//
کدخبر: ۳۰۷۳۸۳ //

روزه برای دیابتی‌ها ضرر دارد؟

غفوری گفت: افراد دیابتی اگر قند خونشان در حالت ناشتا کمتر از ۱۴۰ و بعد از غذا کمتر از١٨٠ باشد می‌توانند روزه بگیرند.

روزه برای دیابتی‌ها ضرر دارد؟

محمدصادق غفوری، عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به شرایط روزه گرفتن افراد دیابتی اظهار کرد: بیماران مبتلا به دیابت، در صورتی که به فشار خون کنترل نشده، بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی قلبی، عوارض پیشرفته دیابت بر چشم، کلیه یا سیستم عصبی مبتلا نیستند و قندخون آنها هم در حد قابل قبولی یعنی در حالت ناشتا کمتر از١٤٠ و بعد از غذا کمتر از١٨٠ است، می‌توانند روزه بگیرند.

او افزود: اگر بیمار دیابتی در سه ماهه اخیر دچار افت قندخون یعنی قندخون کمتر از ٦٠ یا افزایش شدید قندخون منجر به کما و بستری شدن در بیمارستان نشده است و همچنین داروهای تاثیرگذار روی هوشیاری را هم مصرف نمی‌کند، در صورت صلاحدید پزشک خود و انجام اصلاحات لازم توسط پزشک در مورد دُز داروهای خوراکی ، اجازه روزه داری دارد.

غفوری بیان کرد: در صورت توانایی بیمار دیابتی جهت روزه داری، باید دز داروهای خوراکی یا انسولین را با توجه به شرایط بیمار تنظیم کرده و آموزش های لازم جهت آگاه شدن از علائم افت یا افزایش قند خون، کاهش فشارخون و نحوه برخورد با آنها، اندازه گیری قند خون در خانه با گلوکومتر (نام دستگاه اندازه گیری قند)، برنامه غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی در زمان روزه داری را به بیمار ارائه کند.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران تصریح کرد: هر بیمار دیابتی که روزه می‌گیرد، بهتر است گلوکومتر در اختیار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحر، قند خون خود را اندازه‌گیری کند.

او تاکید کرد: بهتر است مبتلایان به دیابت، افطار خود را با یک غذای ساده مشابه صبحانه آغاز کنند و شام را به فاصله یک تا دو ساعت بعد، صرف کنند. همچنین این بیماران قبل از خواب نیز می‌توانند غذای مختصری مانند عصرانه بخورند و سحری را هم حتما میل کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۳۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان