//
کدخبر: ۲۸۲۳۰۳ //

تخم مرغ،یک بمب فسقلی!

تقریبا همه مردم جهان با طعمِ این بمب فسقلی آشنا هستند، بمبی که غنی ترین منبع پروتئین در جهان محسوب می‌شود و تقریبا در برنامه غذایی تمام مردمِ جهان سهم دارد.

تخم مرغ،یک بمب فسقلی!

امروز (17 مهر) روز جهانی تخم مرغ است، خوراکی ای که به بمب پروتئین مشهور است و در میان انواع منابع پروتئین بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است.

فرزاد بابایی نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه به مناسبت همین روز در گفت و گو با خبرنگار از تخم مرغ به عنوان یکی از منابع غنی پروتئین یاد کرد وافزود: برای سنجش پروتئین شاخصی به نام ارزش بیولوژیکی وجود دارد که بیشترین عدد آن 100 است و تخم مرغ تنها خوراکی است که این عدد را از آن خود کرده، بعد از تخم مرغ، گوشت و شیر و در رده های پایین تر قرار دارند.

وی افزود: با توجه به حجم بالای پروتئین در این فرآورده عملا میتوان از آن به عنوان یک بمب پروتئین یاد کرد، چرا که هر عدد تخم مرغ حاوی شش گرم پروتئین می باشد.

به گزارش فرتاک نیوز،بابایی تصریح کرد: سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین "آلبومین" و زرده آن نیز حاوی دیگر انواع پروتئین است و توصیه می شود افراد برای تامین بخشی از پروتئین روزانه، یک عدد تخم مرغ در روز مصرف کنند.

وی در خصوص افزایش کلسترول خون به دنبال مصرف روزانه تخم مرغ، گفت: در گذشته صحبت هایی مطرح شد که مصرف روزانه تخم مرغ می تواند افزایش کلسترول خون را به دنبال داشته باشد که این امر در تحقیقات اخیر کاملا رد شده است و در حال حاضر شعار سازمان بهداشت جهانی هم برای این روز "یک روز، یک تخم مرغ" است.

وی یادآور شد: تخم مرغ در کنار پروتئین، منبع خوبی از روی و آهن هم هست و مصرف آن همراه با نان و سبزیجات می‌تواند یک غذای کامل باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه نحوه استفاده از تخم مرغ را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: بسیاری افراد تخم مرغ را بصورت نیمرو، املت و ... مصرف می کنند که این شیوه به دلیل استفاده از روغن توصیه نمی‌شود و بهترین شیوه استفاده از تخم مرغ بصورت "آب‌پز" است.

تا قبل از یکسالگی به کودکان "سفیده تخم مرغ" ندهید

نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه در خصوص مصرف تخم مرغ برای سنین مختلف هشدار داد و افزود: باید از دادن تخم مرغ کامل به کودکان زیریک سال خودداری کرد.

بابایی تصریح کرد: تغذیه کودکان تا شش ماهگی باید فقط با شیر مادر باشد و از شش ماهگی تا یک سالگی می‌توان از زده تخم مرغ پخته در کنار سایر مواد غذایی مانند فرنی، حریره بادام و ... برای تغذیه کودک استفاده کرد.

وی افزود: مصرف سفیده تخم مرغ برای کودکان زیریک سال می تواند موجب ایجاد آلرژی در آنها شود و توصیه می‌شود تخم مرغ کامل بعد از یک سالگی به تدریج به برنامه غذایی کودکان اضافه شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۳۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان