//
کدخبر: ۳۱۷۹۹۷ //

آشنایی با مهمترین علامت کرونا دلتا

یک فوق تخصص ریه، به افراد توصیه کرد مصرف ویتامین ها به ویژه «ث» و «د» را فراموش نکنند و متذکر شد: مصرف ویتامین به ویژه در کودکان نوعی پیشگیری از ابتلاست.

آشنایی با مهمترین علامت کرونا دلتا
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سعید سادات منصوری با اشاره تفاوت علائم کرونای جدید با ویروس اولیه آن، اظهار کرد: ویروس ها در انتقال از یک بدن به بدن دیگر مقداری ضعیف می شوند، اما جهش ویروس نوعی تغییر در ویروس اولیه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته، یک ویروس جدید با علائم جدید و متفاوت است، افزود: در جهش دلتا نیز شاهد تغییر در علائم بیماری هستیم؛ به گونه ای که این علائم با کرونای آلفا(ووهان) به ویژه در کودکان متفاوت است.

این فوق تخصص ریه کودکان، با اشاره به افزوده شدن برخی از علائم کرونا در جهش دلتا، تصریح کرد: در کرونای اولیه افراد دارای آبریزش بینی و گلودرد تشخیص غیر کرونایی دریافت می کردند، اما اکنون آبریزش بینی به یکی از علائم اصلی دلتا تبدیل شده و فرد دارای آبریزش حتما مبتلا به کروناست.

منصوری، از افزایش قدرت سرایت جهش دلتا نسبت به کرونای اولیه خبر داد و گفت: هر فرد مبتلا به ویروس ووهان معمولا دو تا پنج نفر را مبتلا می کرد، اما ویروس دلتا قدرت سرایت بین هشت تا ۱۲ نفر را دارد لذا اگر یک فرد خانواده مبتلا شود، احتمال درگیر شدن دیگر اعضای خانواده بسیار بالاست.

وی با اشاره به بالا رفتن شدت بیماری در جهش دلتا، یادآور شد: در کرونای اولیه آمار ابتلا در کودکان زیاد نبود، اما اکنون مشاهدات میدانی ما افزایش سرایت به کودکان را نشان می دهد؛ البته هرگونه ابتلا به کروناویروس منجر به بستری و فوت نمی شود و درصد کمی بستری می شوند و درصد کمتری فوت می کنند.

این فوق تخصص ریه کودکان، واکسیناسیون را مهمترین راه پیشگیری از کرونا دانست و عنوان کرد: ویروس برای تکثیر شدن باید وارد بدن انسان شود و لذا با واکسیناسیون مقاومت بدن بالا می رود و اجازه نمی دهیم که ویروس تکثیر شود و عملا خودمان جلوی سرایت ویروس را می گیرد. در واقع حتما باید بیش از ۷۰ درصد جامعه در مقابل کرونا واکسینه شده باشند تا سرایت نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن زدن به معنی مبتلا نشدن نیست، تصریح کرد: افرادی که واکسن دریافت می کنند هم مبتلا می شوند، اما معمولا فرم شدیدتر بیماری را نمی گیرند و مرگ و میر دیده نمی شود.

منصوری، با اشاره به لزوم واکسینه شدن افراد ۱۸ سال به بالا، ادامه داد: کودکان در کرونای دلتا علائم بیشتری را از خود نشان می دهند و معمولا با تب، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال و استفراغ مواجه هستند. البته در فصل تابستان هستیم و انتظار ویروس های تنفسی را نداریم لذا اولین تشخیص در مواجهه با گلودرد و آبریزش بینی کروناست.

این فوق تخصص ریه، با بیان اینکه کودکان در صورت مبتلا شدن به کرونا نسبت به سایر سنین بیشتر علائم گوارشی دارند، گفت: والدین در صوات مشاهده اسهال و استفراغ در کودکان حتما به پزشک مراجعه کنند؛ البته هر اسهال و استفراغی کرونا نیست، اما در صورت همراهی آن با تب و آبریزش بهتر است که زمان را از دست ندهید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

وی یادآور شد: همه افرادی که علائم کرونا را بروز می دهند بدحال نمی شوند و ۸۰ درصد نیاز به بستری ندارند و با مراقبت های ساده و بدون نیاز به داروی خاص در منزل بهبود پیدا می کنند، اما باید در منزل پروتکل های بهداشتی رعایت شود و در صورت مثبت شدن تست کرونای هر یک از اعضای خانواده اعم از کودک و بزرگسال حتما اصول قرنطینه را جدی بگیرد، یعنی اتاق فرد بیمار را جدا کنید و فقط یک فرد در ارتباط با بیمار باشد و حتما دست ها را مرتب بشویید. زدن ماسک و رعایت فاصله یک تا دو متری از فرد بیمار برای جلوگیری از تکثیر ویروس نیز الزامی است.

منصوری، به افراد توصیه کرد مصرف ویتامین ها به ویژه «ث» و «د» را فراموش نکنند و متذکر شد: مصرف ویتامین به ویژه در کودکان نوعی پیشگیری از ابتلاست؛ البته کمبود ویتامین «د» در کودکان دیده می شود و لذا مصرف این ویتامین با دوز مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

وی با بیان اینکه کودکان بدحال مبتلا به کرونا عمدتا دارای نقص ایمنی یا بیماری های زمینه ای هستند، خاطرنشان کرد: کودکان در صورت ابتلا به کرونا معمولا علائم ندارند و می توانند ناقل باشد لذا برای بزرگترها خطرناک هستند. در این شرایط کودکان نیز باید ماسک بزنند؛ البته کودکان زیر دو سال نیازی به ماسک ندارند.

این فوق تخصص ریه، از مردم خواست قبل از همگانی شدن واکسن کرونا مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرند و اضافه کرد: بر شست وشوی مرتب دست ها تاکید داریم؛ همچنین مشاهده علائمی همچون تب و آبریزش بینی و سرفه و گلودرد و مشکلات گوارشی در کنار هم حتما جدی گرفته شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۷۹۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان