//
کدخبر: ۳۶۳۹۶۷ //

معاون وزیر بهداشت: آبله میمون از کانادا وارد ایران شد

معاون وزیر بهداشت به رکنا گفت: آبله میمون از کانادا وارد ایران شده است. اکنون یک زن و شوهر در اهواز به آبله میمون مبتلا هستند. با دوربین حرارتی موارد مشکوک را در فرودگاه ها شناسایی می کنیم. برنامه ای برای واردات واکسن آبله نداریم، اما لازم باشد، خودمان توانایی تولید آن را داریم.

معاون وزیر بهداشت: آبله میمون از کانادا وارد ایران شد
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر کمال حیدری، معاون بهداشت ضمن تایید خبر ورود آبله میمون به ایران گفت: اولین مورد شناسایی شده آبله میمون در ایران یک خانم 34 ساله اهوازی است. ایشان ویروس را از همسرش که اخیرا به کانادا سفر کرده، در آخرین روزهای ابتلای همسرش به این بیماری دریافت کرده است.

وی افزود: مهمترین راه انتقال آبله میمون، تماس نزدیک پوستی است، یعنی اساسا انتقال این بیماری با تماس های خیلی نزدیک انجام می شود و برخلاف کرونا، به راحتی و از طریق قطرات تنفسی بین افراد مختلف انتقال نمی یابد. اطرافیان این زن و شوهر هنوز به آبله میمون مبتلا نشده اند و خوشبختانه ما آموزش های لازم درباره نحوه انتقال این بیماری را به آنها ارائه داده ایم تا از خطر شیوع گسترده این ویروس جلوگیری کنیم.

رابطه جنسی تنها راه انتقال آبله میمون نیست

حیدری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مراقبت های مرزی ماموران بهداشتی که پیش از این مقامات وزارت بهداشت روی آن تاکید داشتند، بازهم ویروس آبله میمون وارد ایران شد، عنوان کرد: مراقبت های مرزی لازمه پیشگیری از ورود یک بیماری به کشور است و ما در ماه های اخیر این مراقبت ها را تشدید کرده بویم، اما با توجه به این که میزان تردد از کشورهای مختلف به ایران بالاست، مراقبت های مرزی نمی تواند برای همیشه مانع ورود یک بیماری واگیر به کشور ما شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: آبله میمون تنها از طریق روابط جنسی منتقل نمی شود و تماس نزدیک پوستی عامل اصلی انتقال این بیماری است، اما در سطح جهان این بیماری بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: آبله میمون از نظر احتمال ابتلا بین زن و مرد تفاوتی ندارد، اما تا کنون در سطح جهان موارد مشاهده شده آبله میمون در مردان از زنان بیشتر بوده است. همچنین تا کنون میانسالان بیش از سایر گروه های سنی به آبله میمون مبتلا شده اند.

موارد مشکوک آبله میمون را با دوربین حرارتی در فرودگاه ها شناسایی می کنیم

حیدری در پاسخ به سوال رکنا درباره احتمال شیوع گسترده آبله میمون در ایران گفت: با توجه به میزان سرایت پایین آبله میمون، نگرانی زیادی از شیوع گسترده این بیماری در کشورمان نداریم. اما با توجه به این که اساسا میزان تردد مسافران بین ایران و کشورهای دیگر بالاست و این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه ما شایع شده است، ما باید آمادگی خود را برای جلوگیری از ورود سایر موارد این بیماری به ایران بالا ببریم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: همواره وقتی یک بیماری واگیر وارد کشور می شود، ما آمادگی همکاران بهداشتی مستقر در مرزها برای جلوگیری از ورود موارد بیشتر آن بیماری به ایران را افزایش می دهیم. اکنون هم علاوه بر مراقبت های مرزی معمول شامل خوداظهاری، تب سنجی و بررسی علایم مشکوک در افراد، در فرودگاه های کشور دوربین های حرارتی نصب کرده ایم. ما با این دوربین ها متوجه می شویم که از هر جمعی که وارد کشور می شود، کدام فرد دچار تب است و به این شکل می توانیم آن فرد را جدا کنیم و علایم او را بررسی کنیم.

برنامه ای برای واردات واکسن آبله نداریم، اما می توانیم تولید کنیم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال رکنا درباره برنامه ایران برای واردات واکسن آبله به عنوان مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به آبله میمون، توضیح داد: ما فعلا لزومی نمی بینیم که واکسن آبله وارد کنیم، چون اساسا آبله میمون به راحتی درمان می شود و ضایعات آن در بازه زمانی کوتاهی از بین می رود. تعداد فوتی های آبله میمون در سطح جهان و در کشورهای منطقه خاورمیانه چندان زیاد نبوده است و به همین دلیل، اساسا نیازی جدی به واردات واکسن آبله نداریم.

حیدری ادامه داد: آمریکا و روسیه واکسن آبله را تهیه کرده اند، ما هم اگر بخواهیم می توانیم این واکسن را تهیه کنیم. ولی ما فعلا تصمیمی برای واردات واکسن آبله میمون یا سفارش آن نداریم و اگر لازم باشد، تکنولوژی داخلی ما آن قدر پیشرفت کرده است که می توانیم واکسن آبله را تولید کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: میزان سرایت آبله میمون بسیار کمتر از کرونا است و اساسا احتمال تبدیل شدن آبله میمون به یک پاندمی مانند کووید19 بسیار پایین است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۹۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان