//
کدخبر: ۳۰۸۲۱۷ //

این خوراکی ها خوشمزه ولی مضر برای استخوان

برای داشتن استخوان های سالم که از اهمیت بسیاری هم برخوردار است باید به برخی نکات مراقبتی استخوان ها توجه و خوردنی های مضر برای استخوان را نیز مصرف نکنید.

این خوراکی ها خوشمزه ولی مضر برای استخوان
به گزارش فرتاک نیوز،

سلامت استخوان ها اهمیت زیادی دارد زیرا استخوان ها اسکلت بدن را تشکیل و به ما امکان حرکت می دهند، همچنین از اندام های بدن محافظت و سلولهای قرمز و سفید خون را تولید می کنند. یک انسان بالغ 206 استخوان دارد که از کلسیم، فسفر، سدیم، کلاژن و سایر مواد معدنی تشکیل شده است. متأسفانه، مشکلات استخوانی تا حدودی به یک اپیدمی تبدیل شده و تشخیص آن دشوار است مگر اینکه از آن مطلع باشید.

بسیاری از ما از فواید استخوان سازی مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین د اطلاع داریم که برای جذب بهتر این دو مورد مهم باید مصرف برخی غذاها را به منظور پشتیبانی بهتر از سلامت استخوان محدود کرد.

نمک :

جالب است بدانید که با مصرف نمک، سطح کلسیم بدن کاهش می یابد بنابراین، اگرچه در رژیم غذایی خود به نمک نیاز دارید اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید یا به کل آن را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، بلکه باید در حد مجاز روزانه از آن بهره ببرید و میزان سدیم موجود در غذاهایی که می خورید را بررسی کنید (به عنوان مثال چیپس ها معمولاً سطح بالایی نمک دارند).

شیر و غلات :

به نظر غیر عادی می رسد، زیرا شیر و سبوس گندم به عنوان سالم ترین محصولاتی که می توانید مصرف کنید شناخته می شود اما مسئله این است با مصرف سبوس و شیر با هم، بدن کلسیم کمتری جذب می کند. این مسئله بیشتر به دلیل مقدار (یعنی غلظت) سبوس است تا خود سبوس پس غذاهای دیگری که حاوی مقداری سبوس هستند (به عنوان مثال نان) مشکلی ایجاد نمی کنند.

نوشیدنی های گاز دار :

بسیاری از نوشابه ها حاوی مقادیر زیادی کافئین و فسفر هستند و بنابر گفته برخی از متخصصان این دو ماده در از بین رفتن استخوان نقش دارند. برخی دیگر نیز از دست دادن استخوان را نتیجه عدم انتخاب گزینه های سالم مانند شیر می دانند. به هر حال برای داشتن استخوان های سالم، مصرف نوشیدنی های گازدار را محدود و به جای آن گزینه سالم تری را انتخاب کنید.

داروهای خاص :

انواع خاصی از داروها به ویژه داروهای مزمن می توانند بر روی استخوان های تأثیر منفی بگذارند. برخی از اینها داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها هستند و عوارض جانبی دارند، پس مهم است که در رابطه با آن بدانید تا بتوانید با مصرف کلسیم آنها را خنثی کنید.

هویج ، سیب زمینی شیرین و جگر گاو :

در حالی که این غذاها مضر به نظر نمی رسند، اما هر سه با وجود ویتامین آ برای سلامت استخوان ها مضر هستند. اینها یک آنتی اکسیدان قوی اند و به مبارزه با التهاب کمک می کنند با این حال، این ویتامین فعالیت سلول هایی به نام استئوکلاست را افزایش می دهد. استئوکلاست ها مسئول شکستن استخوان هستند، بنابراین ویتامین A اضافی می تواند به کاهش تراکم استخوان کمک کند پس در مصرف منابع این ویتامین زیاده روی نکنید.

لوبیا و سبوس گندم :

این دو ماده غذایی به طور سنتی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل در ارتباط هستند، بنابراین چگونه می توانند در ضعف تراکم استخوان نقش داشته باشند؟ لوبیا و غلات کامل، از جمله سبوس گندم، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فیتات هستند که می توانند به کلسیم متصل شده و جذب را کند و یا نابود کنند.

اگرچه می توانند بر استخوان ها تأثیر منفی بگذارند، اما فواید دیگری دارند. بنابراین بهتر است در مصرف آن تجدیدنظر و سعی کنید حداقل دو ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای حاوی فیتات از غذاهای غنی از کلسیم و یا از مکمل کلسیم استفاده کنید تا بر استخوان ها تاثیر خوبی داشته باشد. خیساندن لوبیای خشک چند ساعت در آب می تواند به از بین بردن برخی از فیتات ها کمک کند.

کافئین :

مصرف قهوه یک روش کاملاً محبوب برای غلبه بر تنبلی است در حالیکه مطالعات نشان می دهد کافئین در کاهش تراکم استخوان در زنان پس از یائسگی نقش دارد. این ماده کلسیم استخوان ها را دفع کرده و آنها را ضعیف و بدون قدرت می کند. همچنین 6 میلی گرم کلسیم با مصرف فقط 100 میلی گرم کافئین از بین می رود.

مطالعه دیگری، نشان می دهد قند اضافه شده به نوشیدنی های کافئین دار، اثرات مضر بیشتری بر سلامت استخوان زنانی دارد که از مرحله یائسگی عبور می کنند. برای جلوگیری از پوکی استخوان از مصرف قهوه های کافئین دار و چای و شکلات همراه هم خود داری کنید.

گوشت قرمز :

مصرف پروتئین حیوانی معمولاً جزو مواردی است که باید در صورت پوکی استخوان از مصرف آن خودداری شود. در صورت ابتلا به پوکی استخوان مصرف گوشت قرمز باید به 2 بار در هفته و یا کمتر محدود شود.

براساس نتایج منتشر شده از مطالعات کاهش مصرف نوشابه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، غذاهای شیرین مانند دسرها و غلات تصفیه شده می تواند بر سلامت استخوان ها تأثیر مثبت داشته باشد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۸۲۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان