//
کدخبر: ۳۲۶۳۷۵ //

تاثیر دوش آب سرد بر سلامت انسان

جالب است بدانید طبق تحقیقات پژوهشگران، افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند کمتر از کسانی که با آب گرم حمام می‌کنند، بیمار می‌شوند.

تاثیر دوش آب سرد بر سلامت انسان
به گزارش فرتاک نیوز،

دوش آب سرد صبحگاهی روشی ناخوشایند برای شروع روز است. بااین‌حال، بسیاری وسوسه شده‌اند که این عادت را بپذیرند زیرا پذیرفته‌اند غوطه‌ور شدن در آب سرد دارای مزایای سلامتی بسیاری است، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی.

در اواسط قرن ۱۹، مردم در اروپای دوره ویکتوریا متوجه شدند که دوش چه وسیله کاربردی برای استحمام است. از آن به بعد دوش به یک ابزار بسیار دلپذیر تبدیل ‌شد که حمام کردن را راحت‌تر و سریع‌تر کرد.

اما لذت حمام کردن با آب گرم، عادت دوش آب سرد را از بین نبرد. در حال حاضر این روش در بین بسیاری از افراد رایج است، مثلاً جک دروسی گفته است که روز خود را با چند دقیقه نشستن در وان آب یخ شروع می‌کند.

شواهد علمی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ در هلند نشان داد افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند کمتر از کسانی که با آب گرم حمام می‌کنند، بیمار می‌شوند.

در این پژوهش یک گروه بیش از ۳۰۰۰ نفره به چهار گروه تقسیم شدند. از یک گروه خواسته شد که هر روز دوش آب گرم بگیرند. به گروه‌های دیگر گفته شد استحمام روزانه را با ۳۰ ثانیه آب سرد و با ۶۰ ثانیه آب سرد و با ۹۰ ثانیه آب سرد به پایان برسانند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد این روش را به مدت یک ماه رعایت کنند. جدا از اینکه نتیجه پژوهش چه چیزی را نشان داد، ۶۴٪ آن‌هایی که با آب سرد دوش گرفتند بعد از آزمایش همچنان به این شیوه ادامه دادند، زیرا آن را بسیار دوست داشتند.

پس از یک دوره پیگیری سه‌ماهه، محققان دریافتند گروه‌هایی که حمام سرد داشتند، کمتر از افراد دیگر مرخصی استعلاجی گرفتند. جالب است که مدت‌زمان بودن زیر جریان آب سرد تأثیر چندانی در نتیجه نداشت.

دلیل اینکه چرا آب سرد ممکن است مانع از بیمار شدن افراد شود مشخص نیست، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مطالعه‌ای در جمهوری چک نشان داد که وقتی «جوانان ورزشکار» سه بار در هفته به مدت شش هفته در آب سرد غوطه‌ور می‌شدند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها قوی‌تر شد. بااین‌حال، برای تأیید این یافته‌ها، مطالعات بیشتری نیاز است.

به نظر می‌رسد آب سرد سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند. این بخش از سیستم عصبی «مبارزه یا فرار» و واکنش‌های فیزیولوژیک خودکار به رویدادی که خطرناک، استرس‌زا یا ترسناک تلقی می‌شود را کنترل می‌کند.

همچنین نشان داده‌ شده است که غوطه‌ور شدن در آب سرد گردش خون را بهبود می‌بخشد. هنگام قرار گرفتن در معرض آب سرد، جریان خون در پوست کاهش می‌یابد. هنگامی‌که آب سرد متوقف می‌شود، بدن باید خود را گرم کند، بنابراین افزایش جریان خون در سطح پوست وجود دارد. برخی از دانشمندان تصور می‌کنند که این می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد.

شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد دوش آب سرد می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. مطالعه‌ای نشان داد که غوطه‌ور شدن آب سرد در دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد، متابولیسم را تا ۳۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

گذشته از فواید جسمانی، دوش آب سرد می‌تواند مزایای سلامت روانی نیز داشته باشد. این عقیده وجود دارد که غوطه‌ور شدن در آب سرد باعث افزایش هوشیاری ذهنی به دلیل تحریک واکنش جنگ یا گریز می‌شود. در افراد مسن، آب سرد روی صورت و گردن اعمال عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

تا اینجا شواهد قابل‌توجهی به شما نشان دادیم که غوطه‌وری در آب سرد یا دوش آب سرد برای سلامتی مفید است اگرچه دلایل علمی آن هنوز کمی نامشخص است؛ بنابراین اگر به بیماری قلبی همچون نامنظمی ضربان قلب مبتلا نیستید، بار بعدی که دوش می‌گیرید برای چند ثانیه شیر آب گرم را ببندید و یک‌بار هم شده این روش هیجان‌انگیز را امتحان کنید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۳۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان