//
کدخبر: ۲۸۸۶۶۶ //

خواص باورنکردنی آلبالو خشک؛ از کنترل قند خون تا درمان نقرس

آلبالو، میوه‌ای سرشار از مواد مغذی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است.

خواص باورنکردنی آلبالو خشک؛ از کنترل قند خون تا درمان نقرس

خواص آلبالو خشک شامل پیشگیری از سرطان، کاهش قندخون ناشتا، کنترل فشار خون می‌شود. آلبالو، در واقع همان میوه گیلاس است، اما مزه‌ای ترش دارد. این میوه برای اولین بار در اروپا دیده شد و در حال حاضر در سرتاسر دنیا وجود دارد.
به گزارش فرتاک نیوز؛ درخت آلبالو و گیلاس از نظر ظاهر شبیه هستند؛ اما برگ‌های آلبالو کمی کوچک‌تر، شکوفه‌های آن به رنگ سفید و میوه آن اسیدی‌تر است. فصل برداشت آلبالو کوتاه است و همین باعث شده تا با خشک کردن آلبالو از خواص آن در طول سال بهره ببریم که عبارتند از:

درمان سرماخوردگی

آلبالو خشک نیز مانند آلبالو تازه سرشار از ویتامین c است. این ویتامین تأثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. علاوه بر این وجود دو ماده آنتوسیانین و کرستین درآلبالو، نشانه‌های بیماری آسم را کاهش می‌دهند.

کنترل قند خون

آلبالو دارای کرتسین، نوعی آنتی‌اکسیدان، است که می‌تواند در کنترل سطح قند خون و انسولین بسیار مؤثر عمل کند؛ بنابراین بیماران دیابتی یا کسانی که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند می‌توانند از خواص آلبالو خشک یا تازه بهره‌مند شوند. همچنین آنتوسیانین موجود در این میوه می‌تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد.

کنترل فشار خون

سطح پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها در آلبالو خشک بالا است و این مواد قادر به پایین آوردن فشار خون هستند.

سم زدایی

آلبالو میوه‌ای ادرارآور است و مصرف آن می‌تواند به بدن در دفع سموم کمک کند؛ بنابراین خوردن آلبالو خشک برای کسانی که سنگ کلیه دارند می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌هایی که در آلبالو وجود دارند به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب کمک می‌کنند.

آلبالو خشک و لاغری

آلبالو خشک حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات مناسب برای کاهش وزن است. مصرف این میوه اشتها را کاهش می‌دهد و در نتیجه بدن چربی‌های اضافی را می‌سوزاند. همچنین آنتوسیانین‌هایی که پیش‌تر راجع به آن‌ها صحبت شد، سرعت این چربی سوزی را بالا می‌برند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

بخش زیادی از آلبالو را فیبر تشکیل می‌دهد؛ خوردن فیبر کمک زیادی به عملکرد روده و جلوگیری از یبوست و اسهال می‌کند. بر اساس مطالعات، وجود فیبر در رژیم غذایی افراد، اسید معده را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های معده نیز جلوگیری می‌کند. از خواص آلبالو خشک می‌توان به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش مثل التهاب روده، بواسیر، سندرم روده تحریک پذیر و … اشاره کرد.

سلامت چشم

آلبالو منبع ویتامین A است. مصرف این ویتامین همراه با آنتیاکسیدان‌هایی که همراه با آن وارد بدن می‌شوند سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و از ابتلاء به بیماری‌هایی مثل سندرم چشم خشک یا دژنراتیو ماکولا پیشگیری می‌کنند.

درمان نقرس

آلبالوخشک به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، به درمان نقرس بسیار کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو، به بدن در مقابله با استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل مهم ابتلاء به سرطان است، کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌توان با خوردن این میوه خوشمزه چه به صورت تازه و چه خشک شده، خطر ابتلاء به انواع سرطان را کاهش داد.

سلامت قلب

آلبالو دارای سطح بالایی از کرستین است؛ این ماده یکی از قوی‌ترین آنتیاکسیدان‌هاست که می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش چربی خون و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشد.

آلبالو میوه‌ای نفاخ به حساب می‌آید؛ بنابراین در مصرف آن به خصوص در دوران بارداری و شیردهی باید تعادل را رعایت کرد. همچنین در زمان شیردهی، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث دل‌درد نوزاد شود؛ معمولاً توصیه می‌شود بعد از خوردن آلبالو حتماً از عرق نعناع استفاده کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۶۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان