//
کدخبر: ۳۱۸۴۱۳ //

۸۵ درصد «کرونایی‌ها» نیاز به بستری ندارند

رئیس انجمن فیزیوتراپی گفت:۸۵ درصد بیماران کرونایی نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند و می‌توانند با کمک فیزیوتراپیست در محیط سربسته منزل فعالیت‌های فیزیکی و تنفسی را انجام دهند؛ زیرا عامل اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا مشکلات تنفسی است.

85 درصد «کرونایی‌ها» نیاز به بستری ندارند
به گزارش فرتاک نیوز،

 احمد موذن زاده، رئیس انجمن فیزیوتراپی در نشست خبری روز فیزیوتراپی بیان داشت: فقر حرکتی به دنبال قرنطینه خانگی، تغذیه نامناسب، چاقی مفرط و کاهش فعالیت بدنی و ورزشی از دوران همه گیری ویروس کرونا تاکنون روز به افزایش است و این بیماری می‌تواند منجر به ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان در آینده شود. 

وی اظهار داشت: نقش فیزیوتراپی در محیط کار و زندگی برای پیشگیری از بیماری‌ها از جمله فقر حرکتی در دوران همه گیری کرونا بسیار اهمیت دارد. انجمن فیزیوتراپی ایران در مدت یکسال و نیم‌کلیپ ها و ویدئوهای آموزشی در فضای مجازی تهیه کرد تا افراد مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان در قرنطینه خانگی فعالیت های بدنی و فیزیکی را انجام دهند. 

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه کاهش رفت و آمدهای اجتماعی و ورزشی برای اعضای خانواده مشکلاتی حرکتی را به وجود آورده است، گفت: ضعف عضلات، چاقی مفرط و پوکی استخوان از عوارض مشکلات حرکتی است که در صورت تداوم آن و انجام ندادن فعالیت فیزیکی خطراتی را برای سلامت ایجاد خواهد کرد. 

موذن زاده تصریح کرد: همچنین کرونا در مبتلایان عوارض تنفسی ایجاد کرده و بیماران دچار ناتوانی فیزیکی خواهند شد که در اینجا فیزیوتراپی نقش مهمی در پیشگیری و درمان‌ این ناتوانی دارد. در بخش های بستری و سرپایی همکاران فیزیوتراپیست در کنار کادر درمان در مراکز درمانی مشغول کار هستند و تاکنون ۴۰۰ نفر از این همکاران به کرونا مبتلا شده و هفت نفر نیز شهید مدافع سلامت شده اند. 

به گفته وی، از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۴۰ درصد بار مراجعات مردم به مراکز فیزیوتراپی کاهش یافت و این انجمن تلاش کرده برای درمان بیماران در سنین بالاتر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای برنامه‌های ورزشی را تهیه و به آنها آموزش دهد. 

موذن زاده با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمام مراکز فیزیوتراپی ضروری است، افزود: تمام ملزومات بهداشتی با اینکه هزینه زیادی را برای مراکز ایجاد کرده برای حفظ سلامتی مراجعه کنندگان تهیه شده همچنین با اینکه اکثریت فیزیوتراپیست ها واکسن دوز اول و دوم را تزریق کرده اند؛ همچنان  اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می کنند. 
افزایش سطح ارائه بسته‌های خدمات به بیمه نیروهای مسلح 

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد بیماران کرونایی نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند و می‌توانند با کمک فیزیوتراپیست در محیط سربسته منزل فعالیت های فیزیکی و تنفسی را انجام دهند؛ زیرا عامل اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا مشکلات تنفسی است. 

این فیزیوتراپیست به همکاری انجمن فیزیوتراپی ایران با بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح (ساخد) اشاره کرد و گفت: سطح ارایه بسته های خدمات فیزیوتراپی با نیروهای مسلح افزایش یافته و آماده همکاری با سایر سازمان‌های بیمه ای نیز هستیم، اما بیمه های تکمیلی از مصوبات شورای عالی بیمه تبعیت نکرده و همکاران ما را مجبور به عقد قرارداد با تعرفه کمتر از مصوبات این شورا می‌کنند که امیدواریم به این موضوع مسئولان نظام سلامت رسیدگی کنند. 

موذن زاده با اشاره به ارتقای رشته فیزیوتراپی بر اساس استانداردهای جهانی در کشور، اظهار داشت: متاسفانه مقطع دکتری حرفه ای فیزیوتراپی در ساختار وزارت بهداشت جایگاه مناسبی ندارد و امیدواریم در دولت آینده توجه بیشتری به این موضوع شده و سیاست گذاری در این زمینه بهتر شود.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای امارات، پاکستان، قطر، عر بستان و لبنان این مقطع را اجرا کرده اند  و این بحث جایگاه و مرجعیت علمی ایران را در منطقه تهدید می کند باید زمینه و بسترهای لازم برای اجرایی شده دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور فراهم شود. 

وی افزود: باید در بازه زمانی محدود سطح علمی هشت هزار فیزیوتراپیست را در مقطع دکترای حرفه ای ارتقا دهیم تا بتوانیم در بعد آموزشی در سطح منطقه مرجع شود و حرف اول را بزنیم. 
 

علیرضا شهاب فیزیوتراپیست و عضو هیات پزشکی فدراسیون فوتبال نیز در این نشست گفت: فقر حرکتی در زندگی روزمره منجر به ناهنجاری‌هایی می شود که سطح کیفیت زندگی را کاهش می دهد و هزینه های اقتصادی را متحمل سیستم درمان خواهد کرد. 

وی افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران برای ایجاد جامعه‌ای شاداب وارد عمل شده و در دوران کرونایی آموزشهای همگانی و عمومی را در فضای مجاز گسترش داده است. 

شهاب با بیان اینکه حفظ سلامت ورزشکاران به عنوان سرمایه های کشور در دوران کرونایی امری مهم است، افزود: با توجه به شرایط موجود و کاهش طول دوره تمرینات، آسیب های زیادی به ورزشکاران وارد شد اما همکاران فیزیوتراپیست تلاش کردند برای رسیدن به اهداف قهرمانی حداقل ابتلا به کرونا را در این قشر داشته باشیم. 

این فیزیوتراپیست همچنین به فعالیت افراد غیرحرفه‌ای در امر فیزیوتراپی که در فضای مجازی تبلیغات زیادی می‌شود، اشاره کرد و ادامه داد: شمار این افراد غیرحرفه ای زیاد است و انواع و اقسام تمرینات توسط آنها به مردم ارائه و باعث ایجاد بیماری می‌شود. افراد برای مشکلات بازتوانی و توانبخشی باید از فیزیوتراپیست که کارت انجمن فیزیورتاپی یا سازمان نظام پزشکی را دارد، کمک بگیرند. 

به گفته وی، در کشورهای پیشرفته فیزیوتراپی جایگاه ویژه ای داشته و به نوعی علم سلامت حرکت است و همواره قبل از اینکه مشکلات حرکتی منجر به بروز درد شوند فیزیوتراپیست ها وارد عمل می شوند و دانش فیزیوتراپی جایگاه ویزه ای دارد. 

پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این نشست گفت: انجمن فیزیوتراپی ایران از دو سال قبل آموزش‌های خوبی را برای ایجاد حرکت به کودکان و نوجوانان در منزل شروع کرده و کلیپ ها و ویدئوهای آموزشی را در فضای مجازی تهیه کرده است. 

وی گفت: تمرینات تنفسی در بیماران مبتلا به کرونا بسیار ضروری بوده و در فضای مجازی به آنها آموزش داده می شود، خوشبختانه بعد از انتشار کلیپ های آموزشی مردم  آنها را در شبکه های مختلف اجتماعی بازنشر می کنند که بازتاب خوبی داشته است. 

پارسانژاد با اشاره به اینکه مطالبات اصلی فیزیوتراپیست‌ها تاکنون محقق نشده است، تصریح کرد: ایجاد مقطع دکتری حرفه ای از مهمترین مطالبات فیزیوتراپیست هاست که هنوز محقق نشده و لازم است این قشر پر تلاش به سطح جهانی و بین المللی برسند. 

وی ادامه داد: فیزیوتراپیست زمان طولانی و چهره به چهره با بیمار را می گذرانند و با وجود نقش و وظیفه مهم و اساسی آنها در درمان بیماری‌ها، در رسانه ها به مطالبات آنها کمتر پرداخته شده است که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرند. 

فیزیوتراپیست مجید میرزا حیدری مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت : از آنجایی که جامعه به سمت سالمند شدن می‌رود لازم است نظام‌سلامت نگاه ویژه ای به رشته فیزیوتراپی داشته باشد تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم 

در ادامه  رحمان اهوازیان دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان یک انجمن پیشرو در بحث ارتقا علمی همکاران اقدامات خوبی را طی یکسال گدشته انجام داده است 

وی گفت : انجمن فیزیوتراپی جز قدیمی ترین انجمن های علمی در کشور است که حدود ۶۰ سال سابقه دارد و در سال گذشته توانستیم بیش از ۳۸۰ برنامه را برگزار کنیم که یکی از موضوعات این برنامه ها ،بحث آموزش عمومی شهروندان بود که در یکسال گذشته با توجه به بیماری کرونا ایجاد شده بود کمک شایانی به کم شدن بار درمان بر روی شهروندان عزیزمان شد. 

وی ادامه داد در بحث بیماری کرونا در گیری شایع بحث تنفسی و ضعف حرکتی و دردهایی است که برای بیماران بعداز درگیری با این بیماری ایجاد میشود از این رو انجمن فیزیوتراپی تلاش کرده با فیلم های آموزشی و بروشورهای آموزشی و حضور در مراکز بیمارستانی این آموزش ها را به شهروندان بدهد تا کمکی به ارتقا سلامت خانواده ها شود و امیدواریم این روال همچنان ادامه داشته باشد تا قدم های مثبتی در ارتقا سلامت کشور برداریم.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۸۴۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان