//
کدخبر: ۲۶۶۳۳۴ //

رونمایی از نخستین کیت تشخیص همزمان ۳ ویروس آنفولانزای A ، B و کرونا در اراک

گروه استان‌ها- نخستین کیت تشخیص همزمان سه ویروس آنفولانزای A ، B و کرونا در حالی در اراک رونمایی شد که این اقدام تحقق جهش تولید و خودکفایی در تولید تجهیزات درمانی کشور را به‌دنبال داشته است.

رونمایی از نخستین کیت تشخیص همزمان ۳ ویروس آنفولانزای A ، B و کرونا در اراک
به گزارش فرتاک نیوز،

نخستین بار در کشور در مراسمی با حضور استاندار مرکزی و سایر مسئولان استانی از کیت تشخیص همزمان سه نوع ویروس آنفولانزای A ، B و کرونا در اراک رونمایی شد که براساس گفته مسئولان با تولید انبوه این کیت‌ها در آینده نزدیک، علاوه بر کاهش دفعات انجام آزمایش‌های تشخیصی، هزینه انجام آزمایش‌های متعدد هم به حداقل می‌رسد.

استاندار مرکزی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تقدیر از تلاش کادر بهداشت و درمان و پژوهشگران استان مرکزی اظهار داشت: ضمن تشکر از زحمات همه همکاران در دانشگاه علوم پزشکی اراک، در همه نقاط استان، مردم ادارات دستگاه‌های ستاد مقابله استانی با کرونا، فرمانداری‌ها، شبکه‌های بهداشتی درمانیدر سطح استان شهرداری‌ها، همه و همه تلاش کردند که این اتفاق نسبتا قابل دفاع در استان و این کارنامه  خوب در استان رقم بخورد.

سیدعلی آقازاده افزود: نگذاریم با سهل‌انگاری عده‌ای با ندانم کاری یک عده‌ای مجددا این تیمی که واقعا خسته است، این تیمی که واقعا نیاز به حمایت بیشتر دارد نیاز به یک ریکاوری دارد ما مجددا این‌ها رو درگیر بیماری کنیم و استان‌مان را بدون هیچ دلیلی وارد یک چالش جدید کنیم، بنابراین خواهش ما از همه مردم این را می‌خواهیم که رعایت کنند و ما هم همچنان در کنار کادر درمان در این حوزه بسیار پرتلاش هستیم و امیدواریم با این هماهنگی بتوانیم شرایط بحرانی فعلی در کشور را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: تداوم عادی انگاری و رعایت نشدن فاصله‌ گذاری اجتماعی به بازگشت موج دوم کرونا در این استان دامن می‌زند و در این صورت احتمال اعمال محدودیت‌ها وجود دارد، در صورتی که شرایط استان بحرانی شود ستاد مبارزه با کرونا از همه اهرم‌ها برای ایجاد محدودیت به‌صورت انقباظی استفاده خواهد کرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها مطابق دستورالعمل ابلاغی اجرایی نشود اعمال محدودیت‌های شدید تنها راه خواهد بود و نباید استان با بحران شیوع شدید کرونا مواجه شود، بنابراین اعضای ستاد مقابله با کرونا در استان هرگز اجازه نخواهند داد که به‌دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها وضعیت این استان در شرایط قرمز قرار گرفته و دوباره تخت‌های بیمارستانی به شکل حداکثری با بیمار پرشود و اعمال محدودیت‌ها موجب می‌شود که کسب و کارهای مختلف در فشار قرار بگیرند بنابراین نیاز است که مردم، کسبه و ادارات نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جدی باشند.

آقازاده عنوان کرد: امیدواریم تا قبل از شروع فصل سرما بتوانیم این کیت را تولید انبوه برسانیم که بیماری که مراجعه می‌کنند تست این چهار بیماری را همزمان انجام دهد، این در حالی است که برای نخستین بار است که یک کیت آزمایشگاهی تست همزمان چهار بیماری در کشور ساخته می شود برای نخستین بار است که این اختراع به نام استان مرکزی ثبت شده که امیدواریم به‌زودی تولید انبوه این هم توسط کارخانجات بزرگ کشور انجام شود و این واقعا موفیقت بزرگی است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اگر مردم رعایت نکنند استان مرکزی در بحث کرونا دارد شکننده می‌شود و اگر همه فعالان جامعه ما چه اصناف چه تولیدکنندگان چه ادارات چه دستگاه‌های مختلف و خود مردم رعایت نکنند ما متاسفانه وارد مرحله‌ای می‌شویم که بسیار  می‌تواند مردم و استان را تهدید کند و اگر شرایط استان در کرونا بحرانی‌ شود، از تمام اهرم‌هایی را که در اختیار دارم در استان برای ایجاد محدودیت‌های کاملا انقباضی استفاده خواهم کرد و امیدواریم به آنجا نرسیم.

کاهش هزینه‌ها با ساخت کیت تشخیص در داخل کشور

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تعطیلات اخیر اظهار داشت: متاسفانه با توجه به تعطیلاتی که در چند هفته گذشته داشته‌ایم، همچنین تعطیلات روزهای جاری شاهد افزایش مسافرت‌های مردم هستیم البته استان‌های همجوار، درگیری‌های زیادی با کرونا دارند و بعضی‌ها در استان ما در مناطق خوش آب و هوا ویلا و یا منزل مسکونی دارند که این رفت و آمدها واقعا استان ما را شکننده می‌کند دومین علتی که بررسی شده افزایش مراسم‌های عروسی و همچنین عزاداری‌ها است.

 

سیدمحمد جمالیان افزود: متاسفانه مردم رعایت خوبی ندارند‌ اگر در استان ما کرونا مدیریت شد به همت مردم و آن رعایتی که هر شهروند با توجه به وظیفه اجتماعی خودش به خوبی انجام می‌دادند بود ولی امروز متاسفانه شاهد هستیم که رعایت‌ها به خوبی دیده نمی‌شود جای شکر آن باقی است که استان ما مثل استان‌های همجوار به مرحله بحران نرسیده و پیش‌بینی ما این است که اگر مردم به جد رعایت نکنند در هفته‌های آینده ما به بحران درمان بخوریم، یعنی مجدداً تخت‌های بیمارستانی ما پر شود، میزان بستری ما تک رقمی شده بود، امروز در کل استان مرکزی ما 54 بیمار بستری داریم که این میزان رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: ما واقعا دوست نداریم محدودیت‌ها مجددا اعمال شود ولی اگر همه صنوف رعایت نکنند هیچ راهی جز اعمال محدودیت‌های مجدد نداریم که مطمئناً سختی آن برای همگی خواهد بود از مردم خواهش می‌کنم که موضوع را بسیار جدی بگیرند اگر ما رعایت نکنیم پیش‌بینی ما این است که متاسفانه در هفته‌های آتی مجدد میزان بستری و مرگ و میر افزایش پیدا کند.

جمالیان بیان کرد: با شعله‌ور شدن مجدد ویروس آنفولانزا کارهای تشخیصی ما همزمان با کرونا خیلی طولانی و هزینه‌بر می‌شود به خاطر همین وزارتخانه یکی از برنامه‌ریزی‌هایش این بود که بتواند کیتی را اختراع کند که همزمان بتوانیم ویروس کرونا و آنفولانزا  A و B را شناسایی کند.

رئیس علوم پزشکی اراک ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی اراک، آزمایشگاه تشخیصی ویروس شناسی امام رضا(ع) در کنار خدمات ارزنده‌ای که در این مدت چهار ماهه برای شناسایی کووید 19 انجام می داد، کارهای پژوهشی خوبی را انجام داد، یکی از 54 طرح تحقیقاتی که مصوب شد بحث ساخت همین کیت MultiPlex بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد رونمایی این تست هستیم، این تست می‌تواند همزمان نمونه های بیمار را از نظر آنفولانزای تیپ A و B و کووید 19 شناسایی کند و زمانی که صرفه‌جویی می‌کند دقیقاً یک سوم است یعنی در یک ساعت و 25 دقیقه و می‌توانیم همزمان نمونه‌های بیمار را شناسایی کنیم همچنین از لحاظ اقتصادی هم تقریباً یک سوم هزینه نمونه‌های مشابه خارجی است که الان از آلمان یا چین وارد کشور می‌شوند و امیدواریم با حمایت شرکت‌های تولید کننده این کیت به تولید انبوه برسد.

جمالیان عنوان کرد: در پاییز و زمستان نیاز کشور به این کیت بسیار بالا است و این  کیت با توجه به این که بسیار اختصاصی عمل می‌کند توانایی این را دارد که حتی به مرحله صادرات برسد و ما مطمئن هستیم که این کیت نه تنها نیاز کشور را برآورده می‌کند بلکه به صادرات هم خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با همکاری که با پارک علم و فناوری و تحقیقات انجام شده با شرکت‌های دانش بنیان هم وارد مذاکره شده‌ایم، تاکنون دو شرکت در تهران اعلام آمادگی کردند که به تولید انبوه برسند و در حال حاضر در حال تکمیل مراحل اداری هستند.

ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان استان مرکزی اظهار داشت:  قاعدتاً حرکت روی لبه تکنولوژی مسائلی مثل منابع و زمان را به عنوان اساسی ترین نکته مطرح می‌کند، خوشبختانه اتفاق خوبی که امروز افتاده این است که هم روی منابع بسیار صرفه‌جویی شده و هم روی زمان که یک عامل مهم اپیدمی در سلامت مطرح است.

محمد رفیعی افزود: جای تقدیر و تشکر از مجموعه دانشگاه دارد، خوشبختانه این اتفاقی که می‌افتد دانشگاه و "خوانساری نژاد" تولیدکننده کیت به سادگی می‌توانند سرمایه‌گذار جذب کنند و به تولید انبوه برسانند و هم منافع و منابع مادی برای خود دانشگاه و هم معنوی برای دانشگاه و استان خواهد داشت.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک شهروند به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک خداقوت می‌گویم، با توجه به جمیع جوامع توانستند مسئله کرونا را به خوبی در استان مدیریت کنند که جای تقدیر و احترام به تمام مجموعه دانشگاه با توجه به منابعی که در اختیار دارند، قائل است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان