//
کدخبر: ۳۵۷۹۶۴ //

نکاتی در مورد بیماری وبا و راههای پیشگیری از آن

انتقال وبا از راه مدفوعی- دهانی است. از آنجا که بیش از یک میلیون ارگانیسم برای ایجاد بیماری مورد نیاز است، وبا منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می گردد.

نکاتی در مورد بیماری وبا و راههای پیشگیری از آن
به گزارش فرتاک نیوز،

وبا بیماری اسهالی است که توسط باکتری بنام ویبریو کلرا (Vibrio Cholera) ایجاد می شود. بیماران وبایی بطور مشخص دچار اسهال آبکی حاد همراه با دهیدارتاسیون می شوند.

 

معمولا وبا از طریق آب یا غذای آلوده به مدفوع منتقل می شود.

 آموزش مردم درباره غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شستشوی دست ها و استفاده از توالت یا آبریزگاه (Latrine) از بروز موارد جدید جلوگیری می کند.

روش های انتقال

انتقال وبا از راه مدفوعی- دهانی است. از آنجا که بیش از یک میلیون ارگانیسم برای ایجاد بیماری مورد نیاز است، وبا منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می گردد.

دوره نهفتگی و طول مدت علائم و عفونت زایی:

دوره نهفتگی معمولا یک تا سه روز است ولی می تواند از چندین ساعت تا 5 روز به طول بیانجامد. علائم بیماری معمولا دو تا سه روز طول می کشد، اگرچه در بعضی بیماران تا 5 روز نیز ادامه می یابد.

 علائم و نشانه ها:

علائم شاخص بیماری، اسهال آبکی، استفراغ و از دست رفتن آب بدن می باشد. شروع بیماری با اسهال آبکی حجیم، بدون تب و دل پیچه بوده و مدفوع حالت آب برنجی دارد. معمولا بدون بو بوده یا بوی ماهی دارد. استفراغ و گرفتگی دردناک در پاها شایع می باشد.در موارد شدید بیمار دچار دل پیچه و درد دست ها و پاها می شود

تجویز آنتی بیوتیک :

تجویز آنتی بیوتیک حجم و طول مدت اسهال و مدت عفونت زایی را کاهش می دهد. آنتی بیوتیک جهت بیماران دچار دهیدراتاسیون شدید توصیه می شود. تجویز گسترده دارو می تواند منتج به ایجاد سوش های مقاوم دارویی و به هدر رفتن منابع محدود پزشکی گردد. زمانی که با وجود تجویز آنتی بیوتیک، اسهال بیش از 48 ساعت ادامه یابد، احتمال وجود مقاومت دارویی مطرح است

راههای پیشگیری از وبا

برای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی از جمله بیماری های اسهالی و وبا در منزل،تفریحگاه ها، پارک ها و در حین مسافرت باید به نکات بهداشتی زیر توجه کنید:

1- از یخ های قالبی و کارخانه ای غیر بهداشتی استفاده نکنید، زیرا در آب مصرفی مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا یا سایر میکروب ها وجود دارد.

2- هنگام سفر،آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید یا از نوشیدنی ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنند و در رودخانه ها با آب های مشکوک به هیچ عنوان شنا نکنید.

3- از آشامیدن آب های مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضای سبز و همچنین آب آشامیدنی ذخیره شده در منبع های آب و آبخوری های کنار خیابان که دارای لیوان مشترک هستند و آبی که در اتوبوس های بین شهری در ظروف عمومی و با استفاده از یخ های قالبی برای سردکردن عرضه میشود،جدا خودداری کنید.

4- به هیچ عنوان مواد غذایی را از دست فروشان نخرید.

5- حتی الامکان تا برطرف شدن خطر سرایت وبا،از مصرف سبزیجات ،کاهو،کلم،خیار،گوجه فرنگی و ... خودداری کنید و در صورت لزوم آن را ضدعفونی و سپس مصرف کنید.

6- از قرار دادن سبزی و میوه جات شسته نشده و ضدعفونی نشده در یخچال جدا خودداری کنید پیش از خوردن و دست زدن به مواد غذایی دستهای خود را با آب و صابون خوب بشوئید.

7- دستها را بعد از اجابت مزاج (رفتن به توالت) با آب و صابون بشوئید.

8- ضمن رعایت بهداشت فردی از شنا کردن در استخر،رودخانه، نهر یا جوی های آلوده خودداری کنید.

 

نکته : بیماری به مدت یک تا سه هفته (یعنی زمانی که میکروب در مدفوع یافت میشود) مسری است.

با مشاهده هر مورد از ابتلا به اسهال سریعا به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

نکته: بدون تجویز پزشک از مصرف قرص های ضداسهال به هر نحو خودداری کنید بسیاری از افراد به دلیل خوددرمانی و استفاده از برخی داروهای ضد اسهال در این بیماری دچار مشکلات حاد شده و باعث از دست رفتن زمان که برای این بیماران فوق العاده حیاتی است میشوند. زیرا مصرف این داروها سبب میشود میکروب فرصت بیشتری در روده برای تکثیر و دفع سم پیدا کند و بیماری تشدید شود.

گزارش سریع موارد بیماری وبا به مراکز ذیصلاح از مهم ترین عوامل پیشگیری است زیرا نتیجه آن بیماریابی زودرس در جامعه و درمان سریع بیماران خواهد بود.

 

 
برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۷۹۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان