//
کدخبر: ۲۸۰۱۵۸ //

چگونگی گذر از پاییز و زمستان با وجود دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نسبت به رعایت بایدها و نباید های موثر بر گذر از فصل پاییز و زمستان پیش رو هشدار داد.

چگونگی گذر از پاییز و زمستان با وجود دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا

دکتر"امین سعیدی" در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به سوالات مطرح شده از طرف اقشار مختلف جامعه نسبت به چگونگی گذر از پاییز و زمستان پیش رو با وجود دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا گفت: این روزها مردم با سوالات متعددی در سراسر جهان و کشور نسبت به اما و اگرهای گذر از فصل پاییز و زمستان پیش رو مواجهه  هستند که از پزشکان می پرسند و پاسخگویی علمی به این پرسش ها به آگاهی بخشی جامعه کمک قابل توجهی را به همراه دارد.

وی با این توضیح که واکسن آنفلوآنزا هیچ نقشی در پیشگیری و ابتلای به بیماری کرونا ندارد افزود: مردم به جای جستجو کردن واکسن آنفلوانزا باید بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی همچنان تمرکز داشته باشند.

به گزارش فرتاک نیوز،این متخصص بیماری‌های داخلی بر ضرورت استفاده از واکسن آنفلوانزا توسط افراد با بیماری‌های زمینه ای تاکید کرد و گفت: واکسن آنفلوانزا را فقط به افرادی که دارای بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، تنفسی کلیوی و یا کبدی هستند و یا افراد دارای نقص ایمنی که شیمی درمانی می شوند و یا دیابت کنترل نشده دارند و زنان باردار توصیه می کنیم.

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در ادامه اظهار کرد: درخواست‌ اکثر مردم جهت تهیه واکسن آنفلوآنزا باعث می شود که نیازمندان واقعی به این واکسن در تامین آن در آینده نزدیک محروم بشوند.

بخور جوش شیرین و گلاب عوارض دارد

وی با یادآوری باورهای اشتباه و غلط نسبت به درمان و پیشگیری از کرونا افزود: بخور جوش شیرین و گلاب و یا استفاده از مواد مخدر و مشتقات آن و عنبرنسارا هیچ نقشی در پیشگیری از ابتلای به کووید ۱۹ و یا بهبودی ندارند و حتی عوارض متعددی را از جمله بینایی، تنفسی و مخاطی در افرادی که از بخور جوش شیرین استفاده کردند، در بعضی از بیماران دیده می شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در پاسخ به چرایی ابتلای مجدد بهبود یافتگان کووید ۱۹ اظهار کرد: ابتلای مجدد به کووید ۱۹ تنها در بیمارانی دیده می شود که در ابتلای اول بدنشان آنتی بادی مناسب و مقدار کافی آنتی بادی علیه کووید را نساخته باشد و ابتلای مجدد به کووید به معنای ابتلای شدید تر و یا خفیف تر هرگز نیست.

وی پرهیز از ترس و اضطراب را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از بیماران، ترس و اضطراب دارند که ما یک بار مبتلا شدیم و اگر مجددمبتلا بشویم شدیدتر است در حالی که باید به این نکته توجه داشت که اصلا هیچ آمار، ارقام و یا نتیجه ای در دنیا که به این شکل ابتلای مجدد فرد را دچار یک بیماری شدیدتر می کند، وجود ندارد.

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت رعایت بهداشت فردی و جمعی را در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و آنفلوآنزا مشترک عنوان کرد و افزود: راه های پیشگیری از آنفلوآنزا تقریبا همان راه های پیشگیری از کرونا هستند و مردم باید در فصل پاییز و زمستان  رعایت بهداشت فردی و جمعی را دوچندان مد نظر داشته باشند.

هرگونه علائم سرماخوردگی را در فصل پاییز، کرونا فرض کنید

سعیدی سردی هوا و تغییر زندگی را در روند ابتلای به بیماری‌های واگیر موثر دانست و گفت: با سرد شدن هوا، اجتماع مردم در فضاهای بسته و گرم بیشتر خواهد شد و این شاید ابتلای به این دو بیماری را افزایش بدهد لذا به مردم توصیه می شود به این نکته توجه داشته باشند هرگونه علائم سرماخوردگی و یا شبه سرماخوردگی را در فصل پاییز، کرونا فرض کنند مگر اینکه خلاف آن ثابت بشود.

این متخصص بیماری‌های داخلی اضطراب، استرس و یا وسواس فکری و عملی بر سیستم ایمنی بدن را موثر دانست و گفت: موارد ذکر شده باعث می شوند تا سیستم ایمنی بدن در مقابل هر گونه ویروسی تضعیف شود لذا توصیه می شود مردم از هر گونه وسواس بیش از حد نسبت به ابتلای به این بیماری‌ها پرهیز کنند.

وی استفاده از مواد غذایی تازه را جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد و گفت: هیچ دارو و ماده غذایی خاصی جهت پیشگیری از ابتلای به کووید ۱۹ تاکنون در دنیا اثبات نشده است اما همچنان محققان توصیه می کنند بیماران از گیاهان و مواد غذایی تازه جهت تقویت سیستم ایمنی استفاده کنند، اما واقعا هیچ داروی ثابت و یا ماده غذایی مشخصی برای این بیماری وجود ندارد.

سعیدی با ابراز امیدواری از جدید ترین یافته های دانشمندان نسبت به تهیه واکسن کرونا گفت: خبرهای خوبی از مراحل آزمایشی واکسن  جهت پیشگیری از ابتلای به  کرونا از سراسر جهان به گوش می رسد اما مردم باید آگاه باشند که پاییز و زمستان را به احتمال زیاد بدون واکسن کرونا پشت سر خواهیم گذاشت و شاید دستگیر این فصل از سال‌ جاری نشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۱۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان