//
کدخبر: ۳۲۷۳۷۱ //

دیابت باعث آب مروارید می شود؟

دیابت شرایطی است که در آن بدن شما انسولین کافی تولید نمی‌کند یا از انسولین به‌درستی استفاده نمی‌کند. انسولین هورمونی است که اجازه می‌دهد قند وارد سلول‌های بدن شما شود.

 دیابت باعث آب مروارید می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر بدن شما با انسولین مشکل دارد، گلوکز می‌تواند در جریان خون شما جمع شود و در نتیجه قند خون شما بالا می‌رود. قند خون بالا بدون درمان می‌تواند طیف وسیعی از عوارض سلامتی از جمله آسیب عصبی و بیماری‌های قلبی عروقی را ایجاد کند. اما این‌ها تنها عوارض دیابت نیستند. همچنین خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد.

آب مروارید کدر بودن عدسی چشم است که باعث تاری دید می‌شود. برخی افراد ابتلا به آب مروارید را مانند نگاه‌کردن به پنجره مه‌آلود توصیف می‌کنند. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حدود 32.2 درصد از بزرگسالان 45 ساله و بالاتر که مبتلا به دیابت هستند، آب مروارید دارند.

ارتباط دیابت و آب مروارید

قند خون رابط بین دیابت و آب مروارید است. برای درک این پیوند، مهم است که بفهمید قند خون بالا چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد. اگر قند خون بالا کنترل نشود، به‌آرامی به رگ‌های خونی در سراسر بدن آسیب می‌رساند.

 این شامل رگ‌های خونی کوچک در شبکیه چشم است و وقتی دیابت بر این عروق خونی تأثیر می‌گذارد، خطر آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی وجود دارد. آب مروارید نتیجه سطوح بالای قند در عنبیه است.

عنبیه فضای بین کره چشم و عدسی قرنیه است. مواد مغذی و اکسیژن را برای عدسی تأمین می‌کند. هنگامی که قند خون بالا می‌رود، عدسی متورم می‌شود و در نتیجه تاری دید ایجاد می‌شود. قند خون کنترل نشده همچنین باعث می‌شود توسط آنزیم‌های موجود در عدسی، گلوکز را به ماده‌ای به نام سوربیتول تبدیل کنند. سوربیتول بیش از حد در عدسی منجر به تاری دید نیز می‌شود.

جراحی و بهبود آب مروارید

جراحی آب مروارید می‌تواند آب مروارید ناشی از دیابت را معکوس کند. این روش کوتاه سرپایی شامل برداشتن و جایگزینی یک لنز آسیب‌دیده با یک لنز مصنوعی سالم است.

چه زمانی باید جراحی کرد

اگر آب مروارید خفیف دارید، ممکن است در این زمان نیازی به جراحی نداشته باشید. گاهی اوقات، تنظیم نسخه عینک می‌تواند به طور موقت تیرگی را بهبود بخشد.

اما اگر آب مروارید بدتر شود، تاری دید می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. انجام کار‌های معمول مانند رانندگی، خواندن و بالارفتن از پله‌ها ممکن است دشوار شود.

روش جراحی

هدف از جراحی آب مروارید بازگرداندن بینایی واضح است. در بیشتر موارد، این روش فقط حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. این کار با قراردادن قطره چشم در چشم شروع می‌شود. این باعث می‌شود مردمک چشم شما گشاد شود تا جراح شما بتواند داخل چشم شما را ببیند.

 همچنین برای بی‌حس شدن چشم، بی‌حسی موضعی دریافت خواهید کرد و احتمالاً از داروی آرام‌بخش برای آرامش خواهید گرفت. اکثر افراد در حین عمل جراحی آب مروارید بیدار می‌مانند. برای برداشتن آب مروارید، جراح شما یک برش کوچک در قرنیه شما ایجاد می‌کند و سپس یک پروب سونوگرافی وارد می‌کند.

 این پروب آب شکسته و آب مروارید را برمی دارد. آن‌ها بعد از برداشتن آب مروارید لنز مصنوعی را کاشته و سپس برش را بر روی قرنیه شما می‌دوزند.

آنچه بعد از عمل جراحی انتظار می‌رود

بینایی شما بلافاصله پس از عمل بهبود نمی‌یابد. اغلب چند روز طول می‌کشد تا متوجه افزایش وضوح بینایی شوید. پس از جراحی، چند روز از چشم خود استفاده می‌کنید و قطره‌های چشمی برای کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت دریافت می‌کنید. جراحی آب مروارید میزان موفقیت بالایی دارد. آب مروارید برداشته شده دوباره رشد نمی‌کند، اگرچه آب مروارید جدیدی ایجاد می‌شود؛ بنابراین حفظ سطح قند خون سالم بسیار مهم است.

ملاحظاتی برای افراد دیابتی

در صورت ابتلا به دیابت، به‌خاطر داشته باشید که نتیجه شما بعد از عمل جراحی بستگی به این دارد که آیا بیماری‌های چشمی دیگری در ارتباط با دیابت دارید، مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی.

 در این موارد، ممکن است بعد از عمل جراحی آب مروارید، تیرگی جزئی باقی بماند. همچنین توجه داشته باشید، قبل از انجام عمل جراحی آب مروارید باید قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. قند خون بالا می‌تواند بر بهبود زخم‌ها تأثیر بگذارد و همچنین خطر عفونت و خونریزی را افزایش دهد.

در صورت ابتلا به دیابت چگونه از آب مروارید پیشگیری کنیم

اگر دیابت دارید، می‌توانید با حفظ سطح قند خون سالم از آب مروارید جلوگیری کنید. این شامل نظارت منظم قند خون و مصرف دارو‌های دیابت طبق دستورالعمل است.

اگر انسولین یا دارو‌های دیگر برای دیابت مصرف می‌کنید اما قند خون شما همچنان بالا است، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. آن‌ها ممکن است نیاز به تنظیم داروی شما داشته باشند.

ورزش منظم همچنین به کنترل قند خون شما کمک می‌کند. فعالیت بدنی به ماهیچه‌های شما اجازه می‌دهد از گلوکز به‌درستی استفاده کنند. همچنین می‌تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

 تمریناتی که به تثبیت قند خون کمک می‌کند عبارتند از:

•    پیاده‌روی سریع

•    دوچرخه‌سواری

•    پیاده‌روی

•    رقصیدن

•    شناکردن

•    ورزش‌های رقابتی

سایر اقدامات برای محافظت از چشم شما شامل انجام معاینات جامع چشم حداقل یک بار در سال، حفظ فشار خون و سطح کلسترول سالم و ترک سیگار در صورت استفاده از آن است.

علایم و نشانه‌های آب مروارید

اگرچه تاری دید یا کدر بودن یک علامت رایج آب مروارید است، ممکن است علایم دیگری را تجربه کنید. این شامل:

•    حساسیت به نور

•    تغییر در نحوه مشاهده رنگ‌ها

•    کاهش دید در شب

•    جلوه هاله در اطراف چراغ‌ها

•    ناتوانی در خواندن در اتاق‌های کم‌نور

تغییرات مکرر در نسخه عینک

در صورت مشاهده هر یک از این تغییرات چشم، به‌ویژه در صورت ابتلا به دیابت، مراجعه به پزشک بسیار مهم است. این علایم می‌تواند نشانه آب مروارید یا سایر بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی باشد.

دیدن یک متخصص

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، منتظر معاینه سالانه خود نمانید تا با یک متخصص پزشکی صحبت کنید. برای جلوگیری از پیشرفت مشکلات چشمی دراسرع‌وقت یک قرار ملاقات بگذارید. معاینه چشم می‌تواند به تشخیص شرایطی که بر بینایی تأثیر می‌گذارد، کمک کند.

 به‌خاطر داشته باشید که جراحی آب مروارید خطرات خاص خود را دارد که شامل موارد زیر خواهد بود:

•    عفونت

•    خون‌ریزی

•    ورم

•    افتادگی پلک

•    جداشدگی شبکیه

در صورت مشاهده هرگونه علامت غیرمعمول بعد از عمل مانند ازدست‌دادن بینایی، درد مداوم یا افزایش قرمزی چشم با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین، اگر قادر به کنترل قند خون خود نیستید، متخصص تغذیه یا متخصص مراقبت و آموزش دیابت می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی سالم برای دیابت کمک کند.

کلام آخر

آب مروارید یک بیماری شایع چشم است که می‌تواند بر همه افراد، به‌ویژه افراد مبتلا به دیابت، تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که جراحی آب مروارید می‌تواند بینایی واضح را بازیابی کند. بااین‌حال، نتیجه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسیاری از افراد بعد از عمل وضوح تصویر را بهبود می‌بخشند، اما میزان وضوح آن بستگی به‌سلامت کلی چشم شما دارد و اینکه آیا شما سایر بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت را دارید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۳۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان