//
کدخبر: ۳۲۴۱۱۴ //

کدام ورزش‌ها قد کودکان را بلند می‌کند؟

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تصور تاثیر برخی رشته های ورزشی در افزایش قد کودکان را اشتباه خواند.

کدام ورزش‌ها قد کودکان را بلند می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

محمود روشنی در گفت و گویی، با تاکید براینکه اختصاصا هیچ ورزشی باعث افزایش یا کوتاهی قد کودکان نمی شود، اظهار کرد: در هرکدام از استخوان های طولی بدن مانند استخوان ران، ساق پا و ساعد دست صفحاتی وجود دارد که به آنها صفحات رشد گفته می شود و هورمون های رشد در داخل این صفحات قرار دارند.

وی ادامه داد: ترشح هورمون های رشد در داخل این صفحات به افزایش قد کودکان کمک می کند که لازمه ترشح این هورمون نیز داشتن تحرک و ورزش و فعالیت های بدنی، خواب کافی، تغذیه مناسب و آرامش است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه هیچکدام از رشته های ورزشی به تنهایی نمی توانند به صورت قابل توجهی در کاهش یا افزایش قد کودکان نقش مهمی ایفا کنند، اضافه کرد: این تصور شایع در میان برخی از والدین که رشته هایی مانند والیبال و بسکتبال را کمک کننده به افزایش قد کودکانشان می دادند، تصوری اشتباه است، چراکه این رشته ها فقط باعث کشش در عضلات آنها می شود و تاثیری در افزایش قدشان نخواهد داشت.

روشنی افزود: برخی از رشته هایی که انجام آنها همراه با جهش برخلاف جاذبه زمین است، تنها باعث خروج عضلات از حالت انقباض 100 درصدی می شوند و تاثیر چندانی بر افزایش قد کودک ندارند و اگر هم تاثیری داشته باشند بسیار جزیی و ناچیز خواهد بود.

وی ادامه داد: شاید آن چیزی که والدین را به اشتباه می اندازد که این رشته ها افزایش قد کودکشان را بدنبال دارد، بلندی قد بازیکنانی است که در این رشته ها فعالیت می کنند که در این رابطه هم باید گفت این بازیکنان را اصولا زمانی که در سنین نوجوانی بوده اند در طرح های استعدادیابی ورزشی به خاطر قد بلندشان انتخاب کرده اند، یعنی از قبل زمینه رشد قد خوبی داشته اند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی تاکید کرد: اگر والدین می خواهند به افزایش قد کودکانشان کمک کنند می تواند میله بارفیکس را در خانه نصب کنند و کودکانشان شب ها به شکل پاندول از آن آویزان شوند.

وی با تاکید براینکه نباید از تاثیر تغذیه و خواب مناسب در افزایش قد کودکان غافل شد، گفت: ساعت 22 شب تا 2 بامداد بهترین زمان برای ترشح هورمون های رشد در بدن است که کودکان زیر 14 سال سن در این زمان باید در خواب باشند.

روشنی در خاتمه یادآورشد: شب بیدار مانی بلوغ زودرس کودکان را بدنبال دارد و بلوغ زودرس هم یکی از سرکوب کننده های رشد در آنها است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۴۱۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان