//
کدخبر: ۳۲۷۰۱۴ //

بررسی تاثیرات قهوه بر قلب

متخصص قلب و عروق در رابطه با قهوه و بیماری عروق کرونر قلب، می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۸ در رابطه با تاثیر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بر بیماری‌های قلبی و عروقی، مصرف متوسط و مناسب قهوه و چای برای طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی و عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر (سکته قلبی) مفید است.

بررسی تاثیرات قهوه بر قلب
به گزارش فرتاک نیوز،

قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی‌ها باز کرد و امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو، شیر قهوه و غیره طرف‌داران زیادی را پیدا کرده است اما مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی محبوب در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نقش دارد.

چه قدر در دوران شیوع کرونا به سلامت قلب خود توجه می‌کنید؟ شیوع کووید - ۱۹ بیش از پیش ما را نگران سلامتی خود و افرادی که دوست‌شان داریم کرد اما تنها این بیماری همه‌گیر نیست که قربانی می‌گیرد، بلکه بیماری‌های قلبی و عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

آیا مصرف قهوه باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؟

مضرات قهوه برای قلب به دلیل وجود مقدار فراوانی کافئین در دانه‌های آن بسیار زیاد است، زیرا مصرف بیش اندازه آن می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد، بنابراین با مصرف متعادل قهوه، احتمال آسیب رساندن آن به بدن کاهش پیدا می‌کند.

حمید خدرلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ارتباط مصرف قهوه و بیماری قلبی و عروقی، اظهار می‌کند: بیماری‌های قلبی و عروقی تحت تاثیر فاکتورهای خطری از جمله دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی و عروقی و غیره بروز می‌کند و برخی پژوهش‌ها مصرف بیش از حد قهوه را به عنوان فاکتور خطر بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرده‌اند.

وی در رابطه با قهوه و بیماری عروق کرونر قلب، می‌افزاید: طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۸ در رابطه با تاثیر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بر بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف متوسط و مناسب قهوه و چای برای طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر (سکته قلبی) مفید است.

بر اساس مرجع European Food Safety در رابطه با ایمنی کافئین، مصرف متوسط قهوه را می‌توان سه فنجان در روز تعریف کرد و مصرف بیش از پنج فنجان در روز به عنوان مصرف بیش از حد این نوشیدنی محبوب شمرده می‌شود.

این پزشک با بیان اینکه مصرف متوسط قهوه حدود سه فنجان و کمتر در روز ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد، تصریح می‌کند: مصرف بیش از پنج فنجان با مکانیسم‌های مختلف باعث افزایش بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

ارتباط تنگاتنگ قهوه و تپش قلب

متخصص قلب و عروق در رابطه با قهوه و تپش قلب، ادامه می‌دهد: مصرف قهوه می‌تواند همراه با تپش قلب باشد که این تپش قلب نیز می‌تواند به علت افزایش ضربان قلب یا بروز آریتمی رخ دهد، گفتنی است شایع‌ترین آریتمی‌های مرتبط با مصرف قهوه، تاکی کاردی سینوسی و فیبریلاسیون دهلیزی است.

مصرف قهوه و فیبریلاسیون دهلیزی

خدرلو با بیان اینکه فیبریلاسیون دهلیزی یکی از شایع‌ترین آریتمی قلبی است، اظهار می‌کند: تحقیقات موجود نشان می‌دهد مصرف بیش از حد قهوه از عوامل خطر بروز این آریتمی، تشدید و افزایش تعداد آن است، البته هنوز ارتباط مصرف متوسط و کمتر قهوه به اثبات نرسیده است.

ارتباط قهوه و چربی خون و فشارخون بالا

وی با بیان اینکه هنوز ارتباط بین مصرف قهوه و فشارخون نامشخص است، می‌افزاید: مصرف قهوه باعث افزایش کوتاه‌مدت فشارخون می‌شود اما در مورد ابتلای طولانی مدت به فشارخون مطالعات نتایج متناقضی را گزارش کرده‌اند.

این متخصص در رابطه با ارتباط مصرف قهوه و چربی خون بالا، تصریح می‌کند: روش تهیه قهوه اصلی‌ترین عامل مورد توجه با سطح کلسترول است که در آزمایش‌ها با استفاده از قهوه فیلتر شده عملاً هیچ تاثیری بر کلسترول سرم نشان نداده، در حالی که مصرف قهوه بدون فیلتر می‌تواند سطح کلسترول سرم را افزایش دهد.

مصرف قهوه و سکته مغزی

متخصص قلب و عروق در رابطه با ارتباط مصرف قهوه و سکته مغزی، خاطرنشان می‌کند: اکثر مطالعاتی که ارتباط بین مصرف قهوه و سکته مغزی را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه سه فنجان در روز با کاهش خطر سکته همراه است، اگر چه برخی نتایج متناقضی را نشان داده‌اند. در مقایسه با مصرف نکردن قهوه، مصرف دو فنجان قهوه در روز با کاهش ۱۴ درصدی و سه فنجان در روز با کاهش ۱۷ درصدی خطر سکته مغزی همراه بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان