//
کدخبر: ۳۵۴۵۳۵ //

نکاتی برای پیشگیری از مصرف بیش از اندازه دارو

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به نکاتی درباره پیشگیری از مصرف بیش از اندازه دارو و مسمومیت‌های دارویی، گفت: برای اینکه دارو برای شما و نه علیه شما کار کند، باید مقدار درستی از آن مصرف شود.

نکاتی برای پیشگیری از مصرف بیش از اندازه دارو
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مهسا فخر زارعی با بیان این مطلب افزود: بسیاری از داروهای مایع مانند ضد درد ها، داروی سرما خوردگی، شربت سرفه، داروهای گوارشی و... با قاشق، فنجان، قطره‌چکان یا سرنگ‌هایی مدرج مخصوص فروخته می‌شوند تا به مصرف‌کننده برای اندازه‌گیری دقیق دارو کمک کنند، بنابراین همیشه از آنها استفاده کنید چرا که قاشق‌های آشپزخانه ممکن است مقدار دقیقی از دارو را اندازه‌گیری نکنند.

وی عنوان کرد: قاشق‌های آشپزخانه متفاوت و حجم‌های مختلفی را شامل می‌شوند، همیشه از پزشک بخواهید مقدار دقیق مصرف دارو را برای شما به میلی لیتر یا سی سی بیان کند.

وی با تأکید بر پیروی از دستور پزشک برای مصرف دارو، اظهار کرد: باید داروی مناسب با مقدار مناسب مصرف شود، داروها با نام تجاری یکسان می‌توانند با مقادیر ماده موثره متفاوتی فروخته شوند، مانند فرآورده‌های مخصوص نوزادان، کودکان و یا بزرگسالان، همچنین مقدار و نحوه مصرف برای کودکان بسته به سن و وزنشان متفاوت است که باید همیشه مقدار مناسب را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

 مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: مقدار مصرف بعضی از داروها با توجه به وزن کودک تعیین می‌شود، هرگز میزان دارویی را که باید به کودکتان بدهید حدس و یا از مقدار مربوط به بزرگسالان تخمین نزنید.

وی با تأکید بر اینکه با ظروف دارای درپوش مقاوم به کودک، جلوی مسمومیت‌های تصادفی را بگیرید، افزود: بعد از هر بار مصرف، درب دارو را ببندید و دور از دسترس کودک قرار دهید، بعضی از داروها خوشمزه و خوشرنگ هستند، کودکان ممکن است فکر کنند داروها آبنبات یا شکلات هستند، بنابراین داروها و ویتامین‌ها باید دور از دید و دسترس کودکان قرار گیرد.

دکتر فخر زارعی با تأکید بر اینکه باید از پزشک یا داروساز در مورد تداخلات دارویی سوال شود، تصریح کرد: داروها، ویتامین‌ها، مکمل‌ها، غذاها و نوشیدنی‌ها همیشه با هم سازگار نیستند.

وی افزود: داروها را باید قبل از مصرف سه بار کنترل کرد، ابتدا بسته‌بندی خارجی دارو که دارای برش، پارگی و... نباشد. در مرحله دوم برچسب داخل بسته‌بندی دارو را برای اطمینان از صحت دارو و همچنین از نظر سالم بودن درب دارو چک شود. در مرحله سوم شکل، رنگ، اندازه و بوی دارو را کنترل کنید اگر متوجه مورد غیر طبیعی شدید، با داروساز مشورت کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۵۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان