//
کدخبر: ۳۶۹۱۱۲ //

عملی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که خواب ناکافی می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و با آسیب رساندن به سلول های بنیادی خونساز بدن، شما را در برابر عفونت ها و بیماری های التهابی آسیب پذیرتر کند.


عملی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

مطالعات جدید محققان نشان می دهد خواب کافی بر سلامت سیستم ایمنی موثر است. فیلیپ سویرسکی، نویسنده اصلی این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق توضیح داد: این مطالعه شروع به شناسایی مکانیسم‌ های بیولوژیکی می ‌کند که خواب و سلامت ایمنی را در درازمدت به هم مرتبط می ‌کنند.

این یافته ها نشان می ‌دهد که در انسان ‌ها و موش ‌ها، اختلال در خواب تأثیر عمیقی بر برنامه ‌ریزی سلول ‌های ایمنی و سرعت تولید آن‌ها داشته و کم خوابی باعث می ‌شود که سیستم ایمنی اثرات محافظتی خود را از دست داده و بدن در برابر عفونت ها ضعیف شود. متاسفانه این تغییرات طولانی ‌مدت هستند.

 این تحقیقات جدید بر روی مکانیسم مادام العمری به نام خون سازی متمرکز شده است که در درجه اول در مغز استخوان اتفاق می افتد. این فرآیندی است که در آن بدن شما سلول های خونی جدید را بازسازی می کند که برخی از آنها سلول های ایمنی یا مونوسیت هستند.

بنابراین سوال بزرگی که تحقیق فوق، بررسی می ‌کرد این بود که خواب چگونه بر خون‌ سازی و به‌ ویژه تولید مونوسیت‌ ها تأثیر می‌ گذارد. اولین گام، استخدام ۱۴ بزرگسال سالم برای آزمایش خواب بود.

این گروه وظیفه داشت شش هفته خواب سالم داشته باشد، که شامل حداقل هفت و نیم ساعت خواب در شب می شود. پس از یک استراحت، گروه شش هفته با کاهش خواب مواجه شده و تقریبا شش ساعت در شب خوابید. در طول این مدت نمونه خون در نقاط مختلف آزمایش گرفته شد.

 محققان همچنین دریافتند: تنها شش هفته اختلال خواب منجر به تغییرات قابل توجهی در سلول ‌های بنیادی و خون ساز شرکت‌ کنندگان شد، این سلول‌های بنیادی پیش ‌ساز در نهایت تبدیل به مونوسیت می ‌شوند. ساختار دی ان ای افراد محروم از خواب برای تقویت حالات التهابی تغییر یافت و تعداد بیشتری از آن ها در خون تکثیر شدند.

فیلیپ سویرسکی در این رابطه می ‌گوید: بررسی های ما نشان می دهد سلول ‌های بنیادی تحت تأثیر محدودیت خواب، دچار تغییر ژنتیکی می شوند.

محققان سپس به بررسی موش های آزمایشگاهی پرداختند تا تأثیر خواب بر سلول ‌های بنیادی ایمنی را بیشتر بررسی کنند. یافته‌های آزمایش‌های انسانی در مطالعات حیوانی تکرار شد، اما محققان سیگنال‌ هایی را نیز کشف کردند که نشان می ‌دهد آسیب ناشی از کمبود خواب به سلول ‌های بنیادی ممکن است با از سرگیری شیوه ‌های خواب بهتر به حالت عادی بر نگردد. موش ها پس از بازگشت به الگوهای خواب طبیعی به تولید حجم بیش از حد سلول های بنیادی ایمنی آسیب دیده ادامه دادند.

کامرون مک آلپاین، محقق ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: این یافته نشان می دهد که خواب ناکافی ممکن است در تسریع روند پیری سیستم ایمنی نقش داشته باشد. متاسفانه بازیابی خواب نمی‌ تواند به طور کامل اثرات خواب بی ‌کیفیت را معکوس کند. ما می ‌توانیم حتی پس از هفته ‌ها بهبودی خواب اثر مولکولی خواب ناکافی را در سلول‌ های بنیادی ایمنی تشخیص دهیم،. این اثر مولکولی می‌تواند باعث شود سلول‌ها به روش‌های نامناسبی که منجر به التهاب و بیماری می‌شود، واکنش نشان دهند.

این یافته‌ها به ترسیم یک خط مستقیم بین مشکلات خواب و بیماری ‌های قلبی عروقی کمک می ‌کند و همچنین سرنخ‌ هایی را ارائه می ‌دهد که چگونه اختلال عملکرد سیستم ایمنی عمومی می ‌تواند توسط خواب ضعیف ایجاد شود.

ماریشکا براون، مدیر مرکز ملی تحقیقات اختلالات خواب،  در تکمیل توضیحات این محققین افزود: یافته های جدید ناشی از این پژوهش، بسیاری از مطالعات مشاهده ای را تایید می کند که مزایای سلامتی شیوه های خواب خوب را تایید می کند. خواب بر عملکرد بهینه تقریباً همه سلول ها و اندام های بدن تأثیر گذاشته و می ‌تواند اثر محافظتی در برابر شرایط مختلف از جمله بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Experimental Medicine منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۱۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان