//
کدخبر: ۳۶۹۰۵۵ //

چرایی اضطراب‌های بدون دلیل؟

یک روانشناس خانواده گفت: اضطراب‌های بدون دلیل را اضطراب فراگیر می‌نامیم، یعنی فرد بدون هیچ دلیل مشخصی نگران و دارای دلشوره است و چون منبع و علت آن مشخص نیست، بنابراین درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود.

چرایی اضطراب‌های بدون دلیل؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سجاد تاجور در خصوص دلایل ایجاد اضطراب، دلشوره و استرس در افراد، اظهار کرد: استرس‌ها و اضطراب‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن‌ها با دلیل هستند و برخی نیز علت مشخصی ندارند، اکثر اضطراب‌های دارای دلیل ناشی از اضطراب اجتماعی و ترس‌های درونی(فوبیا) است.

این روانشناس خانواده افزود: اضطراب‌های بدون دلیل را اضطراب فراگیر می‌نامیم، یعنی فرد بدون هیچ دلیل مشخصی نگران و دارای دلشوره است و چون منبع و علت آن مشخص نیست، بنابراین درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه چرا افراد دچار دلشوره و اضطراب‌های بدون دلیل می‌شوند، عنوان کرد: در بسیاری از نظریه‌های روان‌کاوی آمده است که این مسئله ریشه در کودکی افراد دارد، یعنی علت دلشوره و اضطراب رها شده است، همچنین برخی از افراد در کودکی در خانواده‌های ناهمگون، مشوش و دارای تنش زیاد رشد کرده‌اند و این مسئله موجب شده تا در بزرگسالی دچار استرس و دلشوره‌های بدون دلیل شوند.

تاجور بیان کرد: یکی دیگر از دلایل ایجاد دلشوره و اضطراب بدون دلیل در افراد طبق نظریه‌های روانی و اجتماعی این است که کودک در سنین کودکی الگوی محکمی در خانه نداشته باشد و در بزرگسالی دچار استرس فراگیر شود، برخی کودکان نیز اعتماد به‌نفس کافی و گذشته خوبی ندارند و بنابراین برای انجام هر کاری دچار اضطراب و استرس خواهند شد.

این روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه برخی افراد از کودکی دارای ترس رها شدگی هستند، گفت: این کودکان در محیط خانواده حس ارزشمندی ندارند و بنابراین اعتماد به نفس آن‌ها به شدت پایین می‌آید و در بزرگسالی دچار استرس و دلشوره بی دلیل برای انجام هر کاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه انسان یک موجود چند بُعدی است، توضیح داد: بنابراین برای ریشه‌یابی اضطراب و استرس بدون دلیل در فرد باید نظریه‌های مختلف در حوزه اجتماعی، اخلاق، معنویت و خانواده را مورد بررسی قرار داد، یک نظریه روانی نیز معتقد است این مسئله می‌تواند ریشه ارثی داشته باشد، همچنین تربیت محیط به‌صورت مستقیم بر روی کودک تاثیر دارد و در یک نظریه دیگر روان کاوان معتقدند که ضعف در معنویت می‌تواند یکی از دلایل ایجاد دلشوره و اضطراب باشد.

تاجور با اشاره به اینکه برای درمان دلشوره و اضطراب در افراد چند راهکار وجود دارد، خاطرنشان کرد: درمان‌های گسترده‌ای برای این موضوع وجود دارد، در خصوص درمان‌های دارویی نمی‌توان نسخه واحدی برای تمامی افراد پیچید و دارو باید متناسب با شدت مشکل تجویز شود، اما می‌توان از سایر درمان‌ها به‌صورت مناسب استفاده کرد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه باید در روش‌های درمانی شناختی و تن‌آرامی، لیستی از واکنش افراد در مقابل منبع‌های اصلی استرس از خفیف تا شدید تهیه و شماره‌گذاری شود، یادآور شد: در مرحله بعد افراد باید به‌صورت طبیعی و یا مصنوعی با دلایل ایجاد دلشوره و اضطراب مواجه شوند.

وی افزود: برای مثال افراد تصور می‌کنند که در آن موقعیت ترس قرار دارند، وقتی بعد تصور دچار اضطراب شدند، یک تن‌آرامی همراه با تنفس آرام انجام می‌دهند، اینقدر این کار انجام می‌شود تا فرد در مواجهه با آن آرام شود و این کار برای تمامی منبع‌ها تا آخرین لیست باید انجام شود.

تاجور خاطرنشان کرد: برای مثال اگر کسی از روبرو شدن با حیوانی دچار واهمه و ترش شدید است، در ابتدا این روبرو شدن را تصور می‌کند تا برایش عادی شود، همچنین بعد از مرحله تصور در محیط واقعی باید این حیوان روبرو شوند تا به مرور اضطراب و استرس آن‌ها کم شود، این مسئله برای سایر منابع ترس نیز مناسب است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۰۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان