//
کدخبر: ۳۱۵۲۵۱ //

علائم مزمن کرونا در زنان شایع‌تر است

پزشکان انگلیسی می‌گویند: مطالعه‌ای جدید نشان داده است حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ تا ۱۲ هفته یا بیشتر علائم مزمن بیماری را دارند.

علائم مزمن کرونا در زنان شایع‌تر است
به گزارش فرتاک نیوز،

در همین حال یک متخصص انگلیسی هشدار داده است که اقلیت کوچکی از مبتلایان شاید تا سال‌ها با مشکلات سلامتی مرتبط با این بیماری دست‌به‌گریبان باشند.  

به گفته متخصصان امپریال کالج لندن، علائم مزمن کووید ۱۹ در زنان شایع‌تر است و این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود.

در بخشی از مطالعه "ری‌اکت‌ـ‌۲" امپریال کالج، از ۵۰۸ هزار و ۷۰۷ نفر در انگلیس سوال شد که آیا در دوره همه‌گیری به کوویدـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند. داوطلبان همچنین به سوال‌هایی در مورد طول مدت ۲۹ علامت متفاوت مرتبط با ابتلایشان به کووید پاسخ دادند.

نتایج نشان داد ۷۶ هزار و ۱۵۵ نفر در فاصله آغاز همه‌گیری تا فوریه ۲۰۲۱ به کووید علامت‌دار مبتلا شده بودند. از این تعداد، ۲۸ هزار و ۷۱۳ نفر یا ۳۷.۷ درصد، دست‌کم یکی از علائم را تا ۱۲ هفته یا بیشتر داشته است. وقتی به نسبت مجموع جمعیت انگیس سنجیده شود، این رقم دو میلیون نفر برآورد می‌شود. تعداد ۱۱ هزار و ۲۴۱ نفر از شرکت‌کنندگان این پژوهش‌ یعنی ۱۴.۸ درصد در این بازه زمانی دست‌کم سه علامت داشته‌اند.

برخی از این علائم عبارت از خستگی، بدن‌درد، بی‌رمقی، بدخوابی و درد قفسه سینه هستند.

هلن وارد، استاد سلامت عمومی در امپریال کالج که در نظارت بر این پژوهش مشارکت داشته است، گفت: نمی‌دانیم علائم تا چه مدت ممکن است ادامه داشته باشد زیرا قبلا در چنین وضعیتی نبوده‌ایم. هرچند برای برخی افراد به گمانم اقلیتی کوچک، احتمال دارد مزمن شود و تا سال‌ها بماند.

پروفسور پل الیوت، مدیر طرح ری‌اکت نیز گفت که احتمال می‌دهد برخی افراد عوارض بسیار بلندمدت داشته باشند. اما آنچه نمی‌دانیم این است که این افراد چه تعداد خواهند بود.

وی افزود: بی‌تردید افرادی هستند که عضوی از بدنشان درگیر شده و آسیب دیده است. عوارض این مشکل در آن‌ها ادامه خواهد داشت‌ مانند فیبروز ریه.

با وجود این، پروفسور الیوت گفت که حال بیشتر افراد در فاصله زمانی ۴ تا ۱۲ هفته بهتر می‌شود. ‌

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد چاقی، استعمال دخانیات یا سیگار برقی، بستری شدن یا نشدن در بیمارستان همگی در افزایش احتمال بروز علائم مزمن دخیل‌اند و این در حالی است که احتمال درگیری آسیایی‌ها با مشکلات مزمن بلندمدت کمتر است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، او در ادامه افزود: هنوز خیلی چیزها را باید بفهمیم تا عوارض بلندمدت کووید، آسیب‌شناسی شود و اینکه چرا پس از ابتلای اولیه، این همه آثار متفاوت روی بدن دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۲۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان