//
کدخبر: ۲۷۸۹۸۴ //

تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر ضروری است

تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر ضروری است و این گروها شامل کارکنان بیمارستان‌ها افراد دارای بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی،نقص ایمنی، سرطان ، متابولیک،کلیوی، افرادی که تحت شیمی درمانی ، افراد مسن و کودکان ۶ ماه تا ۵ سال است.

تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر ضروری است

از لحاظ تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت جمهوری اسلامی  ایران از نظر ویروس آنفلوانزا در منطقه آسیای جنوبی قرار گرفته است.

شیوع آنفلوانزا به شدت تابع وضعیت همه گیری کووید-19 قرار گرفته است

 شایان ذکر است که مراقبت روتین و جاری آنفلوانزا به شدت تابع وضعیت همه گیری کووید-۱۹ قرار گرفته است.

به گزارش فرتاک نیوز، اقدامات مختلف بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی که در راستای کنترل همه گیری کووید-۱۹ به مرحله اجرا گذاشته شده نقش موثری در کنترل  انتقال ویروس  آنفلوانزا  در جامعه دارد.

 خطر بیماری آنفولانزا از منظر بهداشت عمومی در حال حاضر وضعیت در حد پایین محاسبه می‌شود و این خطر بستگی به میزان گردش ویروس در حیوانات دارد.

کنترل بیماری‌ها در پاییز امسال بسیار سخت است

اما به جهت همه‌گیری کووید ۱۹ و شروع شیوع بیماری آنفلوانزا به گواه کارشناسان پیش بینی می‌شود پاییز سختی داشته باشیم، به چند دلیل:

در پاییز به دلیل شرایط سردی هوا، تراکم بیشتر جمعیتی را شاهد خواهیم بود و حضور افراد در فضای مسقف با تهویه ناکافی در پاییز و زمستان می‌تواند مسئله آنفلوانزا و کورنا را جدی‌تر کند.

در پاییز و زمستان هجوم سایر بیماری‌های تنفسی را خواهیم داشت که با تضعیف سیستم دفاعی بدن فرد را در معرض ابتلا به بیماری  قرار می‌دهند.

این بیماری‌ها می‌توانند با تغییر علائم بیماری یک سیمای بالینی مخدوش را برای بیمار ترسیم کنند و امکان دارد مسئله مواجهه بیماری را به چالش بکشد.

تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر ضروری است

در همین راستا مریم کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر ضروری است، اظهار داشت: این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می‌شود

وی افزود: واکسن آنفولانزا در برخی داروخانه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت و توصیه می‌شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: مهمترین عارضه این واکسن ایجاد حساسیت است که توصیه می‌شود اگر فردی به تخم مرغ حساسیت دارد، حتماً تزریق را در مراکز پزشکی انجام دهد، چراکه عدم رعایت برخی نکات، موجب بروز اختلال در سیستم اعصاب محیطی در فرد می‌شود.

کوشکی با اشاره به گروه‌هایی که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند ، تصریح کرد: برخی افراد در مشاغل خاص از جمله افراد شاغل در سیستم‌های بهداشتی و درمانی، فارغ از حیطه مسئولیت شان، در معرض آسیب هستند و باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی،نقص ایمنی، سرطان ، متابولیک،کلیوی، افرادی که تحت شیمی درمانی ، افراد مسن و کودکان ۶ ماه تا ۵ سال و افراد با شاخص توده بدنی بالا در اولویت تزریق این واکسن هستند.

 بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل تا اواسط مهرماه است

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل تا اواسط مهرماه است چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.

 واکسن آنفلوانزا، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند

کوشکی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، این بدین معنی است که در بهترین شرایط هم نمی‌تواند به طور کامل افراد را در برابر ویروس مصون نگه دارد و حتماً پس از تزریق باید مراقبت‌های خاصی اعمال شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان