//
کدخبر: ۲۹۹۲۶۴ //

کاهش عوارض یک داروی ضد افسردگی با این ویتامین

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که داروی ضد افسردگی «سرترالین» کیفیت اسپرم و میزان تستسترون را مختل می‌کند و ویتامین E می‌تواند عوارض ناشی از این دارو را کاهش دهد.


کاهش عوارض یک داروی ضد افسردگی با این ویتامین

«سرترالین» یکی از داروهای ضد افسردگی است که در مورد عوارض جانبی آن بر سیستم تولیدمثل مانند ناتوانی جنسی، کاهش تمایلات جنسی و تاخیر در انزال، گزارش‌هایی وجود دارد.

با توجه به این‌که ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی ممکن است قادر به کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از سرترالین باشد، پژوهشگران اثرات حفاظتی این ویتامین را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش فرتاک نیوز،در انجام این مطالعه، فرشته مرشدی، حسن مروتی، جواد صادقی‌نژاد، محمد طاهری و حجت عنبرا؛ پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مشارکت داشتند.

برای انجام این آزمایش پژوهشگران ۴۰ موش نر را به صورت تصادفی به هشت گروه پنج‌تایی تقسیم کردند. گروه اول به عنوان گروه کنترل انتخاب شد، به موش‌های گروه دوم تا چهارم، سرترالین با دوزهای مختلف داده شد. گروه پنجم ویتامین E دریافت کردند و به موش‌های گروه ششم تا هشتم سرترالین به همراه ویتامین E داده شد.

بعد از ۴۲ روز تیمار، موش‌ها تشریح شدند و ویژگی‌های و آسیب‌های مختلف اسپرم و هورمون‌های جنسی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه مشخص شد که ویتامین E باعث بهبود پارامترهای کیفیت اسپرم، میزان تستسترون و پارامترهای اکسیدانی ناشی از سرترالین شده است. در این مطالعه سرترالین با دوز ۲۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن موش، باعث آسیب به اسپرم شد و دریافت ویتامین E توانست این آسیب را بهبود بخشد.

در این مطالعه مشاهده شد که سرترالین در موش‌ها، باعث افزایش تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی، کاهش تحرک، تعداد، زنده‌مانی و بلوغ اسپرم نسبت به گروه کنترل شد. همچنین تجویز ویتامین E به طور قابل ملاحظه‌ای میزان اسپرم‌های غیر طبیعی، تعداد، تحرک، زنده‌مانی و بلوغ اسپرم را بهتر کرد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که سرترالین کیفیت اسپرم و میزان تستسترون را احتمالا به دلیل استرس اکسیداتیو مختل می‌کند و ویتامین E به دلیل قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی عوارض ناشی از این داروی ضد افسردگی را کاهش می‌دهد.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی کیفیت اسپرم و پارامترهای سرمی در موش‌های مواجه شده با سرترالین و نقش محافظتی ویتامین E» در مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۲۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان