//
کدخبر: ۳۶۴۶۴۸ //

انجام این کارها در ماه آخر بارداری ممنوع

دوران بارداری، یکی از حساس‌ترین دوران زندگانی خانم‌هایی است که آن را تجربه می‌کنند. مسلماً انجام برخی کارها در این دوران به دلیل بالا بودن ضریب ریسک‌شان، خطرناک محسوب می‌شود و توصیه نمی‌شوند.

انجام این کارها در ماه آخر بارداری ممنوع
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از هلث لاین، قوانین سخت و سریع زیادی در مورد کارهایی که در دوران بارداری نباید انجام دهید وجود ندارد، البته فراتر از پرهیز از الکل و مواد مخدر. در بیشتر موارد، شما می توانید مانند دوران قبل از بارداری زندگی کرده و مراقب خود باشید.

کارهایی که باید در دوران بارداری انجام دهید

1. مولتی ویتامین مصرف کنید

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است بهترین راه برای تامین تمام مواد مغذی سالم مورد نیاز بدن برای حمایت از کودک در حال رشد است. با این حال، یک رژیم غذایی سالم به تنهایی ممکن است برای بارداری کافی نباشد.

ویتامین های دوران بارداری حاوی سطوح بالاتری از مواد مغذی خاصی هستند که مادران باردار در دوزهای بالاتر به آنها نیاز دارند، مانند:

  • اسید فولیک
  • کلسیم
  • آهن

این ویتامین ها به رشد مناسب جنین کمک می کنند و از نقایص مادرزادی جلوگیری می کنند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک مولتی ویتامین یا یک سری ویتامین را پیدا کنید که برای شما بهترین است.

یک مولتی ویتامین معمولا شامل DHA، EPA یا هر دو خواهد بود. اینها چربی های امگا 3 هستند که برای رشد مناسب مغز کودک شما مهم هستند.

هر چند بیش از یک دوز مولتی ویتامین مصرف نکنید. برخی ویتامین ها در مقادیر بالاتر می توانند برای کودک مضر باشند.

2. زیاد بخوابید

تغییر سطح هورمون، انتظار و اضطراب می تواند خواب را در طول 9 ماه بارداری از شما بگیرد. بارداری به خصوص در سه ماهه آخر بارداری سخت است و شما به خواب خوب نیاز خواهید داشت.

اگر احساس خستگی می کنید سریع چرت بزنید و هر زمان که می توانید چرت بزنید. زمان خواب را تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

هر شب 7 تا 9 ساعت چشم بسته باشید. خستگی نشانه این است که بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد، بنابراین تمام خوابی که می توانید به خود بدهید.

3. ورزش کنید

دوران پرهیز زنان باردار از ورزش کردن در دوران بارداری گذشته است! اکنون می دانیم که ورزش برای مادر و نوزاد مفید است.

در واقع، ورزش منظم ممکن است به شما در مبارزه با بسیاری از مسائلی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، کمک کند، از جمله:

  • بیخوابی
  • درد عضلانی
  • افزایش وزن بیش از حد
  • مشکلات خلقی

اگر قبل از باردار شدن به طور منظم ورزش می کردید، آن را ادامه دهید. با پزشک خود در مورد هر گونه تنظیمی که باید در روال خود انجام دهید، صحبت کنید، به خصوص زمانی که به سه ماهه دوم و سوم بارداری خود می روید.

اگر قبل از اینکه متوجه شوید انتظارتان را می کشید، به طور منظم ورزش نمی کردید، از پزشک خود در مورد گنجاندن یک برنامه تناسب اندام در روز خود بپرسید. آنها می توانند شما را به برنامه ای راهنمایی کنند که برای شما و کودک در حال رشد شما ایمن و راحت باشد.

4. غذاهای دریایی بخورید

غذاهای دریایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی و آهن هستند که برای قلب مفید می باشند. همه اینها هم برای مادر و هم برای نوزاد مهم هستند. اما غذاهای دریایی نیم پز یا خام می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

غذاهای دریایی ممکن است حامل باکتری‌ها و ویروس‌های مضر باشند که با پخته شدن کامل از بین می‌روند. همچنین، زنان باردار باید از ماهی های خام و ماهی هایی که ممکن است حاوی سطوح بالایی از جیوه باشند، اجتناب کنند.

نمونه هایی از ماهی های حاوی مقادیر بالای جیوه عبارتند از:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی

غذاهای دریایی متنوعی بخورید تا غلظت مواد معدنی یک نوع ماهی را نداشته باشید. در هفته بیش از 12 اونس ماهی مصرف نکنید.

5- رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی در دوران بارداری خوب است، تا زمانی که شما یک عامل پیچیده و پر خطر مانند جفت سرراهی یا نوع دیگری از بارداری پرخطر نداشته باشید.

اگر در طول رابطه جنسی ناراحتی دارید، ممکن است مجبور شوید موقعیت‌های جدیدی را امتحان کنید. اگر در مورد ایمنی رابطه جنسی در دوران بارداری سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

6. تمرین یوگا انجام دهید

به دنبال کلاس های یوگا قبل از تولد یا ملایم باشید که برای مادران آینده طراحی شده است. مربیان در این کلاس ها می دانند که کدام ژست ها بهترین هستند و از کدام حالت ها باید اجتناب کنید.

اگر قبل از بارداری یوگا انجام نمی دادید، قبل از ثبت نام در کلاس با پزشک خود صحبت کنید، بهتر است خطرات و نگرانی ها را با پزشک خود مرور کنید.

7. واکسن آنفولانزا بزنید

زنان باردار می توانند واکسن آنفولانزا را تا زمانی که منع مصرفی که توسط سازنده ذکر شده ندارید، دریافت کنند.

تزریق یک ویروس زنده نیست. شما نمی توانید آنفولانزا را از طریق واکسن آنفولانزا دریافت کنید. اگر در دوران بارداری به آنفولانزا مبتلا شوید، خطر عوارض جانبی شدید بیشتر از زنان هم سن و سالی است که باردار نیستند. این واکسن از شما و همچنین جنین در حال رشد شما محافظت می کند.

8. وزن خود را هوشمندانه افزایش دهید

توصیه "برای دو نفر بخور" به مادران باردار مجوزی برای خوردن هر آنچه که دوست دارد نمی دهد. در عوض، زنان باید در مورد آنچه که می خورند و چه مقدار می خورند، استراتژیک باشند.

افزایش وزن زیاد در دوران بارداری ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد به کودک شما آسیب برساند. در طول سه ماهه اول بارداری، فقط به حدود 100 کالری اضافی در روز برای حمایت از جنین در حال رشد خود نیاز دارید.

در سه ماهه سوم، این تعداد کالری اضافی نزدیک به 300 تا 500 در روز است.

9. به دندانپزشک خود مراجعه کنید

برای چندین دهه از سفر به مطب دندانپزشکی به دلیل ترس از اینکه تمیز کردن دهان ممکن است باعث گسترش باکتری و منجر به عفونت شود، اجتناب می شد. اکنون می دانیم که اینطور نیست.

در واقع، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کند که مادران باردار در دوران بارداری، به همراه تمیز کردن منظم دندان‌ها، یک ارزیابی منظم از سلامت دهان و دندان داشته باشند. حتما به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

کارهایی که نباید در طول بارداری انجام دهید

10. سیگار نکشید

نوزادان متولد شده از زنان سیگاری در دوران بارداری هستند احتمال بیشتری دارد نسبت به کودکانی که از مادران غیر سیگاری متولد می شوند، وزن کمتری در هنگام تولد داشته باشند و در معرض خطر بیشتری برای ناتوانی های یادگیری هستند.

علاوه بر این، کودکانی که از زنان سیگاری متولد می شوند، به دلیل اعتیاد فیزیولوژیکی به نیکوتین، احتمال بیشتری دارد که در سنین پایین تر سیگار بکشند و زودتر سیگاری شوند.

11. الکل ننوشید

الکل ممکن است تا حد زیادی بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد. افرادی که در دوران بارداری الکل مصرف می کنند، احتمال تولد نوزاد مبتلا به سندرم الکل جنینی (FAS) در آنها بیشتر است.

علائم FAS عبارتند از:

  • وزن کم هنگام تولد
  • ناتوانی های یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • الگوهای عقب مانده از نظر نقاط عطف رشد

حتی مقادیر کم الکل نیز می تواند مشکل ساز باشد. به نظر می رسد هیچ سطح ایمن از مصرف الکل در بارداری وجود ندارد.

اگر برای قطع مصرف الکل در دوران بارداری به کمک نیاز دارید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

12. گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ خام و نیم پز خطر بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را به همراه دارد. مسمومیت غذایی نیز با مصرف این دو ماده ممکن است.

این شرایط می تواند باعث بروز بیماری های جدی و تهدید کننده زندگی شود که می تواند منجر به نقایص شدید مادرزادی و حتی سقط جنین شود. اطمینان حاصل کنید که تمام تخم مرغ ها و گوشت هایی که در دوران بارداری می خورید خوب پخته شده باشند.

13. سوسیس و کالباس نخورید

هات داگ، سوسیس، سالمون دودی و موارد مشابه آنها می توانند باعث بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شوند.

گوشت هایی که تکه تکه می شوند سطح بسیار بیشتری برای رشد باکتری ها دارند. پختن کامل این پروتئین های فرآوری شده خطر ابتلا را کاهش می دهد.

همچنین خوردن شیر و پنیر پاستوریزه (نه خام) بسیار مهم است. همیشه محصولات را بشویید تا به از بین بردن باکتری های مضر کمک کنید.

14. فرآورده های شیر غیر پاستوریزه نخورید

کلسیم برای نوزادان در حال رشد بسیار مهم است، اما مادران باید مراقب باشند که چگونه کلسیم خود را از لبنیات دریافت می کنند.

شیر خام برای مادران باردار توصیه نمی شود چون پاستوریزه نشده است. این بدان معناست که برای کشتن باکتری‌هایی که می‌توانند شما را بیمار کنند، حرارت داده نشده است.

به طور خاص، شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. می تواند منجر به بیماری، سقط جنین یا حتی عواقب تهدید کننده زندگی شود.

15. در جکوزی یا سونا ننشینید

اگرچه محیطی با گرمای زیاد وان آب گرم، جکوزی و سونا ممکن است برای مادران باردار بسیار خطرناک باشد؛ در واقع، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از یکی از این ها در سه ماهه اول بارداری ممکن است خطر سقط جنین را دو برابر کند. خیس شدن در آب داغ می تواند دمای بدن را افزایش دهد و این باعث ایجاد مشکلاتی برای نوزاد از جمله افزایش خطر نقایص مادرزادی می شود.

16. زیاد کافئین ننوشید

کافئین می تواند از جفت عبور کند و ضربان قلب کودک شما را افزایش دهد.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که زنان می‌توانند با خیال راحت یک یا دو فنجان قهوه در روز مصرف کنند، اما از خوردن لاته سه شات در حین بارداری خودداری کنند.

17. جعبه خاک گربه را تمیز نکنید

دوست پشمالوی خود را هرچه دوست دارید نوازش کنید و بعد از آن دستان خود را بشویید اما جعبه خاک گربه را تمیز نکنید.

زباله های گربه ها با میلیون ها باکتری و انگل پر شده است. به خصوص، توکسوپلاسما که به ویژه برای مادران باردار خطرناک است.

ممکن است هرگز متوجه خطر نشوید اما امکان سقط جنین یا مرده زایی وجود دارد. نوزادانی که به این انگل مبتلا می شوند ممکن است با مشکلات سلامتی جدی از جمله تشنج و ناتوانی های ذهنی مواجه شوند.

در ماه نهم از بارداری بهتر است که این نکات را حتما رعایت کنید

بزرگ‌تر شدن جنین و نزدیک شدن زمان وضع حمل خود باعث بروز مشکلات تنفسی، حساسیت زیاد، حالی به حالی شدن و عصبانیت‌های مکرر می‌شود ولی همه این سختی‌ها ارزش تحمل کردن را دارند.

در طی ماه آخر بارداری احساس می‌کنید که نفس کشیدن برای شما دشوارتر شده است لذا بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

نگرانی‌ها در مورد زایمان و اینکه کودک سالمی به دنیا خواهید آورد، بیشتر می‌شوند و این موضوع باعث عصبانیت شما می‌شود.

ممکن است تکرر ادرار، کمردرد و پادرد داشته باشید و یا احساس سوزش بیشتری در ناحیه سر معده ‌کنید و البته گاهی هم دچار یبوست ‌شوید.

غذاهایی که نباید بخورید

این غذاها باعث معده درد و یبوست بیشتر در شما می‌شوند. پس حتما آنها را از لیست غذایی خود حذف کنید.

  • غذاهای پرچرب
  • غذاهای پر ادویه
  • هله و هوله
  • غذاهای بسیار اسیدی
  • غذاهای تشدید کننده یبوست

استرس نداشته باشید

شما استرس‌های فراوانی را تجربه می‌کنید؛ اعم از استرس‌های روحی روانی و استرس‌های جسمی، اما همه نگرانی‌ها در مورد اتفاقات پیش‌رو به کودک داخل شکم‌تان منتقل می‌شود و مستقیماً روی او تاثیر می‌گذارد.

خود را از افکار منفی و محیط‌های ناسالم و منفی که حتی در آنها صداهای بلند و ناخوشایند پخش می‌شود دور نگه دارید.

شما نیاز به آرامش دارید و تا جائیکه ممکن است سعی کنید شرایط را در اطرافتان ثابت و آرامش‌بخش نگاه دارید

مکمل ویتامین A مصرف نکنید

مصرف زیاد این ویتامین باعث بروز خطر تولد نوزاد نارس می‌شود. اگر می‌توانید این ویتامین را نه از طریق مکمل‌ها بلکه با مواد طبیعی به بدن برسانید.

مصرف سایر مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند مثل A ، D و E نیز در این دوران باعث انباشتگی‌شان در برخی ارگان‌های بدن می‌شود و خطراتی را به دنبال دارند.

از مایکروویو دوری کنید

اشعه‌های مایکروویو برای خانم‌های باردار خطرناک است مخصوصا برای جنینی که رشد زیادی کرده و به زمان وضع حمل مادر نزدیک شده است.

ماه آخر بارداری ماه حساس و مهمی است و باید در طول این ماه، مراقبت‌های ویژه پزشکی و معاینات لازم به دقت انجام شود.

بهتر است علاوه بر تمام نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد چند نکته مهم دیگر را نیز در نظر داشته باشید که دقیقاً مربوط به همین ماه می‌باشند.

در طول ماه نهم سعی کنید مسافرت نروید

اگر مجبور به مسافرت اجباری شدید، حتما نکات لازم را مورد توجه داشته باشید و در صورت بروز خونریزی سریعاً به مراکز پزشکی مراجعه نمایید.

حرکت‌های زیاد در این ماه باعث زایمان زودرس می‌شود و جان مادر و جنین را به مخاطره می‌اندازد.

فعالیت و کار زیاد را کنار بگذارید

اگر شاغل هستید در این ماه مرخصی بگیرید. زیاد پشت میز ننشینید. کار سنگین و فعالیت زیاد در این ماه خطرناک است.

ورزش سنگین و پیاده‌روی نکنید

ورزش کردن در این ماه باید با مشورت پزشک باشد. برخی حرکات ممنوع می‌باشند و تعدادی از آنها نیز برای برخی خانم‌ها خطرناک هستند.

حرکاتی که جهشی هستند برای شما مناسب نیستند. اگر پیاده‌روی می‌کنید حتما پیاده‌روی سبک کنید تا جائیکه اصلا درد عضلانی نداشته باشید فقط از ورزش سنگین و پرش به شدت دوری کنید.

بین شام و زمان خواب حداقل 2 ساعت فاصله باشد

در جای مناسب و نرم بخوابید تا بدن‌تان احساس راحتی داشته باشد.

گرفتگی عضلات نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید.

بخشی از این گرفتگی‌ها کاملا طبیعی و عادی هستند ولی تعدادی در اثر کمبود کلسیم رخ می‌دهند که البته در خانم‌هایی که به دیابت دچارند بیشتر بروز می‌کند.

بنابراین اگر چنین وضعیتی در خود مشاهده کردید، حتماً با پزشک‌تان در میان بگذارید و از او کمک بگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۶۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان