//
کدخبر: ۲۹۳۰۶۴ //

رابطه اضطراب با رفلاکس معده

یک متخصص داخلی در رابطه با ارتباط بین رفلاکس معده و اضطراب، گفت: رفلاکس بیماری مزمن دستگاه گوارش است که با پس زمینه اضطراب همراه است و این دو علائم یکدیگر را افزایش می‌دهند.

رابطه اضطراب با رفلاکس معده

مجید عبدالهیان در گفت وگو با خبرنگار در رابطه با علائم رفلاکس معده، اظهار کرد: این بیماری بسیار شایع بوده و از علائم آن می‌توان به سنگینی و سوزش سر دل و سوزش زیرجناغ اشاره کرد که حتی گاهی انقدر شدید است که با علامت بیماری‌های قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: تلخی و شورشدن دهان، سرفه‌های مزمن و عفونت‌های گوش داخلی از دیگر علائم آن است ولی عمده علائم رفلاکس، سنگینی سر دل، ترش کردن، سوزش و تهوع است.

به گزارش فرتاک نیوز،عبدالهیان با اشاره به اینکه حدود ۲۴ درصد از جمعیت بالغ ما درگیر این بیماری هستند، گفت: نکته مهم در این بیماری، شدت و ضعف آن است، برخی افراد این علائم را به صورت دائمی تجربه می‌کنند ولی برخی از افراد ماه‌هایی از سال درگیر رفلاکس معده می‌شوند.

این متخصص داخلی درباره رفلاکس در کودکان، عنوان کرد: بهتر است کودکان توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شوند، فاموتیدین برای اطفال ضرر ندارد ولی داروهایی مثل پنتوپرازول و شربت ضد اسید هم در دوز لازم برای کودکان بدون ضرر است.

وی با اشاره به تلخی دهان به عنوان علامت رفلاکس، گفت: رفلاکس بیماری مزمن دستگاه گوارش است که با پس زمینه اضطراب همراه است، وقتی شخص مضطرب می‌شود علائم تشدیدی رفلاکس دارد و از طرفی دیگر وقتی رفلاکس آن‌ها تشدید می‌شود، تشدید علائم اضطرابی را به همراه دارد، به‌عنوان مثال با افزایش علائم رفلاکس شخص دچار تپش قلب و بی‌قراری شده و این دو در کنار هم باعث تشدید علائم یکدیگر می‌شوند.

عبدالهیان با اشاره به رابطه تلخی دهان و رابطه آن با داروهای مصرفی، ادامه داد: قرص مترونیدازول که به‌عنوان داروی ضد معده استفاده می‌شود می‌تواند باعث تلخی دهان شود.

این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه رفلاکس بیماری خطرناکی نیست و می‌توان آن‌را کنترل کرد، گفت: این بیماری مزمن بوده و قابل ریشه کنی نیست، دوری از استرس برای این بیماران لازم است و کاهش وزن، کاهش استفاده از مواد غذایی ترش و کافئین و چای و عدم مصرف فست فودها برای بهبود علائم رفلاکس توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: کنترل این بیماری طولانی مدت و مداوم بوده و مصرف داروهای ضد اسید در مدت طولانی جای نگرانی ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان