//
کدخبر: ۳۱۸۳۳۵ //

نکاتی درباره علائم کرونا در کودکان

یک فوق تخصص عفونی کودکان گفت: درباره مرگ و میر کودکان مبتلا به کرونای دلتا بیان کرد: نباید اضطراب داشت و موضوع را بزرگ کرد زیرا در شرایط اپیدمی هر اتفاقی ممکن است بیفتد؛ کودکانی که دچار مرگ و میر می شوند، بیماری و مشکل زمینه ای دارند و اینگونه نیست که کودکی بدون علامت و با حال خوب دچار مرگ شده باشد.

نکاتی درباره علائم کرونا در کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر"علی حسینی نسب" در گفت و گویی درباره اینکه قبلا گفته می شد کودکان کمتر به کرونا مبتلا می شوند، اظهار کرد: اینگونه نیست که کودک به ویروس مبتلا نمی شود، در واقع کودکان علائم بالینی کمتری نسبت به دیگران نشان می دهند که شاید به دلیل تداخل سیستم ایمنی بدن است و یا در بزرگترها به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای، ابتلا به ویروس بروز بیشتری دارد.

وی افزود: این اظهارنظر که ویروس دلتا و جهش های دیگر کرونا بیشتر بچه ها را درگیر می کند، درست نیست اما به نظر می رسد شدت علائم در کرونای دلتا بیش از سویه های قبلی است.

حسینی نسب درباره علائم کرونای دلتا در کودکان بیان کرد: نشانه اختصاصی که بگوییم نشانه دلتاست، وجود ندارد اما با توجه به اپیدمی، همه جوانب را در نظر می گیریم و زمانی که کودکی مراجعه می کند، بررسی می کنیم که آیا پدر و مادرش مبتلا شده یا کودک دچار تب بالا، اسهال، بی حالی، بی اشتهایی و ... است؟

وی تصریح کرد: بیشتر علائم طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت در کودکان در اکثر موارد بهبود پیدا می کند. ضمن اینکه می توان گفت علائمی که در موج پنجم کرونا در کودکان می بینیم، تب های بالاتری نسبت به موج های قبلی است.

این فوق تخصص عفونی کودکان گفت: در صورتی که کودکی آبریزش بینی و علائم دارد احتمال کرونا خیلی زیاد است و باید احتیاط و قرنطینه را ۱۰ تا ۱۴ روز رعایت کرد و اگر علائم بیماری بعد از سه روز ادامه یابد و علامت جدید مانند سرفه و تنگی نفس، احساس ضعف و بیحالی، استفراغ و گیجی اضافه شود، باید به پزشک مراجعه کند و در غیر این صورت علامت درمانی کافی است.

درگیری ریه و تنگی نفس در کودکان کمتر است

وی درباره تفاوت علائم کودکان و بزرگسالان اظهار کرد: در کودکان درگیری ریه و تنگی نفس کمتر است و برای همین برای کودکان کار تشخیصی، سی تی اسکن ریه نیست و اگر از نظر اپیدمیولوژی و شرح حال تماس موردی وجود داشته باشد، در صورتی که والدین اصرار داشته باشند، تست می گیریم چراکه وجود فرد بزرگسال مبتلا به کرونا، برای ما سرنخ است زیرا اکنون مهدکودک ها و مدارس تعطیل است، مگر در موردی که پدر و مادر بی علامت یا جزو کادر درمان باشند و به نوع شدید بیماری درگیر نشده و تنها ناقل باشند. لذا اگر بچه ای مشکوک باشد و علامت بالینی ببینیم، به خانواده توجه می کنیم.

حسینی نسب با اشاره به اینکه گرفتن تست حلقی از کودکان برای اثبات کرونا سخت است و در موج های قبلی، از کودکان خانواده هایی که داوطلب بودند تست گرفتیم، ۵۰ درصد مثبت بود.

نگران انتقال ویروس از طریق بچه ها در مدارس هستیم

وی تاکید کرد: اینگونه نیست بگوییم کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند، می شوند اما علامت ندارند و یکی از نگرانی ها درباره فعالیت مدارس، انتقال ویروس از طریق بچه ها به دیگران، مربیان و بزرگترهاست.

این فوق تخصص عفونی کودکان گفت: اکنون تحقیقات و تجربیات همکاران در دنیا این است کودکان خیلی عامل خطری برای بزرگترها نیستند شاید علت این است خیلی ارتباطی با آنها نداشتند زیرا اکثر عفونت های ویروسی از طریق بچه های منتقل می شود و بازگشایی مدارس می تواند زنگ خطر باشد و امیدواریم واکسن در بچه ها در آینده مورد تائید قرار بگیرد که در این صورت از انتقال بیشتر ویروس جلوگیری می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیر مکمل ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: تنها چیزی که روی آن مانور داده می شود این است که کمبود ویتامین دی موجب شدت بیشتر بیماری می شود و علائم بالینی بیشتری نشان می دهد و در مورد ویتامین های دیگر و ریزمغذی های دیگر مورد ثابت شده ای وجود ندارد.

حسینی نسب درباره بروز تب و تشنج بیان کرد: اینگونه نیست که هر کس تب کرد دچار تشنج شود، سابقه خانوادگی، بیماری و ... موجب تشنج می شود و عمدتا عدد بالای ۳۸ درجه، تب است که نشان دهنده موضوع و بیانگر بیماری جدی عفونی یا حتی غیرعفونی می باشد.

وی تصریح کرد: در این شرایط بدن طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت عفونت را کنترل می کند زیرا سیستم ایمنی داریم و نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت آنتی بیوتیک نیست و اگر حال عمومی کودک خوب باشد، معمولا تا سه روز صبر می کنیم تا تب قطع شود مگر علائمی مثل اسفراغ، اسهال، تپش قلب، بیحالی و ... داشته باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

این فوق تخصص عفونی کودکان بیان کرد: وقتی تب با پاشویه و تب بر کنترل می شود و کودک سرگرم بازی است، نباید عجله برای مراجعه به پزشک داشته باشیم و برای پاشویه، استفاده از آب ولرم کفایت می کند و نیاز به ختمی، الکل و ... نیست. ضمن اینکه شستن کودکی که تب دارد، زیر آب سرد درست نیست و کودک دچار لرز می شود.

وی درباره مرگ و میر کودکان مبتلا به کرونای دلتا بیان کرد: نباید اضطراب داشت و موضوع را بزرگ کرد زیرا در شرایط اپیدمی هر اتفاقی ممکن است بیفتد؛ کودکانی که دچار مرگ و میر می شوند، بیماری و مشکل زمینه ای دارند و اینگونه نیست که کودکی بدون علامت و با حال خوب دچار مرگ شده باشد.

حسینی نسب تصریح کرد: باید در جهت امیدواری مردم صحبت کنیم و نباید اضطراب و استرس در دیگران ایجاد کرد. البته باید حساس بود و مراقبت داشت اما باید به هم کمک کنیم.

بهتر است کودکان از منزل خارج نشوند

وی درباره استفاده از ماسک در کودکان تصریح کرد: ماسک معمولی موجب کمبود اکسیژن نمی شود و فواید آن بیش از مضراتش است اما برای بچه هایی که نمی توانند مراقبت کنند، توصیه به استفاده از ماسک نداریم و می گوییم یا شیلد بزنند و یا صورت را با پارچه بپوشند. اما بهترین کار این است کودکان در منزل باشند و در جایی که جمعیت هست، حضور نیابند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۸۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان