//
کدخبر: ۲۷۹۶۵۲ //

واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به کرونا نخواهد شد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به کرونا نخواهد شد.

واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به کرونا نخواهد شد

عطاالله حیدری در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا طبق برنامه دولت هر ساله اواخر شهریورماه توزیع می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا درخواست از سوی مردم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است اما واقعیت این است که واکسن آنفلوانزا از ابتلا به کرونا پیشگیری نخواهد کرد.

به گزارش فرتاک نیوز،حیدری با اشاره به اینکه کرونا و آنفلوآنزا هردو بیماری ویروسی هستند که از طریق ترشحات و قطرات تنفسی منتشر می‌شوند، عنوان کرد: بهترین راه جهت پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بیماری کرونا و آنفلوآنزا علائم مشترکی دارند بنابراین کسی که واکسینه شده باشد در صورت ابتلا به بیماری تشخیص افتراقی بیماری کووید ۱۹ آسانتر و اقدام جهت درمان زودتر انجام خواهد شد و همین امر موجب استقبال مردم شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: آنفلوآنزا ویروسی است که هر ساله تغییر شکل می‌دهد و واکسن آن از ویروس سال گذشته تولید می‌شود بنابراین تزریق آن در گروه‌های پرخطر باید سالیانه تکرار شود.

حیدری با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر شامل کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، افراد مسن بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران پیوندی، بیماران مبتلا به دیابت و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، ریوی و افراد چاق و خاص می‌شود، افزود: وزارتخانه امسال تعداد بیشتری واکسن وارد کشور کرده و در حال حاضر مشغول به طراحی سامانه ملی جهت نحوه توزیع واکسن است.

وی تاکید کرد: واکسن آنفلوآنزا را از منابع معتبر مانند داروخانه‌ها باید تهیه شود.

حیدری با اشاره به منع مصرف این واکسن در برخی افراد، ادامه داد: در کنار توصیه تزریق به افراد پرخطر به افرادی همچون افراد دارای بیماری حاد با، یا بدون تب، کسانی که بدنبال دریافت نوبت قبلی واکسن دچار بیماری گلین باره شده اند، توصیه نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تزریق واکسن درصد ابتلا را کاهش می‌دهد و در برخی موارد احتمال اینکه فرد پس از ترزیق علائم آنفلوآنزا پیدا کنند، وجود دارد اما علائم خفیف تر خواهد بود.

وی به مردم توصیه کرد: در هنگام تهیه واکسن بسته‌بندی، برچسب اصالت و تاریخ تولید آن را حتما کنترل و از داروخانه‌ها آن را تهیه کنند چرا که در این شرایط ممکن است افراد سودجو سوءاستفاده کنند هرچند که با طراحی سامانه ملی این احتمال کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص این شایعه که واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اظهار کرد: خیر چنین چیزی صحت ندارد چرا که واکسن آنفلوانزا غیر فعال است فقط در بیماران پیوندی و تزریق واکسن دیگر ویروسی باید فاصله گذاری مناسب انجام شود.

حیدری از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند و از هجوم و تجمع با توجه به شیوع کرونا در داروخانه‌ها خوداری کنند و اجازه دهند که واکسن ابتدا به دست گروه‌های درمانی و گروهای پرخطر برسد و بعداً برای تهیه آن اقدام کنند چرا که واکسن به اندازه کافی وارد شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۶۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان