد مصرف کنید ممکن است ادرار کدر شود اما همه این اثر را تجربه نمی کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2، چاقی یا سندرم متابولیک بیشتر احتمال دارد که به هایپراوریکوزوری مبتلا شوند.

علاوه بر تاثیر احتمالی غذاهای شیرین بر کدر شدن ادرار، غذاها و نوشیدنی های سرشار از فروکتوز اغلب ارزش غذایی کمی دارند. بهتر است این موارد را در یک رژیم غذایی متعادل محدود کنید.

5. غذاهای شور

ممکن است غذاهای شور مانند چیپس، سوپ های کنسرو شده، گوشت های پخته شده و ذرت بو داده نمکی عامل ادرار کدر و تیره شما باشند.

خوردن بیش از حد نمک می تواند بر تعادل مایعات بدن شما تاثیر بگذارد و باعث شود کلیه ها آب را نگه دارند.

اگر نمک زیادی بخورید و آب کافی ننوشید ممکن است دچار کم آبی شوید. این می تواند منجر به ادرار تیره و کدر شود.

علاوه بر این بسیاری از غذاهایی که نمک زیادی دارند حاوی مواد ناسالم دیگری هستند و مواد مغذی مفیدی را ارائه نمی کنند.

اکثر متخصصان توصیه می کنند مصرف نمک را در حدود 2300 میلی گرم در روز یا معادل 1 قاشق چای خوری (6 گرم) نمک، علاوه بر مصرف آب فراوان برای هیدراته ماندن حفظ کنید.

6. الکل

مصرف گهگاهی نوشیدنی الکلی معمولا مشکلی ایجاد نمی کند، اما نوشیدن زیاد الکل ممکن است باعث کدر شدن ادرار شود.

الکل به عنوان یک ادرارآور در نظر گرفته می شود، به این معنی که با سرکوب هورمونی که معمولا ادرار را متوقف می کند، کلیه های شما آب بیشتری آزاد می کنند.

در نتیجه مصرف الکل می تواند منجر به کم آبی بدن شود. پس از یک شب نوشیدن ممکن است متوجه شوید که ادرار شما تیره‌ تر و کدرتر از حد معمول است.

برای جلوگیری از کدر شدن ادرار به دلیل کم آبی ناشی از الکل به یاد داشته باشید که در کنار نوشیدنی های الکلی آب بنوشید.

مصرف بیش از حد الکل همچنین ممکن است خطر بیماری قلبی، بیماری کبد، برخی سرطان ها و چندین مشکل دیگر را افزایش دهد.

کارشناسان توصیه می کنند مصرف الکل خود را به یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان محدود کنید.

7. قهوه و چای

قهوه و چای دو مقصران احتمالی کدر شدن هستند.

قهوه و برخی چای ها مانند چای سبز، سیاه و اولانگ حاوی کافئین هستند. وقتی کافئین مصرف می کنید، چندین اثر ادرارآور روی کلیه ها ایجاد می کند و دفع ادرار را افزایش می دهد.

نوشیدن زیاد نوشیدنی های کافئین دار ممکن است منجر به کم آبی و کدر شدن ادرار یا تغییر رنگ آن شود.

با این حال قهوه ساده و چای سبز و سیاه فوایدی هم برای سلامتی بدن دارند. آن ها مملو از ترکیباتی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و به جلوگیری از آسیب سلولی مرتبط با بیماری کمک می کنند.

با این حال مهم است که این نوشیدنی ها را در حد اعتدال بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. پس از مصرف قهوه یا چای کافئین دار حتما آب فراوان بنوشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

ادرار کدر می‌ تواند بی‌ خطر باشد اما ممکن است نشانه‌ ای از یک بیماری یا علت زمینه‌ ای جدی باشد.

برخی از بیماری‌ های مرتبط با ادرار کدر شامل عفونت‌ های دستگاه ادراری، سنگ کلیه، مشکلات پروستات و عفونت‌ های مقاربتی هستند.

اگر ادرار کدر شما از بین نمی رود یا با بوی بد، خون، درد، استفراغ یا ترشح همراه است به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد.

خلاصه

برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است باعث کدر شدن ادرار شوند.

اینها شامل غذاهایی هستند که دارای فسفر، پورین، قندهای تصفیه شده و نمک و همچنین الکل و کافئین هستند.

با این حال گاهی اوقات ادرار کدر نشانه چیز جدی تری است. در صورت مشاهده علائم دیگری در کنار ادرار کدر با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان