//
کدخبر: ۳۲۶۵۶۴ //

آشنایی با ۷ خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون

اگر همین الان از شما بخواهیم اسم یک روغن گیاهی را بگویید، اولین گزینه‌ای که به ذهنتان میرسد، کدام روغن است؟ روغن زیتون یکی از محبوب‌ترین روغن‌های دنیاست که از حدود 7700 سال پیش برای مصارف خوراکی و درمانی استفاده می‌شود.

آشنایی با 7  خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون
به گزارش فرتاک نیوز،

روغن زیتون بهترین روغن موجود در بازار است، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و مهم‌ترین خواص درمانی آن عبارتند از:

۱. مفید برای سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم مدیترانه ای است. به نظر می‌رسد افرادی که این رژیم را مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که رژیم‌های دیگر را دنبال می‌کنند، امید به زندگی بالاتری دارند، از جمله احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی کمتر است.

۲. سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که توسط گروهی از عوامل خطرزا افزایش می‌یابد و باعث افزایش خطر بیماری از جمله چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا می‌شود. طبق نتایج بدست آمده روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی‌های سندرم متابولیک، مانند التهاب، قند خون، تری گلیسیریدها (چربی‌های موجود در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا "بد" را بهبود بخشد. کلسترول در مقابل، به نظر می‌رسد سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" را افزایش می‌دهد.

۳. درمان افسردگی با روغن زیتون

مطالعات نشان داد که ترکیبات موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و می‌تواند برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.

۴. کاهش خطر سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان کمک کند، اما همه یافته‌ها این موضوع را تأیید نمی‌کند، روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

۵. پیشگیری از آلزایمر

برخی دانشمندان پیشنهاد کردند که مصرف روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگ‌های خونی در مغز باشد. مصرف روغن زیتون فوق العاده غنی از اولوکانتانال می‌تواند به کندی یا متوقف شدن پیشرفت آلزایمر کمک کند.

۶. مفید برای کبد

بررسی‌ها نشان داد که مولکول‌های موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبد کمک کند. MUFA های روغن که عمدتاً اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنولیک آن به نظر می‌رسد به جلوگیری از التهاب، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود کمک می‌کند.

۷. تقویت ایمنی روده

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون انواع IBD هستند. فنل موجود در روغن زیتون با تغییر میکروب‌های موجود در روده ممکن است به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۵۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان